moms fråga.

mag

Trådstartare
om jag ska köpa en häst för 30000:- utan moms hur mycket blir det då med moms ???

Sv: moms fråga.

Det blir 37500. Räknar du priset x 1,25 så får du fram vad du ska betala. 1,25 eftersom momsen är 25%.
/molle

Om säljaren inte är momsredovisningsskyldig (=privatperson) ska du inte betala någon moms alls på 30 000 kr.

Om säljaren är momsredovisningskyldig och är uppfödare till hästen är momsen 25% och priset för dig bli 37 500 kr.

Om säljaren är momsredovisningsskyldig och har köpt in hästen för att sälja den vidare KAN h*n istället lägga på moms på vinsten han gör på försäljningen.
Ex: Hästen köps in för 20 000 och säljs för 30 0000+moms som då blir 2 500 kr (30'-20'*25%).
I sådana fall anges priset alltid inklusive moms och momsdelen är inte angiven på kvittot och inte heller avdragsgill för köparen om den är momsredovisningsskyldig.

Mvh HeJe

Men det där med moms...
Det är ju många privat personer som säljer pris+moms... är det fel?

Ja det är fel. Den som inte är momsredovisningsskyldig ska inte lägga på moms på priset.

Men det finns ju många som har en liten enskild näringsverksamhet med avel och/eller försäljning i liten skala, och som har en heltidsanställning vid sidan av sin "lilla" näringsverksamhet och dessa går ju inte att skilja åt med "blotta ögat".

Mvh HeJe

Fråga till HeJe

Jag är momsredovisnings skyldig och köpte en häst förra året för 15,000 + moms. När jag deklarerade har jag fått tillbaka momsen jag betalde (får det i december) men när jag säljer den för 50,000 så måste jag väl lägga på moms på hela beloppet. Vad var det där med moms på vinsten? Jag har ju gjort avdrag för foder, träning etc under årets lopp. Kan du vara snäll och förklara.

I ditt fall måste du lägga på moms på hela försäljningsbeloppet eftersom du köpt in hästen av en näringsidkare och själv dragit av ingående moms. (Missade att förklara det i tidigare svar).

Vinstmariginalregeln gäller om du köpt in av privatperson, ideell förening eller näringsidkare som själv använder vinstmariginalregeln.

HeJe

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder. Men två...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 790
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
651
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
694
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama