mögligt hö i hagen ?!

M

magdus

Igår fick våran häst och de andra en ny hö bal till hagen. Det är torrt hö men ändå inpackat i plast.
När jag sedan stod och öppnade balen och försökte riva bort det mögliga hööet som var utanpå så kom en man o sa till mig att jag inte ska riva bort mögle , int äter hästarna ändå möglet utan trampar ändå bara ner det. Jag blev väldigt chockad! pga att när jag jobbade i tävlingsstall så var det väldigt viktigt att allt mögel kom bort! :crazy:
Jag tycker inte att hästarna skall behöva ha mögel ute i sin bal, hästar har ju annors också väldigt känsliga magar. Så tycker det är helt fel att mögle sitter kvar ?!
vad tycker ni om det, kanske jag bara överreagerar .. :crazy:

Sv: mögligt hö i hagen ?!

Om en bal är möglig så hade jag inte använt den överhuvudtaget. Men det kanske finns olika åsikter om det.

Hela balen är inte möglig. "bara " på bottnet ..

Jag slänger hela balen om den är möglig oh reklamerar till min höleverantör. det som inte är mögligt kan ju ändå vara "smittat"

Jag skulle aldrig fodra med något som varit i kontakt med mögel. Om vi får en möglig hösilagebal får leverantören ta den i retur och vi får en ny mögelfri bal.

Även om man river bort det som är direkt angripet av mögel så finns det ju en anledning till att fodret blivit mögligt och kvalitén är inte tillräcklig. Dessutom finns det risk att man missar något eller att resten av balen är "smittad" och att mögel utvecklas senare. Enligt mig är det helt enkelt inte värt att chansa. Hästarna kan ju blir sjuka!

Mvh JV

Hade inte heller använt balen - mögelsporerna finns i luften inne i balen och de ser man inte med ögat! Och hästar äter visst mögligt hö om de inte har något alternativ - eller om de är glupska.

F.ö undrar jag varför någon tycker att man ska låta mögligt hö ligga i hagen? Det blir ju jätteäckligt om det får trampas ner och en bra grogrund för bakterier att växa på. Enligt min mening ska sådant - liksom överblivet hö inne i boxen - absolut tas bort!

Är balen möglig ska man kassera den. Det synliga möglet är en så liten del av det som är dåligt.

Aldrig att jag hade fodrat med den balen :crazy:
fick mögel i några småbalar i höstas och då slängde jag givetvis alla balar som legat i närheten av den mögliga, just för att mögelsporer sprider sig och det syns inte...

Mögliga balar kasserar jag helt, vågar inte chansa när det gäller mina hästarna hälsa...

Mvh Domino_s

Skulle inte ens fundera på att låta mina pållar äta hö som är mögligt. Har jag en bal som jag hittar dåligt hö i så kasseras hela, då man aldrig kan se alla sporer som finns.
Jag anser att jag hellre tar kostnaden för en ny bal än de veterinärräkningar och det lidande som skulle kunna komma med att jag fodrat med mögligt hö...

om bottnen är möglig så finns det med största sannolikhetmögelsporer i hela balen, som du inte ser med blotta ögatr eller känner lukten av. Kassera hela balen.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 304
Senast: Shixle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Tänkte om det finns någon med erfarenhet om mögligt hö. Har hamnat i en diskussion med den jag hyr in mina hästar hos. Hen har köpt in...
Svar
13
· Visningar
2 306
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka