Mogen för hästgård?

Albatross

Trådstartare
De flesta av oss som står i kollektivstall eller hyr box har väl någon gång tänkt tanken att skaffa egen gård någon gång i framtiden. Men när är man egentligen mogen för detta steg? Och är det då hästkunnandet eller ekonomin som är den stora stötestenen?

Sv: Mogen för hästgård?

Ibland är det väl en kombination av både ekonomi och kunnande...Jag är uppvuxen med hästar "hemma" så jag skulle nog klara "kunnandet" på ett mindre ställe (dvs ingen jättegård). Men om man inte vill flytta var som helst i landet så är ju ekonomin den största stötestenen, iaf om man ser till området Storstockholm/Mälardalen.

Det jag oftast tycker fattas hos den som vill skaffa egen gård, det är kunskap om stallar och staket.
Även om man har haft egen häst länge, så är det alltid "någon annan" som har skött själva anläggningen.

Så frågor som gödselhantering, vatten som fryser, staket som inte håller hästarna inne o.s.v. brukar vara de största problemen.
Efter dessa kommer foder.
Köpa foder, förvara foder, ge korrekt foder på rätta tider.
Efter detta så kommer leran, varje november så är det lerpanik.

Och så har detta eviga problem med var man skall rida.
På anläggningen så har det oftast funnits både banor och förhandlade ridvägar.
Hemma hos sig, så blir det ofta stora sammansstötningar med grannarna som äger marken omkring.
Och så är det mörkt, jättemörkt.

Hästkunnandet och ekonomin brukar däremot oftast fungera.

Albatross skrev:
De flesta av oss som står i kollektivstall eller hyr box har väl någon gång tänkt tanken att skaffa egen gård någon gång i framtiden. Men när är man egentligen mogen för detta steg? Och är det då hästkunnandet eller ekonomin som är den stora stötestenen?
Det är nog både hästkunnandet och ekonomin, för det går inte att förutse alla ansvarsområden som man slapp då man inte hade eget. Just nu är jag på väg att investera för en gård som vi har hyrt. Var hittar man ett billigt och bra elaggregat som man inte kan leda ström till? mvh L8

Tack :)! Kan tänka mig att gårdar är dyra även i Göteborgsområdet...

Tack för ditt svar! :)

Anledningen till min fråga är att jag så smått har funderat på att börja titta efter någon mindre gård. Min häst (och mina fem får) står för tillfället i ett stall där vi två inackoderingar har stort ansvar sysslorna på gården (även om stallägaren självklart har sista ordet), vilket innebär att vi alltid har varit involverade i frågor som rör staket, stallbyggnader och hagar. Foder köper vi var för sig.

Men var har du fått den erfarenhet som krävs? Har du lärt dig på dina egna misstag eller har du "praktiserat" på en gård?

Jag har hjälpt kamrater och deras föräldrar i lagården med mjölkkor.
Sedan så har jag sett till att lära mig av mina stallägare.
Genom att vara inackorderad i små stall, så kan man ju få en inblick i hur det fungerar.
Kollektiv är ju också en bra övergång till eget.

Och så har jag tagit goda råd och ätit mina egna misstag.
Att börja "litet" är bra.

Att ta hand om någons stall i en vecka då de åker på semester är också en bra övning som jag har ägnat mig åt.

Lotta Callander skrev:
Var hittar man ett billigt och bra elaggregat som man inte kan leda ström till? mvh L8

Jag vet inte om jag har missförstått dig men om du inte kan få ström till aggregatet kan det funka med ett bilbatteri, jag vet inte om det är lagligt eller om det funkar på vintern men sommar tid hade det stället jag jobbade på det vis sina sommarbeten.

Inte_Ung skrev:
Att börja "litet" är bra.

Jag tänkte börja med två hästar samt de fem fåren som jag redan har. Marken skulle vara på ca 6 hektar (efter denna sommar vet jag iallafall att jag, när jag köper en egen gård, ALDRIG kommer att arrendera mark av bönder i närheten utan köpa egen (alternativt arrendera av kommunen)

Inte_Ung skrev:
Att ta hand om någons stall i en vecka då de åker på semester är också en bra övning som jag har ägnat mig åt.

Jag får väl övertala stallägaren att åka iväg en vecka - det skall nog inte vara så svårt ;) :angel: .

Jag har gjort ett mellanting.
Jag hyr en del av en gård som ligger 500m från mig (här har man inte råd att köpa gård).
Allt som har med hästarna att göra sköter jag såsom stängsling och foder o dyl. Går något sönder eller behöver byggas så viskar jag det till gårdsägaren så fixar han det. Skulle vattnet frysa eller som det i år, sinat, så fixar han det.
På detta sätt så behöver jag inte flytta till okänd mark. jag känner bönderna runt omkring och har fått hjälp av dem att bli av med min gödselstack. Genom att ha startat en ridklubb på ön så har vi organiserat träningar och ridvägar tillsammans och drar nytta av varandras kunskaper. Lika så om man blir sjuk så finns det back up på ett sätt som kankse inte går att få annars.
Vi har många gånger funderat på att köpa gård neråt landet men är faktiskt rädda att ta steget ut och behöva ansvara för allt själva. Egentligen har vi det så bra som vi har det nu. Eget men inte helt ändå ;)

Lotta Callander skrev:
Var hittar man ett billigt och bra elaggregat som man inte kan leda ström till? mvh L8
Prova att leta på Google.
Det du vill ha är ett batteridrivet elaggregat.

Som Inte_Ung skriver så är det mkt mer ansvar som kommer till den dagen man står med sina egna gård och defintivt mer arbete. Men det är klart värt mycket att ha eget!

Jag är uppväxt på landet (Bondgård med diverse djur) och har där igenom lärt mig en hel del när det gäller foder,staket,stall , maskiner med mera. Men man blir nog aldrig full-lärd!

Nackdelar med eget kan ju vara lunchfodring för djuren om man har ett arbete en bit bort.

Varken hästkunnandet eller ekonomin tror jag är största stötestenen utan en sådan enkel sak som att folk inte fattar vilket arbete det är att sätta upp stolp, skruva i isolatorer, rulla ut tråd eller band och få upp allting osv. När staketen väl är uppe så skall de även underhållas.

Snöskottning, underhåll av hus och uthus osv. Listan kan göras hur lång som helst.
Det ÄR slitigt att ha gård, och det kan vara mycket svårt att få ihop det ekonomiskt om inte man är två heltidsarbetande i familjen samtidigt som det inte går att sköta en gård med djur på ett 100% sätt om man jobbar heltid.

Sedan måste man komma ihåg att man blir rejält bunden, det är inte så lätt att övertyga släkt och vänner om tjusningen i att bo på bondgård en vecka då man själv snorklar i karibien.

Mynta2 skrev:
Istället för att snurra på goggle så anser jag att man får bättre info hos www.bmsab.se dom säljer det mesta inom stängsel samt LÄR ut hur ett stängsel fungerar samt vad man behöver och felsökningstips.
Visst visst, men vi får inte lägga ut länkar till vare sig tillverkare eller återförsäljare här.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.
Saxat ur våra forumregler.

Albatross skrev:
När man inser och kan ta att man är helt låst vid gården på sin lediga tid pga fodringar osv. (Om man inte har inhysningar som hjälper till förstås). Att man alltid måste hem direkt efter jobbet för att fodra, att man har en lösning för lunchfodringar på dagen osv. Detta och ekonomin är stötestenen för mig. Kunnandet har jag. Har bott på egen gård ett tag (hyrt) och då var vi två som delade på jobbet. Så då var man ledig från fodringar osv varannan helg o vissa vardagkvällar. Det var skönt!

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 571
Senast: Puffindog
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar