Mögel på träns -hur får man bort det?

C

ciitron

Jag har ett pullarträns i äkta skin som jag inte har hunnit använda eftersom jag flyttade till gbg för ett år sedan, och det har aldrig blivit något med hästar här uppe. Så mitt oanvända träns har fått ligga nere i förrådet, med alla andra hästsaker. För några dagar sedan skulle jag ta upp hästtäckena så att jag kunde tvätta dem, men upptäckte att tränset också att mögel på sig.
Kan man få bort detta möglet eller är det lika bra att slänga det?
Vad är det bästa att ta bort det med, om det nu går?

Tacksam för svar
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

En gång möglade mina tyglar och då smörjde jag bara av det med sadeltvål, det försvann och kom inte tillbaka :)
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

oxå Gbg:are!:D Jag har oxå fått mögel på mina lädersaker. alla sadlar (3st) och körselen.. asur på stallägaren som låter det vara så fuktigt i sadelkammaren... iallafall ska jag byta stall... så nu putsar jag upp allt så att det blir som vanligt. Putsa funkar iallafall.;)
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Sadeltvål.
Själv rensade jag ut ett av mina skåp häromdagen där jag bl.a hittade diverse mögliga tyglar och en brösta. Tyglarna slängde jag med bröstan putsade jag med tvål (fet) och allt mögel försvan.
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Gud vad kul det lät: "äkta skinn". Brukar inte träns vara i äkta läder eller skinn? :p
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

finns speciell antimögel sadeltvål. minns inte märket, men det börjar på E, är i en svart flaska med vit etikett. det tar bort och förhindrar återuppkomsten av mögel.
funkar även med vanlig sadeltvål, men den här funkar ännu bättre ifall man tvingas ha sina lädersaker på samma plats igen..
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Åh, den är jättebra! Jag kan inte heller komma på vad den heter, förutom att den börjar på E :o
Finns i alla fall på bl a Eko, där den kostar 69 kronor :)

Immer
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Om de är väldigt hårt angripna så är det inte säkert att det räcker med vanlig tvål. Då kan man använda sig utav ättika. Antingen i ett vattenbad som träset får ligga i en liten stund (med långsam torkning efteråt samt insmörjning) eller så kan man ta lite ättika direkt på en trasa och torka av med.
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Ättika använde jag på några träns som var rejält mögliga och det fungerade jätte bra.
Läst nånstanns att man inte bara ska smörja för då finns möglet kvar o kan lättare växa igen eller "smitta av sig" på annat.
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Doppa lädret i ättika!

Var noga med att få bort ättikan från spännena snabbt, för de fräts/ärgar annars.
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Åh, den är jättebra! Jag kan inte heller komma på vad den heter, förutom att den börjar på E :o
Finns i alla fall på bl a Eko, där den kostar 69 kronor :)

Immer


Åh skulle verkligen behöva ett sånt. Visste inte att det fanns!!! Kommer ngn på namnet skulle jag bli otroligt tacksam. Har ingen sadelkammare och sadlarna och allt i läder möglar jättefort när det är så här fuktigt. Tyvär har jag ingen Eko affär i närheten, ngn som kanske vet var man kan beställa? Har drömt om en sån här produkt ända sen jag insåg att vi aldrig kommer att ha råd att bygga sadelkammare:(
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Tror antimögel tvålen som beskivs ovan är från Eclips-bio pharma...
Finns bla på EKO...

Jag använder en ättika blandning, jag brukar ta en 10L hink med vatten, häll i en liten flaska ättika (vit inte röd) jag brukar använda den från P**ssons sen lägger jag bara ner tränset där i i ca 20-30 min och sköljer av det i rinnande ljummet vatten och smörjer sedan med läderbalsam. Har aldrig fått tillbaks mögel på dom grejer jag behandlat så :)
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

För det mesta räcker det bra att bara smörja och se till att lädret hänger i uppvärmt utrymme.

Ouppvärmda sadelkammare är kass.
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Det är oftast inte själva lädret som möglar utan tvålen man har haft på tränset.
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Håller med dig. Där jag brukade ha hästarna på sommaren möglade mina grejor lätt i deras sadelkammare. De permanenta hyresgästernas grejor möglade inte. Jag var den enda som putsade mina grejor regelbundet... :crazy:

Till ättika-tipsarna: Om man vill slippa slabba med ättika fungerar det ganska bra med vinäger också, men ättika är antagligen effektivare mot mögel.
 
Sv: Mögel på träns -hur får man bort det?

Jag har också haft problem med mögel på ett av mina träns och jag försökte också med sadeltvål och vatten. Det hjälpte!:)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 879
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 803
Senast: aiquen
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 340
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp