Modigt eller Dumt

C

C_L

Nu gjorde jag slag i saken. Efter några års arbete med Tyska utbildningsskalan så lämnade jag, till Tyska Ridsportförbundet, in ett förslag på en utveckling av den klassiska skalan vilken jag tycker ska omfatta även ryttarens träning.

Jag fick svar. De vill ha ett möte för att diskutera detta.

De var ute och tittade när jag höll lektioner för att bilda sig en uppfattning om mitt arbete och efter det bokades alltså ett möte om att integrera ryttarens träning i Tränarnas utbildning.

Modigt eller dumdristigt men de verkar vara intresserade och jag ska demonstrera mina teorier i Tyskland i Januari.

:o

Tänk vad bra om det var en erkänd metod att träna med sig själv lika mycket som med hästen, vilken Dressyr som skulle skapas då :D

Vad tycker ni?

Jobbar Ni med er själva för att skapa bra Dressyr?

/Carola

Sv: Modigt eller Dumt

Gud vad spännande!!
Modigt absolut tycker jag. Vad roligt att de är intresserade.
Du måste lova att hålla oss uppdaterade om vad som händer i frågan.

Ja, till viss del jobbar jag med mig själv för att det är ju trots allt min kropp som påverkar hästen när jag sitter i sadeln, men för att vara ärlig så skulle jag nog göra det mera än vad jag gör.
Min tränare har startat ett samarbete med en Feldenkreis(stavning?)pedagog. Detta för att vi ryttare ska bli ännu mera kroppsmedvetna. Den första träffen med pedagogen ska vi ha i början av januari, nästa träff i februari och sen ska hon vara med på våra kurser. Det ska bli intressant att se vad det kan ge.

Wow vad häftigt! Lycka till!! Det är ett jättebra initiativ tycker jag, modigt absolut.

Jag "måste" ta hand om min kropp för att kunna rida, annars brakar jag ihop. Jag tränar core 2-3 ggr i veckan och stretchar flera gånger om dagen, märker såklart enorma skillnader på min prestation om jag slarvar en vecka. "Skrittar fram" tillsammans med hästen för att värma upp min egen kropp alt. sitter i sadeln och värmer upp.

Tycker även att fokus borde läggas på mental träning, ser ofta ryttare med alldeles för höga krav på sig själva och sina hästar utan att ha en plan på hur de egentligen ska lyckas möta kraven - vilket leder till dålig självkänsla, dålig ridning och katastroftänkande i onödan. Det kanske kan läggas in mental träning i fys.träningsupplägget?

Spännande! Håll oss uppdaterade!

Haha..Ja, det är ganska coolt, och stort. Österrike har nu hakat på så minst ett förbund där har integrerat idén och fler är på väg men det är inte klubbat än.

Och har Österrike anammat det så gör nog Tyskland det *Tänker positivt*

Svenskana var inte intresserade men det hade jag inte väntat mig heller :D

Tack för positiv respons! :bow:

Men deras ryttarutbildning är ju redan oerhört seriös.

Jag fattar inte riktigt om jag skall vara ärlig, är de har ju redan en utbildningsgång av ryttaren

jacko kan säkert ge dig info om det

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du föreslår:o

Utbildningsskalan har ju sina steg, som gäller hästen. Ska det vara parallella steg ang hur vältränad ryttaren ska vara:devil: Eller hur kopplade du ihop det där?

Jag tycker det är självklart att träna ryttaren osv, det är jättebra, att ryttaren ska ha kontroll över sin egen kropp, jag är själv levande exempel på det (eller ja motsatsen då:angel:) Men jag förstår bara inte hur du tänkte koppla det till hästens utbildningsskala:confused: Vilka delar ryttaren ska träna (även på marken?) Eller system för att träna på hästryggen? Jag trodde det redan fanns rätt utvecklat i deras utbildning (som inte finns här):confused:

Många frågetecken blev det:D

Önskar dig lycka till, men har lite svårt som Susan sa att se vad tyskarna ska komplettera med - de har ju redan en gedigen plan för hur ryttarna ska utbildas. Men jag kanske har missuppfattat! (Enligt de ty instruktionsvideos jag sett verkar det iaf jättegenomtänkt)

I övrigt tycker jag att Betsy Steiner har en jätteintressant "variant" av utbildningsskalan, där hon tar med hästens mentala skala OCH ryttarens skala. Hon är f d landslagsryttare i Usa, och hennes bok som tar upp denna utbildningsskala har förord av Balkenhol - så tankarna är ju inte helt nya?

Oavsett vilket är det JÄTTEkul att tyskarna är intresserade! :bump:

Förresten: Att svenskarna inte är så intresserade tycker jag nästan är sunt. Jag tycker inte svenska ridsportförbundet SKA gå in och meckla med utbildningsskalan. :laugh:

Sen tror jag också att det kan vara svårt rent praktiskt i Sverige för dig - och du vet att jag inte menar något illa - men här minns ju många Insider.

Lägger till att jag tycker verkilgen att tränare är urusla på att lära ut inverkan, vad bålstabiliet är, att använda "sätet" osv. Det är som att eleverna måste komma på det mesta själva, faktiskt :cool: Det saknas definitivt något där när det gäller ryttarutbildning i alla fall hos många ridlärare/tränare i Sverige. Det gör det faktiskt.

Men varför skulle det göra att man "utvecklar" utbildningsskalan? Den gäller utbildning av hästar och det här handlar om utbildning av ryttare och det är ändå inte en utveckling av hästens utbildningsskala? Däremot kanske en "likadan" för ryttare, vad en ryttare måste ha uppnått för att rida olika svårighetsgrader tex. :idea:

Du får gärna förklara lite mer vad du menar om jag ska kunna svara på rubriken:o

Min målsättning är att utbildningen för tränarna ka breddas. I det finns utbildningkalan om är perfekt om den är, för häst, men i mitt tycke behöver breddas för att se vad man kan göra som ryttare tex. för att förbättra "Takt" (Bara ett ex)

Det handlar inte om att något ska förändras, endast att tränarna ska få en bredare syn och kunna inkludera ryttarens egen träning istället för att lägga all fokus på hästen.

I det har jag skapat en schematik plan över utbildningsskalan och här inkluderat ryttarens skala och denna kombi kan läsas väldigt enkelt (Ännu ett ex) Om hästen har problem med kontakten, vad kan ryttaren först och främst göra för sig själv? Innan man fokuserar på hästen.

Exemplet som Jacko ger är redan i bruk då det ju är FN Verlag som gett ut boken i Tyskland vilket ger tränarna en värdefull insikt då den förmodligen används som kursmaterial, i det betyder ju inte det att ämnet kan breddas ännu mer, och förmodligen kommer att göras även i Tyskland.

Om inte är jag lika glad ändå och nöjd, för jag vet att det jag gör är ett bra jobb och hjälper många, oavsett om jag varit med i ett pissigt TV program eller ej (Som ÖHT inte hade med ämnet att göra)

(Hoppas du inte tog det fel, menade bara att det kan vara ytterligare en av anledningarna till att svenska ridsportförbundet inte öppnar dörren, just nu)

(Hoppas du inte tog det fel, menade bara att det kan vara ytterligare en av anledningarna till att svenska ridsportförbundet inte öppnar dörren, just nu)

Nej nej! lugnt! De har säkert sin beskärda del av nytänkare redan. :)

Jätte häftigt!!!!!:bump:

Det behövs alltid nytänkande:banana:

Ja det behövs verkligen, annat kan man faktiskt inte säga. Jag som är gammal och har ridit så länge vet genom lång erfarenhet att nej tränare och ridlärare är nog alldeles för dåligt utbildade för att kunna lära ut såna grunder, :crazy: De kan inte förklara för ryttarna inklusive mej själv utan mycket måste man försöka förstå på egen hand.

Men jag känner bara till Sverige förstås..

Ja det behövs verkligen, annat kan man faktiskt inte säga. Jag som är gammal och har ridit så länge vet genom lång erfarenhet att nej tränare och ridlärare är nog alldeles för dåligt utbildade för att kunna lära ut såna grunder, :crazy: De kan inte förklara för ryttarna inklusive mej själv utan mycket måste man försöka förstå på egen hand.

Men jag känner bara till Sverige förstås..

Och det HAR ju funkat..i alla år, mer eller mindre..men allt kan ju bli bättre :)

Oavsett hur vad varför när eller whatever - FAN VA BALLT! Fett stor eloge till dig! Att ens komma så långt tycker jag är fantastiskt!

Själv försöker jag träna så ofta det nu hinns med, styrketränar och konditionstränar och känner stor skillnad i min ridning och vad jag klarar av och hur mycket fortare man förbättras. Jag blir snabbare och lättare i min hjälpgivning och jag tror många skulle dra nytta av att träna sig själva också!

Liknande trådar

F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 444
Senast: flashlight
·
J
Ridning Red lektion för 1:a gången häromdagen, på 1-2 år. Kände att det kunde vara dags, iom att det var så länge sedan... Hmm, ja vad ska man...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 618
Senast: axel
·
Träning Har lämnat bort min häst för inridning,han har varit där i 2 veckor,var tänkt från början 2 månader,men eftersom det gått så bra,och han...
Svar
5
· Visningar
1 066
Senast: anni0301
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka