Mockning av lösdift?

N

Nattalee

ni som har era hästar på lösdrift hur gör ni med mockning? har inga erfarenheter alls av detta och är väldigt intresserad av att veta.
Tacksam för svar !

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mockning av lösdift?

Har halmbädd. Mockar ut bajset varje dag. Är det klart och fint väder som nu så blir det bara ett par högar per dag (på två hästar), är det skrutt väder så det står inne mkt blir det kanske en full kärra som mest.

jag har hört att det räcker med att mocka ut 2-3 ggr i veckan...! Har inte mina på lösdrift men bara något jag har hört :S Men kanske kan bero på hur många hästa det är också! Men jag vet inte ^^

onödigt inlägg från mig haha :D

När jag hade mina två hästar på lösdrift (32 kvadrat) mockades den dagligen! Hade halmbädd.

Jag tycker att det är lika viktigt att mocka ur ligghallen varje dag som att man mockar ur boxen. Anser också att man bör mocka i hagen oftare om man har lösdrift än om man har hästen inne under nätterna.

Det är tre hästar i vår lösdrift. Vi har halmbädd i ligghallen och den mockar vi 4 ggri veckan. Och själva hagen mockar vi när det blir för mycket bajs :p ca en gång i veckan. Det är skönt när bajset är frset, då kanman ta en skyffel och ta upp bajset med och lägga i skopan utan problem :)

okej, tack för era svar :) hur gör ni andra med hagarna?

Slarvade med hagen:o Hagen harvades på vårkanten och vilade över sommaren.

På vårt stall är det en ligghall med spån, en grusad yta utanför där höbingarna står och utanför den en stor gräshage. Det grusade och ligghallen mockas dagligen. När det är dags för mockning är det alltid mycket bajs i ligghallen så om man bara skulle mocka några dagar i veckan kan man tänka sig hur det skulle se ut efter ett tag ;)

Mockar bajs varje dag både i lösdriften och hagen. Mockar halmbädden minst varannan dag beroende lite på hur mycket hästarna har varit där. Ibland är ligghallen helt orörd

Jag har två ligghallar för två hästar, halmbädd i båda, jag mockar 2 ggr per dag, först på morgonen och sen innan jag går och lägger mej! Hagarna mockar jag väldigt sällan, har en på två hektar och en hage på tre hektar!

Då vi hade hästarna på lösdrift mockade vi med tracktor 2-4 gånger om året ny halm 1-2 dagar i veckan.

Brorsans sambo har lösdrift med halm (har jag för mig) och fem hästar. De normalmockar minst en gång om dagen.

Hur ofta de tömmer helt vet jag inte.

med traktor, hur fungerar det då? att man bara mosar sönder skiten eller plockar man upp det på något sätt? tanken är att jag ska ha min shettiskorsning på lösdrift så småningom då han har mycket besvär med luftvägarna så han är mycket känslig mot damm. tror att det skulle vara bra för honom att vara ute så mycket som möjligt. så nu ska jag lära mig allt om lösdrift. :)

har en fråga till här om lösdrift, storleken på hagarna? Min ponny och hans shettis polare kommer att ha ca 3 hektar att lalla runt på, är det tillräckligt med plats?
Har ni olika hagar, som sommar och vinterhagar även fast ni har lösdrift?
Och finns det lagar och regler på hur en lösdrift ska se ut och fungera?

väldigt tacksam för svar!

Skulle säkert kunna mocka mer sällan de dagar de inte varit inne så mkt. Men lättare att hålla bädden i bra skick när jag mockar dagligen, tycker jag. Men beror väl också på om man har permanentbädd (tar bort bajs och ytligt kiss) eller djupströbädd (bara strör på nytt strö uppe på).

Svar på några andra frågor i tråden;

Har en vinterhage (ca 1,5 hektar) och en sommarhage (ca 2 hektar), till 2 hästar. Mockar vinterhagen precis när de bytt till sommarhagen (så att den får vila och vara hyggligt parasitfri) och tvärtom.

Senast ändrad:

I ett stall där jag jobbade förut körde de ut allt med traktor en gång varannan vecka. Öste på med ny halm varje vecka.

Jag har torvbädd, mockar dagligen(ibland flera ggr) både ligghallen och närområdet. Jag tar bajset och om jag kommer över nån plaskig kissfläck det med. Strör en bal torv i veckan cirka. Har prövat med halm oxå men det lyckas jag inte få nån bra bädd av.

Hagen mockar vi inte. Vi putsar betena regelbundet med traktor under vår/sommar men det är allt.

Ligghalln mockar vi 1 gång/år. I slutet på sommaren drar vi ihop all halm för hand och kör bort det med traktor. Vissa år lämnar vi det mesta av halmen (allt?) om den är fräsh och lägger bara in lit nytt. Brukar ta en förmiddag om man är fler. Ligghallarna rymmer sammanlagt 18 hästar men vi har inte varit så många i lösdriften hittills.

Har halm och gummimattor, inte permanentbädd. Mockas dagligen och fyller på med torrt strö vid behov.
Det är ett helvete att mocka nu med stenfrusna bajspluttar runtstökade i halmen:p
/Migo

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 315
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
532
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix