Mockning av lösdift?

Sv: Mockning av lösdift?

ni som har era hästar på lösdrift hur gör ni med mockning? har inga erfarenheter alls av detta och är väldigt intresserad av att veta.
Tacksam för svar !

Jag har en shettis och ett varmblod på lösdrift. De har ett stort skjul, men det är bara packad grus/jord där för tillfället. Mocka där inne behövs inte göras ofta, ungefär när varje ny säsöng börjar kanske där ligger någon hög. De går nämligen ut i hagen när de behöver bajsa, de har sina favorit ställen :angel: Kisset rinner rakt igenom marken då vi inte har varken halm/spån däroch sedan fortsätter de ner till ån då vårt stall ligger i en sluttning (inget berg utan man märker bara att det lutar lite åt ett håll).
I hagen mockar vi på sommaren när det är extremt mycket bajs (INTE ofta) Men däremot mockar vi ALLTID en vecka efter avmaskning oavsett väder.

KL

Mockar ligghallen ca 1 ggr/vecka och fyller då på med mer papper (som är det strö vi använder). Det är två hästar och de bajsar och kissar inte särskilt mycket i ligghallen.

Hagen mockar vi inte på vintern, inte så lätt att mocka när bajset frusit fast och blivit gömt under snön. På sommaren tar vi traktor och mockar hela hagen. Stallägaren tar traktorskopan och drar av hagen. På sommaren töms även ligghallen helt och hage och ligghall får stå i träda till vintern.

jag har mina två på lösdrift, blir ju en del. så försöker mocka ur all skit varje dag, så att det är rent till dom :) mockar även i hagen några gånger i veckan. har du på lösdrift? :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 319
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
532
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix