Sv: Mocka

Har bädd till pollan,och spån*lyx*:p.tar väl kanske ca:15 min..ibland mer.men alla pluppar ska bort!:D

5 min nu när pålle har halvbädd (halm, tar ut av bädden då och då när den blir för tjock eller råkas rivas upp till ytan). Renlig häst, som ofta gömmer högarna...
20-30 min när han inte har bädd, tar ut all skit och blött halm.

Det tar ca 5-10 min. Vi har gummimatta och spån ovanpå, så det behövs inga tjocka bäddar. Klart man är noga, men det behöver inte ta en halvtimme för det :p Jag brukar mocka fem boxar på mornarna på ca en halvtimme.

Hur lång tid tar det för er att mocka?
Är ni noga?

Som f.d. tävlingshästskötare i Tyskland/Sverige har jag fått lära mig att mocka effektivt. Med ett stall på typ 20 hästar funkar det inte om det tar 15min/box.

Så max 5min/box brukar jag ha som grundregel (men visst kan nån riktig jäklig box ta nån minut mer). Mockar efter låtarna på radion, ca 1,5 låt inkl. att tömma kärran imellanåt :D

Bajsmockning på kvällen underlättar för nästkommande morgon, både hemma/f.d. arbetsplatser tycker jag bajsmockning är ett +

Är dock noga, är man det ena dan går det himla lätt nästkommande dag och sen ser jag det som rätt självklart att plocka ut både alla pluttar o allt blött.

Box 1. Spån extremt renligg häst. 5 min
Box 2. spån ganska renlig häst. 10 min
Box 3. Halm och en riktig skit gris. 15 min
Box 4. Halm och väldigt renlig 5 min

Å då e jag super noga. låter absolut inget skit eller kiss vara kvar i boxen utan allt som e skitigt åker ut.

För mig tar det 20 minuter i snitt att mocka 4 boxar. Lite beroende på hur länge dom stått inne. Står på spån.
Jag är väldigt noga.

Senast ändrad:

KL

Det tar ungefär 4-5 min.. Har vanan inne efter 3 år i försäljn. stall:D
Är noga, tar alltid bort allt blött, men finns det lite "pluppar" kvar, så börjar varken jag eller pållan att gråta! :p

på jobbet tar det ca 40 minuter att mocka 16 boxar.
man får in farten efter att tag :)

hemma tar jag det lugnare, ska jag bara mocka min hästs tar jag det lugnt, tar väl ca 10 minuter. ska jag mocka de andras 4 st, tar det ca 15 minuter.

Tar mellan 15-30 minuter beroende på hur bajshästen haft det under natten ;)
Har spån och mockar noggrannt, och en häst som älskar att röra runt alltihop till en smet!

Tar ca 15 min för mej, min häst skiter i ett hörn och kissar i ett annat :D Går alltid igenom hela boxen och vänder och kastar runt allt så jag inte missar något. Har spån.

Om jag mockar åt stalkompisen, som jag gör några gånger i veckan, tar det runt 30-40 minuter med den boxen, är halm (som jag inte är van med) och hästen snurrar runt och sprider ut all skit.

Medryttarpållen har box i storlek balsal och gillar att leka elvisp, så nu under "vintern" när de står inne mer än de är ute kan det ta uppemot en trekvart att mocka hans box. Det skulle ta bra mycket kortare tid om jag struntade i alla de där söndervispade småpluttarna som trillar genom grepen, men jag är box-pedant och inte nöjd förrän det bara är rent ljust spån kvar. Därtill är jag en snål jävel (trots att det inte är jag som betalar spånet :p ) och vill inte ta ut rent spån om det kan undvikas. Jag har nog gått en bra bit över gränsen för sjukligt noggrann, med andra ord. :angel:

Vi lägger in en ny spånbal var femte-sjätte dag ungefär.

har 5 boxar hemma å mocka. mockning, foder, sopa mm tar ca 45 min å jag e pedant när det gäller stallet :)

10-15 min.Är väldigt noga och har som tur är en renlig häst.:)

Jag mockar i sisådär en kvart. jag är halvnoga, oftast inte petnoga men inte ska hästen stå i fukt eller smuts.

Räknar väl en 3-10 min per box om man är noga, beroende på häst. Beror ju på hur bråttom man har och hur många hästar som ska mockas åt. Jobbar med hästar så om det skulle ta 20 min per häst skulle jag inte mockat klart förrän vid lunchtid istället för frukosttid. :rofl:

1,5 bal per vecka! :D Det ingår 6 balar i månaden och det är ungefär 4 veckor=1,5 ;) Men jag delar balarna på mitten så jag torvar ½ bal åt gången, alltså ungefär varannan dag :p

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
882
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Freazer
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 481
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros