Sv: Mocka

Eftersom vissa anläggningar skall vara i besöksskick=oftast anlägningar med lite "finare" hästar så var det ett referat till kavlitén på arbetet=snabbt OCH snyggt.

För mig tar det vanligtvis ca 15-20 minuter att mocka ur 2 boxar. Den ena hästen är inte särskilt renlig men den andra är det så det tar la 10 min för box 1 och 5 min för box 2. Själv är jag väldigt noggrann. Stör med halm för närvarande.

Max 5 minuter, helst kortare. Man så mockar jag ofast minst 20 boxar också ;)

Jag är så¨noga jag kan, tar ut kisset och allt bajs jag kan hitta.

Beror på vart jag mockar någonstans.

men en box brukar ta mellan 5-15 minuter.
är det lite så kanske bara någon minut.

som max 20-30minuter. om hästen stått inne riktigt länge.

jag är noga när jag mockar, brukar tänka att här skall även jag vilja sova. och jag vill inte sova i massa kiss och bajs.

oj! Vad snabba alla är! det brukar ta 35-40 min för mej för en häst, och då räknar jag inte in när jag spånar...

Ja, jag är seg men bra blir det:)

För mig tar det typ 3-5 minuter/box och allt smutsigt åker ut. Man behöver inte ta längre tid på sig än så=)

Eftersom vissa anläggningar skall vara i besöksskick=oftast anlägningar med lite "finare" hästar så var det ett referat till kavlitén på arbetet=snabbt OCH snyggt.

Det kan ju även ha att göra med att det kan handla om avlönad personal som mockar i ett sådant stall, och det kan vara bra om de hinner göra annat vettigt under sin betalda arbetsdag än att mocka.

Avlönad personal finns ju även i stall med billigare hästar...:idea:

*kl*

Jag räknar med att det tar ungefär 35-45 minuter för mig att fixa stallet och då mockar jag tre boxar (en riktig, riktig skitgris och två mer "normala", stör (halm), lägger in hö, byter vatten, sopar av, blandar kraftfoder samt vid behov stör i ligghallen.
Jag är noga, det ska vara rent och torrt, men jag är inte pedant. Jag tar det lugnt, har jag bråttom går det fortare.

Självklart.

Jag var mest facinerad av att vissa tar nästan en timme på sig för EN box.

Resultatet blir inte alltid bättre för att det tar längre tid liksom.

Mellan 15 och 30 minuter. Damen är SKIMMEL och en "kisstratt", somliga dagar. Och jag är noggrann.

Hästen står på halm, där vi letar fram fint boss, som läggs som "uppsugningslager" i botten och så rejält med halm över.

Vid mockning lyfts allt synligt ut först och sen läggs all torr halm efter boxväggarna och övrigt sorteras, mockas ut och byts ut mot torrt o rent.

Jag är väldigt, väldigt pedant. Det får inte finnas kvar ett enda smutsigt spån i boxen. Tackochlov är pållan renlig som tusan så det tar ungefär bara 20 minuter att mocka, släta till och fylla på nytt spån och sopa.

Kan ju tillägga att jag säkert skulle hinna på 5-10 minuter också för den delen, men jag tycker att mockningen kan vara ganska avslappnande, speciellt om man är ensam och står o lyssnar på radio eller liknande.
Då kan jag stå o peta i en timme om jag har lust.

Bajs-terapi :D

Kan ju tillägga att jag säkert skulle hinna på 5-10 minuter också för den delen, men jag tycker att mockningen kan vara ganska avslappnande, speciellt om man är ensam och står o lyssnar på radio eller liknande.
Då kan jag stå o peta i en timme om jag har lust.

Bajs-terapi :D

Exakt, hästen och stallet är inte mitt betalda yrke som jag ska snabba över, enligt den tid jag har betalt för och sen hem och göra något annat fritidsinriktat.

Utan jag arbetar inom natur och turism, som jag har som betalt yrke och försöker rappa på att hinna med att göra det jag ska under mina arbetsverksamma timmar, så att jag sen kan skynda mig till stallet och min underbara fritid.

En fritid som jag kan planera helt som jag vill. Vill jag mocka och peta i boxen i två timmar, pyssla med och borsta min häst i tre timmar och rida i tio minuter, då får jag det. Det är nämligen MIN fritid och min hobby. :love:

Men nu i flera veckors tid, har jag haft stall, damm och bossförbud pga ögonoperation. Så nu får jag inte min far att lämna mockningsgrepen. "Det är ju riktigt avstressande", säger han som är pensionär och aldrig varit intresserad av hästar utan bara varit snäll och skjutsat och hämtat hö vid extremt behov, under protest.

Ca 20 min, ibland mer eller mindre. Har spån och är noga, hästen är oehört renlig av sig, kissar i en del och bajsar i en annan del av boxen.

hos mina egna ponnyer 2st ca 2-3min inte så himla noga,tar ut all skit och piss,där jag hjälper till(som dom har 2hästar som skitar ner så in i i sina boxar,2 som e normala) så tar det ca 35min.4hästar,där jag jobbade innan hade dom 8hästar,var ganska noga med mockningen,tog ca 1-1 1/"timme)

*kl*

Det beror ju helt på vad för häst man mockar till. Min grabb är rätt renlig av sig och hans box mockar jag på 10-15 minuter. Vi har spån och jag plockar bort minsta lilla lort. Stallägarens häst tar mig 25-35 minuter att mocka till, beroende på hur petig jag är. Men man måste verkligen sila igenom allt spån i hela boxen för att hitta alla "överraskningar". :p

*kl*

Tycker det tar aplång tid nu iom att jag blivit bortskämd med förra kusen där det var - ut med två prydliga bajshögar sen klart! (kunde stå på bädd vartsomhelst eftersom han inte rörde upp pisset) hade i princip kunnat mocka varannan dag om jag velat eftersom den var så renlig -bajset låg längst bak i kanten alltså inte där den skulle ligga.

Nuvarande kusarna tar det ca en halvtimme att mocka åt normalt sett (ca 10 minuter åt den ena och 15-20 minuter åt den andra) plus eventuell tid för att ströa.

8 boxar inkl. lösdriften tar ca 1 - 1½...och jag mockar hur noga som helst och kvälls mockningen tar ca 15minuter.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
882
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Freazer
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 481
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka