Sv: Mocka

Om jag ska jobba tar jag "snabbmockning" (snabbmockning = plockar bara ut alla bashögar) på morgonen innan jobbet och då tar det ca 30 min att mocka efter 3 st hästar. När jag är ledig så mockar jag riktigt o ta ut alllt blött m.m. o då tar det ca 1 tim att mocka efter 3 st hästa o då är jag NOGGRANN. Jag har halm i alla boxarna.

Det tar ca 30 min, kanske 40 min om jag räknar med att strö också. Jag brukar inte skynda mig eftersom att jag vill vara noggrann och dessutom är det lite som meditation att mocka. Vet inte hur mycket snabbare jag kan mocka men så fasligt mycket tid tror jag inte att jag kan tjäna in, faktiskt.

Om jag mockar noga? Ibland (nästan alltid) slänger jag ut lite väl mycket ren halm men jag tänker att hon hellre ska stå på massa rent än lite halvsmutsigt.

...12 boxar 35 min...
Halm.... Gräver runt allt och krattar ut det som är skitigt i botten.
Efter två boxar är det dags att plocka av lite kläder...

Det tar mig typ 30min att mocka efter mina 5st hästar, har torv och jag är noggran men jag har snälla hästar oxå. Kan hinna allt från att mocka, fylla vatten och lägga höet på en 30-40 min. Jag är lika noggran men det är inte lika rofyllt om man säger så.

Senast ändrad:

Jag har ungefär samma inställning som du har, hästen är min hobby och jag ser mockningen som något rofyllt och står gärna och filosoferar medan jag mockar utan minsta stress. Till min egen häst, som är en riktig lortgris, kan jag stå dryga halvtimmen vissa dagar bara för att det är avslappnande.

Jag jobbar dock på ridskola och har även mockning i jobbet och då är det såklart ett helt annat tempo. Mockar och spånar 16 spiltor + krattar och sopar stallgången på ca 1 timme, är det boxar hinner jag väl samma sak med ca 6 boxar på 30 min. Vi har ca 55-60 hästar och hinner stallet på 1-1,5h om vi är tre personer.

för mej tar det typ 10 min! ja jag är noga hon är inte så svår att håla ren. hon vet vart man ska lägga det.

5 minuter kanske. Är inte särskillt nogrann förutom att få ut allt kiss. Mockar även ut boxen helt varannan/tredje vecka.

För mig brukar det ta ungefär 20 minuter.
Är ganska noga med mockningen, vänder upponer på allt.

Tar ca 50 min på 12 boxar för mig. I början tod det så himla lång tid iannan man "lärt" sig boxarna, men nu går det fort som attan. :)

Min häst har torvbädd. Tar mig 5 min att mocka...
När han hade spån och halm tog det mig ca 30-40 min för att han rörde runt allt så man fick i princip mocka ut hela boxen varje dag. Men med torv blir det väldigt lätt!

jag är jätte noga :) tar allt från 15-35 min beroende på hur mkt hon har spridit ut allt i boxen.
(spån)

Jag har spån det tar ungefär femton minuter, och jag är noga. Hästarna ska ju faktiskt stå och sova i boxen!

Tar typ 20min :D Har en c-ponny som bajsar väldigt lite men kissar detso mer, mockar torv :) men vi har då inga bäddar, så tar ut kisset. men såklart ibland mockar jag extra noga och om jag har akutbråttom kan det ju bli snabbis och bara ta bajset på 5min. men då mockar jag noga dagen efter :)

*kl*

Mockar tre boxar på normalt ca 45-50 min. Kan komma ner på 30 minuter om jag sätter lite tempo, men kan också bli stående i en timme, allt beror på hur mkt tid jag har och om jag är ensam eller har andra i stallet o snacka med :p
Upplever dock nästan att jag är lika noggran oavsett om jag tar lite eller mkt tid på mig.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
882
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Freazer
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 481
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka