Möblemang med barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Jag blir snart tokig på min sons sönderplockande av möbler och pillande på farliga saker som han inte får ha!!! :confused:
Jag har ingenstans att göra av mina saker eftersom han är på ALLA bokhyllor och river sönder allt. Mina böcker är jag rädd om och och likaså CD-skivorna får han inte ha, och alla dessa försöker jag nu tränga ihop på de övre hyllorna som redan är fullproppade av grejjer! Hur får man plats med allt och vad göra för att få ha sina saker ifred?? Vi bor ganska trångt, och det är svårt att rensa ut och göra sig av med saker (vill inte kasta musik eller litteratur). Vi har inget förråd och endast en liten fuktig källare där inget mer än däck och lite vin får plats.
Funderar på att skaffa dörrar till bokhyllan, men det är tyvärr ingen Billy utan liknande billig så jag vet inte om det går att tillpassa, och det är dyrt att köpa helt nya bokhyllor. Dilemma...Har ni några bra tips innan jag slitit av mig ALLT hår?? :crazy:

Sv: Möblemang med barn

Köp hyllor som fästs direkt på väggen och placera dom så högt som möjligt.
Utmärkt förvaring som inte tar nån golvyta alls.

Mia.

I bokhyllorna har jag blandat pocket och inbundet och verkligen mosat in "en bok för mycket" så små barn inte kan få loss böckerna (knappt jag själv ens...). CD-skivorna ligger nu på en liggande smal cd-hylla ovanpå TV-bänken. Lösa IKEA hyllor uppe på väggarna är super!

Cillavan skrev:
Dilemma...Har ni några bra tips innan jag slitit av mig ALLT hår?? :crazy:

Min första var snabb och nyfiken (eller översatt: överallt och klåfingrig) :p

Lådor: kör ner en sopkvast i handtagen (spara en "kul" låda med oömma saker)

Böcker i bokhylla: Sätt om möjligt spännband runt hela bokhyllan, då går de ialla fall inte så lätt att ta fram, du hinner fram... ;) Bjussa på några böcker som är ok att "låna" finns ofta utrangerade för en spottstyver på biblioteket.

Handtag till toalettdörren (för att förhindra att det t.ex. dricks ur toaborste-koppen) Skruva ur och vänd uppåt, tar lite längre tid innan de når dit och kommer på hur man skall vrida då...

Så småningom vänjer man sig vid att ha möblemanget uppe vid taket. :D

Grattis till de klåfingrade pojkarnas värld :D Vi har en till sådan som dessutom är stark och uppfinningsrik och äääääälksar att klättra. Om man inte når från golvet så tar man fram en stol och når an fortfarande inte så ställer man en pall ovanpå stolen. I somras så försvann 5 DVD filmer spårlöst i huset. Vi visste att 2 åringen varit framme. 5 månader senar hittade vi dem i ena videospelaren :eek: Vi hade haft lite problem med att få ut filmerna men den funkade som vanligt. Vi har bytt ut dörrhandtag till knoppar som man vrider runt och det har satt stopp för besök i tvättstugan. Vi har allvarligt funderat på kedja och hänglås på kyl o frys (vet ni hur många glasspinnar en 2½ åringen kan klämma i sig på en timma :eek: )mata hundarna med köttbullar är en annan favorit.
Han har också lärt sig att sätta på en DVD film och Tintin kan han tom få på rätt språk och rätt film på, det är otroligt vad små barn kan lära sig vissa saker fort. Hos oss finns inga friszoner från denna kille. Vi har gett upp och insett att det bästa är att bara bränna kopior på alla skivorna istället. Böckerna bryr han sig tack o lov inte om. Ju mer vi passar på honom och fyar desstu värre blir han. Lycka till med knodden oh ha förtröstan, snart är det roligare att laga mat själv än att "läsa" böcker :D 24 knäckta ägg på spisen är en kletig historia :rofl:

Har inget bra råd egentligen. Alla våra saker ligger i travar högst upp på bokhyllorna. Eller i de skåp som går att låsa. Som tur är så har vi ganska gott om plats så det går att stuva undan det mesta där den minsta inte behöver vara.

Min erfarenhet är också att även om man ger dem saker som ser exakt likadana ut som de FÅR leka med så är de inte alls lika roliga som de de inte får ha...

Har också en del bra exempel; en godisskål kan aldrig stå för högt upp, en tvåring kan aldrig få på sig för mycket lypsyl (enligt henne själv), man FÅR rita på sig själv hur mycket man vill (det blir ju bara fint...), storasyskons saker får man ha (och når hur högt de än ligger) osv...

Jodå, jag har också klämt ihop böckerna så gott det går, verkar inte spela någon roll. Hyllor har vi faktiskt tänkt på och ska sätta upp någon/några mer då vi möblerar om i sovrummet, men det finns tyvärr inte så mycket vägg att sätta dem på (kan man ha förvaring i taket???).
Han har massor med böcker och även flera CD-skivor som han får ha, men han vill ha de böcker jag och hans pappa läser. Vi har manglat upp CD-skivor bredvid böckerna på hyllorna längst upp, ser gräsligt ut, men det spelar ju ingen roll. Liite bökigt att hitta det man vill ha bara. Spännband satte jag runt skåpet med LP-skivor, men runt bokhyllan går det inte för de är ihopskruvade med varandra (3 bokhyllor+2CD-pelare).

Ingen som har dörrar på bokhyllorna och vet om de går att passa till? Ska ringa till EM där vi handlade bokhyllor för 2 år sedan (att man inte då fattade att man skulle ha med dörrar på!).

Welsh, din unge verkar ju bara för lustig!! När man inte behöver städa upp det själv, alltså. Och jag undrar hur många glasspinnar det går i på en timme?? Ni får väl vara glada att han inte matar hundarna med något annat än köttbullar, antar jag...

Jag skrattade gott jag med, men det kanske jag inte borde gjort...Det heter ju skrattar bäst som skrattar sist... :rofl:

:rofl:
Om man kan fostra barnet att vara i en lekhage så behövs den väl inte? :angel:

Lekhagsdiskussionen har vi haft förut så den tänker jag egentligen inte ge mig in i igen.
Men hur fostrar man ett barn att INTE klättra ur en lekhage? Då kan man ju i så fall lika gärna fostra det till att inte riva i böcker, hitta på bus, klättra m.m. på en gång? Detta är ju en process, och man kan väl inte ha barnet i en lekhage hela dagen? Visst man kanske kan ha det där när man inte har tid att kolla barnet hundra procent, men med tvååringar måste man ju ha koll hela tiden, vem vänder inte ryggen till i två sekunder? Tror dessutom att denna ålder med nyfikenhet är något barnen behöver ta sig igenom, även om det ger oss föräldrar gråa hår. Det är ändå en ganska kort tid.

Det enda av mina tre barn som tvååring som jag kunde satt i en lekhage och sagt åt att sitta kvar där, hon hade precis lika gärna suttit stilla på golvet utan hage...

Rekordet på glass ligger idag på 68 :eek: glasspinnar av märket 91an, glassbåtar (iof inte pinnar)dajmstrut och div vanliga småpinnar från glassbilen. :bump:
Andra maträtter som hundarna gärna äter ur Tobbens händer är rökt lax, marinerad kotlett (rå), knäck och div kattmat.

Vad säjs om att sätta upp korgar i taket? En sådan där nätkorg för frukt borde väl funka för de mest dyrbara CD skivorna. Häng den i en krok och även om ni måste stå på stol för att nå så borde inte barnet nå upp :idea: (även om vår säkert skulle komma på något sätt).
Jodå Tobbe har nog gett oss ett antal gråa hår under åren. Han började gå som 8 mån.......Inte_ung träffade honom första gången när han tydligen klättrat upp på biltaket och satt på vår takbox :angel: det var i somras när han var2.

Hur bär ni er alla åt för att få ha datorerna i fred för klåfingriga barn :confused:

Oh, det måste vara min favoritpojke!
Honom som jag lärde känna när han satt uppe på ett biltak, långt innan jag hade träffat Welsh.

Underbar är han.

Man jagar.
Under jakt-tiden så får man som föräldrar turas om att jaga barn och visa hur man skall behandla saker och ting.
Jag har aldrig plockat undan någonting utan tränat barnen i helt vanlig hem-miljö.
Jag anser att det ger fel signaler om man kör "Allt som du kan nå får du ta".
Det blir liksom dåligt med mitt och ditt hos tonåringar då.

I Anna Wahlgrens bok "Barnaboken" så står det en fullständig beskrivning av hur jag har gjort.
Det blir rumsrena barn av den metoden, barn som man kan ha med sig till folk när man går hem till dem på besök.

Welsh: 68 glassar, du skämtar!!! Det kan inte vara möjligt för en tvååring att få i sig det under en dag??? Inte ens jag som är pagofag (nu fick ni allt lära er ett nytt ord!) kan äta så många, gravid och allt...Eller menar du att hundarna äter glasspinnarna? Min man kom just och tjafsade om att jag fattat allt fel, morr, morr.. Jag tolkade det som om att sonen åt dem.
Inte Ung: Det låter vettigt. Vi försöker också säga att det som finns på golvet får han ta, det som är på bordet och vid datorn är mammas och pappas och det får man inte ta. Ska ta en titt i Barnaboken och se om jag kan få lite tips där. Ibland måste man ju slappna av lite också (orken tryter väl för er också någongång?) och då blir det lätt att ok, ta det där då fast det kanske egentligen inte är ok.
Faktiskt så går det bra vid datorn nu. Han har stängt av den några gånger men nu vet han att han inte får, och låter bli då jag säger till. Däremot så försöker han knycka saker från datorbordet då vi inte ser. Likaså på köksbordet där det finns lite papper och annat han inte får ha. Är det inte risk att de blir ögontjänare om man säger till att de inte får ta vissa saker? Någon gång vänder man ju ryggen till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 948
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar