Mobiltelefon

turbofling

Trådstartare
Min äldsta dotter fyller 10 år i mars och hon ska då få sin första egna mobil. Vad har ni för regler kring telefonen för barn i den åldern? Kontantkort eller abonemang, med/utan internet och vem betalar?

Mina är ju lite yngre, 8 och 6.5. De har haft mobiler sen lillebror började förskoleklass i höstas pga att de åker buss 30-40 min i varje riktning och vi vill kunna komma i kontakt med dem.

De har abonnemang, finns så billiga och bra så jag ser ingen anledning till att krångla med kontantkort och behöva hålla ordning på att det finns pengar. Så de har den surfen som ingår på abonnemanget. Vi betalar, de har ju ingen inkomst ;) men när de blir större och ska börja öva på att sköta sin ekonomi så får man ju göra nåt sånt arrangemang.

Regler... tja de får bara installera spel/appar som vi godkänner vilket styrs enkelt via Google Family link, där man även styr maxanvändningstid per dag samt spärrtider då telefonen inte kan användas (annat än till samtal). Spel får de bara ladda ner/byta ut en bestämd dag i veckan. De har inte tillgång till youtube då det spårade ur (de tittade film hela bussresorna och tog snabbt slut på månadens surf + började leta rätt på mindre lämpliga klipp...).

När min äldste började gå hem själv ifrån fritids i trean, fick han en mobil med abonnemang med 4 GB data för han skulle kunna kontakta oss.

Reglerna är att den ska användas till kontakta oss eller kompisarna när det inte är skärmtid dvs han får inte gå hem ifrån fritids och sätta sig och spela/surfa etc. (Reglerna om skärmtid gäller hemma hos oss. Är han hemma hos kompisar gäller deras regler.) Youtube får han bara använda om man har wifi. Alla appar godkänns av oss innan installation via Apple. Han ska vara rädd om telefonen om den försvinner/går sönder kommer den ersättas med min gamla smartphone som man bara kan ringa och smsa med för den är gammal för allt annat.

Min äldsta dotter fyller 10 år i mars och hon ska då få sin första egna mobil. Vad har ni för regler kring telefonen för barn i den åldern? Kontantkort eller abonemang, med/utan internet och vem betalar?

Dottern har haft min gamla ett tag nu, började gå hem själv Fr skolan för ngt år sedan (är 9 nu) så då ville vi att hon har mobil.
Den har kontantkort och hon ringer eller sms bara oss. Hon har ringt ngn kompis någon gång men frågar alltid först.
Vill hon använda internet på den så måste hon vara hemma, med wifi ;)

Mobilen är ej så intressant för henne ändå, kör mer plattan eller datorn.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 835
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka