Mobiltelefon när ni rider

linafina

Trådstartare
Det finns kanske redan en tråd om detta, går inte att söka med iPhone av någon anledning.

Min fråga är om ni alltid har med er mobiltelefon när ni rider?

Jag har själv varit slarvig med att ta med den, tycker det är bra att ha den med ifall något skulle hända.

Hur resonerar ni kring att ha mobilen med när ni rider? Har ni ljudet på när ni rider i ridhuset exempelvis?
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag rider alltid med mobil och har ljudet på, skulle inte våga chansa att rida utan. Rider jag i ridhus med många andra så sänker jag volymen en aning.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Alltid med när jag rider ut. Har hänt att jag behövt den.

Dock är signalen alltid avstängd, jag har letat häst i skånska skogar just p g a att ringsignalen skrämde hästen över terränghinder, vi separerade och det var ett himla stök innan vi återfann varandra.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Alltid mobilen med om jag har fickor den får plats i. I ridhuset är den med och har jag inga fickor ligger den på ett bord i hörnet. Oftast ljudet på men ibland av, tex om det är fler i ridhuset
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag har alltid telefon på mig när jag rider, både i ridhus och när jag rider ut. När jag rider ut själv använder jag mig även av en app som skickar min gps-position till den/de jag väljer. Om något händer är det guld värt med en telefon nära till hands.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag har alltid den med mig, med ljudet på, men på träningar har jag ljudet av. Jag har den för att jag vill kunna ringa om det händer något. Min häst bryr sig inte om mobilens signal eller så, tvärtom brukar hon stanna självmant om det ringer och vi skrittar, eftersom hon vet att jag måste rota fram den ur fickan :p
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag har alltid med mig mobilen när jag är ute och rider. Har ljudet på och försöker ha den någorlunda lättillgänglig och i en ficka som går att stänga så jag inte tappar den under turen. Är jag i ridhus, vilket jag väldigt sällan är, stänger jag av ljudet och bara vibration på. Fast är jag ensam i ridhuset får ljudet vara på.

Jag ser telefonen lite som säkerhetsutrustning när jag är ute och rider. Skulle jag bli avslängd kan jag förhoppningsvis kontakta någon som kan hjälpa mig om jag behöver det.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag har numera alltid med mig mobilen efter en olycka för flera år sen då jag inte hade den med mig. Främsta syftet är att kunna ringa om det händer något. Jag brukar sänka ljudet till lägsta.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Nu rider jag på ridskola och då har jag inte med mig den. Det är ju ändå fullt med folk där. Jag har ett ICE-nr i ridbyxfickan om nåt skulle hända, tror jag har det numret registrerat hos ridskolan med.

När jag har haft medryttarhäst har jag bara ridit ut eller i paddock, då har jag haft den med. Vill dock inte ha ljudet på, har haft den på vibration. Nån gång har man glömt det och det har ringt, då känner man sig mindre smart...

Har haft en liten telefon som får plats i ridbyxfickan som "stalltelefon".
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag brukar ha det när jag rider hemma i skogen. Mest för att det är så kass täckning så jag passar på att ringa samtal när jag skrittar av bredvid hästen på väg hem. Jag har ljudet på för att jag inte orkar sätta mobilen på ljudlös. Min häst störs inte och jag ignorerar ev samtal/sms i de flesta fall.

När jag tränar är jag lite noggrannare faktiskt. Då upplever jag risken mycket större (jag är en sådan där som är mer osäker på en ridbana än i skogen :D) och jag gillar att ha telefonen till hands om något skulle hända mig eller någon annan. Då är jag VÄLDIGT noga med att stänga av ljudet. Min häst kan vara lite skuttig på bortaplan och jag vill inte heller störa andra. Ljudlös utan vibration passar alltså bra. Är jag på träning tycker jag det är lika nonchalant att ha ljudet på som om jag skulle sitta på föreläsning.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Det finns kanske redan en tråd om detta, går inte att söka med iPhone av någon anledning.

Min fråga är om ni alltid har med er mobiltelefon när ni rider?

Jag har själv varit slarvig med att ta med den, tycker det är bra att ha den med ifall något skulle hända.

Hur resonerar ni kring att ha mobilen med när ni rider? Har ni ljudet på när ni rider i ridhuset exempelvis?

Ja, i stort sett alltid.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag har alltid mobil med mig. Rider alltid själv så vågar inte vara utan om nåt händer. Min häst bryr sig inte ett dugg om ringsignalen så ljudet är på.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag har ALLTID mobilen på mig när jag rider. Även i manegen. Jag är väldigt ofta ensam i stallet på dagarna och det känns som en trygghet att ha mobilen på sig. Åker jag av och bryter ett ben så hjälper det inte mig om den ligger i jackan som är 40 meter bort... Mobilsignalen ändrar jag inte för hästen struntar i den. Om någon ringer när jag rider så svarar jag inte, det stör ridningen för mycket.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

KL
Jag har alltid mobilen med oavsett om jag rider på bana eller ut, dels för att jag ska kunna vara tillgänglig för kunder men också ur säkerhetssynpunkt om det händer något. När jag rider i ridhuset brukar det dock sluta med att jag blir så varm att jag behöver ta av jacka/tröja där mobilen ligger vilket gör att den hängs ganska högt på sargkanten. Då jag skickades av och bröt benet var det oerhört tungt när jag insåg att jag behövde krypa 50m med ett ben släpandes efter för att larma någon om hjälp.. Hur jag kom upp till sargkanten och nådde jackan med telefonen minns jag inte ens.. Därför försöker jag numera ha kvar telefonen på mig, men så blir det inte alltid då jag tycker det blir så knöligt att ha den i fickan på ridbyxorna. Signalen är i regel på med undantag för träningar.

Såg nu att Kryddan postat liknande gällande brytna ben och krälavstånd..det är ingen hit vill jag lova! :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Nej, precis. Jackan lägger man ju inte på marken, den slänger man över sargkanten, hänger på en krok på väggen eller draperar ett hinderstöd med... Kan vara liiite svårt att nå mobilen då när man som bäst behöver den!
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Ja verkligen dumt, i mitt fall gällde det en unghäst och ur ren säkerhet klädde jag av mig innan uppsittning för att inte behöva göra det till häst och riskera att skrämma den då. Men inte hade jag en tanke på telefonen! Jag hann bara upp i sadeln när det exploderade och dumt nog fixade jag hela långsidan innan jag gjorde en graciös avsittning där jag fick för mig att ställa mig på benen, vilket ena uppenbarligen inte höll för.. Stallkompisarna såg mina fina kräl-spår i sanden efteråt..inte så kul. :crazy:
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag har alltid min med, men har på ljudlös. Vill inte bli avbruten eller tvingas lyssna på den om den ringer när jag inte kan fiska upp den.
 
Sv: Mobiltelefon när ni rider

Jag använder min mobil som GPS och håller koll på hur långt och snabbt jag har ridit/kört.
Så mobilen är alltid med. Ljudet är på och om det ringer svarar jag (nästan alltid, är det telefonförsäljare låter jag bli).
Brukar ha mobilen i jackfickan. Om jag rider utan jacka (sommartid oftast) har jag den antingen i en mobilhållare, i hornväska eller i byxfickan. Tycker det är obekvämt att ha den i fickan så brukar bli någon annan lösning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
72
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp