Status
Stängd för vidare inlägg.

marshall

Trådstartare
:( cry, Vi är, sedan i sommar kontaktfamilj till två tjejer (systrar) som bor hos oss ca 2-3 dagar i veckan + var 3.e helg , och resten med sina föräldrar (som är i öppenvårdsbehandling) Då barnen är hos oss åker dom skolbuss.
Nu har vi fått veta av en av tjejerna att hon är mobbad av tjejerna i hennes och andra tjejer i skolan,(hon har berättat detaljer och det är helt klart mobbning i mina öron. hon går bara i 2.an. Det är så hemst att få höra!Och hon som har gått igenom så mycket redan! Och vi har pratat med skolan, som inte sett något, men som lovat hålla koll, samt att vi sagt åt våra egna barn att hålla koll på rasterna och på bussplatsn.
Det känns bra att hon redan har sånt förtroende för oss!, så därför vill vi också veta hur man stöttar henne som bäst. Har ni några erfarenheter om hur man hanterar mobbning på bäst sätt, och har ni vetskap där man lyckats bryta mobbning?! Hon säger att det varit så här sen hon börjat skolan.
 
Sv: mobbning

:( cry, Vi är, sedan i sommar kontaktfamilj till två tjejer (systrar) som bor hos oss ca 2-3 dagar i veckan + var 3.e helg , och resten med sina föräldrar (som är i öppenvårdsbehandling) Då barnen är hos oss åker dom skolbuss.
Nu har vi fått veta av en av tjejerna att hon är mobbad av tjejerna i hennes och andra tjejer i skolan,(hon har berättat detaljer och det är helt klart mobbning i mina öron. hon går bara i 2.an. Det är så hemst att få höra!Och hon som har gått igenom så mycket redan! Och vi har pratat med skolan, som inte sett något, men som lovat hålla koll, samt att vi sagt åt våra egna barn att hålla koll på rasterna och på bussplatsn.
Det känns bra att hon redan har sånt förtroende för oss!, så därför vill vi också veta hur man stöttar henne som bäst. Har ni några erfarenheter om hur man hanterar mobbning på bäst sätt, och har ni vetskap där man lyckats bryta mobbning?! Hon säger att det varit så här sen hon börjat skolan.

Jag tycker faktiskt att du ska gå till skolan och prata med barnen som mobbar och hjälper inte det så kontakta deras föräldrar, ibland märker man att skolan bara ser det dom vill och då måste man agera själv, lycka till
 
Sv: mobbning

Jag tycker faktiskt att du ska gå till skolan och prata med barnen som mobbar och hjälper inte det så kontakta deras föräldrar, ibland märker man att skolan bara ser det dom vill och då måste man agera själv, lycka till

Ring direkt till deras föräldrar, tycker jag, och underrätta sedan skolan om hur det ligger till och vad du gjort.
Mobbarna ställer sig sällan och jävlas med andra när vuxna ser på och den mobbade vill ofta inte berätta för att den skäms. Hemskt!

Jag tycker inte att man ska utgå från att personalen i skolan inte vill se, eller vill agera. Var istället en bundsförvant mot mobbarna och agera tillsammans istället för att titta snett på skolan och beskylla dem för att inget göra.
 
Sv: mobbning

Organisationen Friends skriver mycket bra om det här på sin hemsida.

http://www.friends.se/

Klicka på "För föräldrar"

Det är jättebra att hon berättat för er och ett stort förtroende ni har fått. Detta förtroende är också som jag ser det ett rop på hjälp, att berätta för någon vuxen är att våga lämna över problemet till vuxen människa. Av en vuxen människa så förväntar sig ett barn en aktiv handling så att situationen förändras. Så det är ett stort ansvar flickan har gett er genom att anförtro sig.

Själv var jag så mobbad genom hela skoltiden att jag slutade skolan helt några veckor in på hösttterminen i sjunde klass. Jag vågade aldrig berätta för någon annan levande människa i tron att det skulle bli ännu värre. Jag plågade mig igenom sex skolår, sen orkade jag inte mer. Jag vet att det fanns lärare som såg. Minns speciellt en gång. En lärare var på väg ut i ett klassrum. Jag blev slagen i korridoren, läraren tittade mig rakt i ögonen och gick in i klassrummet igen och drog igen dörren om sig. Denna händelse bl.a. gjorde att jag aldrig litade på en vuxen människa utan bar på allting själv. Så jag kan bara be er, se till att det blir en konkret förändring för flickan.

Vet inte hur mycket kontakt ni har med flickans föräldrar i egenskap av kontaktfamilj men kanske ni måste fråga de om flickan har sagt något hemma. Det krävs nog ett samarbete mellan skolan, er och om det är möjligt hennes föräldrar. Om det inte går att få stopp på så kan det i slutändan vara bättre att hon får byta skola. Lycka till, tala om hur det går.
 
Sv: mobbning

Var en gång på ett föräldramöte där det informerades om mobbning. Där påpekades väldigt bestämt att ta ALDRIG upp saken med barnens föräldrar, utan informera skolan om situationen, och låt sedan skolan agera. Kan bli stora konflikter annars mellan föräldarna i fråga, och det gagnar ju inte alls mobbningsoffret. Går det däremot via skolan får det mycket bättre genomslagskraft.
 
Sv: mobbning

Var en gång på ett föräldramöte där det informerades om mobbning. Där påpekades väldigt bestämt att ta ALDRIG upp saken med barnens föräldrar, utan informera skolan om situationen, och låt sedan skolan agera. Kan bli stora konflikter annars mellan föräldarna i fråga, och det gagnar ju inte alls mobbningsoffret. Går det däremot via skolan får det mycket bättre genomslagskraft.


Jaha... Det har jag nog aldrig stött på att man informerat på så vis i skolorna.
Jag är själv lärare och när mitt barn trakasserades i skolan så ringde jag direkt till föräldrarna och det gick mycket, mycket fortare att sätta stopp för jävelskapet än genom att ta det via skolan.
Sedan informerade jag skolan om att jag tagit kontakt med mobbarnas föräldrar så att det visst.

Jag tror inte att skolan ska ta ifrån föräldrarna initiativförmågan.
Fattar föräldrarna inte när man ringer så kan man åka dit och ha en träff öga mot öga för att förklara hur det ligger till.
Däremot är det viktigt att inte ringa och vara aggressiv, utan att bara förklara vad man hört och hur ens barn känner sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 544
Senast: Milosari
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 901
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 833
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp