Sv: Mobbing, hur förebygga/agera?
*kl*
Jag var mobbad i högstadiet. Det var i 6:an. Jag var väl lite udda på det sättet att jag inte började röka, satt gärna och läste någon bok och hängde i travstall all ledig tid (pga travtävlingar var jag var nog den enda som hade ok från mina föräldrar att komma hem kl 01:00 en torsdagskväll
). Annars gjorde jag inget väsen ifrån mig direkt. Hade två bästisar och några vänner utöver det.
Det jag tror retade "tuffa gänget" var att jag inte hade minsta intresse att umgås med dom. När de frågade om jag ville röka så skakade jag bara på huvudet och gick därifrån. Det var en tjej i klassen över mig som var ledaren. Hon gick i åttan och tom de som gick i nian hade respekt (var rädda) för henne.
Jag var inte det enda offret det fanns flera. Mobbningen brukade bestå av att de tog den bok jag läste, knuffades, satte fälleben, sa att jag var tjock, ful och kallade mig hästen.
Jag brukade bara undvika dom så gott det gick. Men jag försökte aldrig bli osynlig eller så och jag tog aldrig en annan väg när jag väl fick syn på dom. Att jag inte var intresserad av att vara med dom och att jag inte direkt var rädd för dom var nog något som dom inte kunde tåla. Men självklart blev jag ledsen. Det som gjorde mig mest ledsen var dock att de lyckades lura över över en av mina bästisar till deras gäng. Det sved riktigt ordentligt. Att dom kallade en fet och ful har också satt sina spår. Nu när jag tittar på gamla kort så ser jag att jag inte alls var tjock eller ful under högstadiet även om jag trodde det då och hela gymnasiet.
Jag pratade med lärarna och skolan tog tag i det men det enda som gjordes var att det pratades en massa. Skolan hade ingen som helst makt mot mobbarna. De kunde inte skicka hem dom, flytta på dom eller på något annat sätt göra något konkret. Det var bara prat som gällde. Självklart blev allt värre efter varenda samtal.
Det som fick slut på det var när de en dag knuffade in mig riktigt hårt i våra skåp och dessutom luggade mig. Då blev jag riktigt, riktigt förbannad och började slåss med dom. Skrek och gick på som en galning. Hotade med att jag skulle döda deras kaniner och lägga ut gift till deras hundar om de någonsin gjorde livet surt för mig igen. Fick in några riktigt bra träffar också som resulterade i näsblod på två av dom. Jag måste ha bettet mig och låtit som ett riktigt sykfall.
Det hjälpte. Dom började ignorera mig och låtsades som om jag inte fanns vilket var perfekt för min del.
Min reaktion är inget jag är stolt över men den var tvungen. Skolan kunde inte göra något så jag fick fixa det själv. Så här i efterhand så borde jag ha reagerar med en gång. Att tro att skolan och de vuxna skall kunna lösa det var bara löjligt. Hur skulle de kunna göra det när de inte kan göra något annat än att prata?
Jag kommer att lära mina barn att de absolut inte får mobba andra. Men skulle de bli mobbade så skall de säga ifrån med våld om det behövs. Tyvärr är det ibland det enda som hjälper.
Hur är det idag? Får man lov att splittra mobbningsgänget utan föräldrarnas medgivande och platsera mobbarna i olika skolor?