Mobbande hund

escodobe

Trådstartare
Har en tioårig rottweiler och en drygt 3 årig tibbeterrier. Rottisen kastrerades när han var 8 år pga sjukdom och den lilla när han var drygt ett år pga stress.

När jag köpte den lille var rottweilern 8 år (då okastrerad) och tibben 6 månader.
Det tog nån dag så vågade inte rottisen röra sig i lägenheten eftersom den lille var så arg på honom. Det styrde jag upp. Deras innbördes rangordning fick vara som den ville - men man fick inte vara dum, och hundarna har levt tillsammans sedan dess. De leker och busar men på tibbens villkor. De har aldrig bråkat så att säga.
Men nu när rottweilern har börjat bli skröpplig hälsomässigt så har det börjat växa ut horn i pannan på tibbeterrorist. Han är riktigt ful och tar varje tillfälle i akt att trycka till rottweilern. Ibland kan man höra rottweilern gnälla och då har tibben demonstrativt lagt sig för en dörröppning så att han inte kommer ut. Ringer det på dörren så kan tibben rusa fram till rottisen och skälla till honom i ansiktet "du stannar där du är" osv

Jag försöker styra upp det och se till att rottweilern inte blir hunsad och att den lille får uppföra sig. Men jag tycker inte jag lyckas något vidare. De leker och brottas fortfarande och kan äta ur samma matskål om jag vaktar den. (vaktar jag inte så kan tibben stjäla ben ur munnen på rottisen)

De har fortfarande nöje av varandra men jag tycker ändå inte om den lilles beteende eftersom rottisen blir så nedtrykt och jag är egentligen inte säker på att våra försök att styra upp det hjälper.

Sv: Mobbande hund

Fast just att yngre förmågor klättrar i rang över äldre hundar och tydligt visar sig bestämmande i samband med att den äldre blir skröppligare och inte beter sig som tidigare är inget ovanligt.

Det man får göra är ju att upplysa den yngre om sin plats i flocken. Dvs under dig och att man beter sig juste även mot den som ligger under en i rang. Funkar här i alla fall :)

Senast ändrad:

Mot oss människor är det inga problem. men det är nu så verkar det bara bli värre ju mer jag läxar upp den lille. Det verkar just vara det där juste som är ett problem. Det är som han MÅSTE hävda sig mer om jag försöker sätta stopp för det.
Egentligen är han ganska osäker i botten tror jag. Där av hävdelsebehovet.

Aha..

Då skulle jag nog sära på hundarna när han bossar upp sig och helt sonika placera unghunden i ett annat rum.

Jag har lite samma problem här hemma.... Loka som lägger ner stora kaxiga och brötiga hundar på fem sekunder med mycket små medel "tillåter" min lilla skit att sno märgben ur käften på henne. Han struntar fullständigt i hennes varningar och hon är nog genomskådad som genomsnäll. :crazy: Jag hoppas det blir ändring när slyngeln går från valp till könsmogen unghane...
Han hänger i skinnet på henne och hon bara står och gnyr och tittar på mig som "rädda mig". Så jag försöker styra upp det hela men han är kvick som en jävla iller....

Problemet är att sist jag försökte låsa in honom så raserade det en hel massa av ensamhetsträningen.
Jag brukar dock skicka bort honom så att han får flytta på sig och inte vara nära det han vill.

Jag har lite samma problem här hemma.... Loka som lägger ner stora kaxiga och brötiga hundar på fem sekunder med mycket små medel "tillåter" min lilla skit att sno märgben ur käften på henne. Han struntar fullständigt i hennes varningar och hon är nog genomskådad som genomsnäll. :crazy: Jag hoppas det blir ändring när slyngeln går från valp till könsmogen unghane...
Han hänger i skinnet på henne och hon bara står och gnyr och tittar på mig som "rädda mig". Så jag försöker styra upp det hela men han är kvick som en jävla iller....

Ja, det är svårt att förstå varför han så skitnödigt måste hävda sig hela tiden eftersom rottweilern för det mesta låter honom hålla på och dryga sig. Så länge rottweilern är motionerad och stimulerad så låter han sig bli hunsad. Man skulle ju tycka att lillskiten skulle nöja sig med det. Men eftersom han nog är en ganska feg krake innerst inne så måste han liksom ändå kaxa sig.

Ibland har jag önskat att rottweilern faktiskt ska tappa humöret och trycka till fanskapet. För han är inte självsvådlig, utan han har såpass mycket självbevarelsedrift att han nog skulle skärpa till sig. Jag minns när han tänkte få ett utbrott på en dogo bordoux och han i sista stund hejdade sig och bara vände honom ryggen och låtsades som han inte existerade:angel:

Jag har försökt suga tag i honom i rottweilerns ställe - men det skapar bara mer oro.

Ja, då ska du ju inte göra som jag skrev alls. Finns ju egentligen bara "Nej, gå bort" som gäller då när han är så pass känslig.

Han struntar fullständigt i hennes varningar och hon är nog genomskådad som genomsnäll. :crazy: Jag hoppas det blir ändring när slyngeln går från valp till könsmogen unghane...

Känner igen det där från terrierkullen, trackade gammeltanten en del och en var fräck som jag vet inte vad. Norpade gamlingens ben och sprang fort som attans iväg med det, tanten efter :p Men eftersom tanten skäller värre än hon bits så ignorerades skällandet av de kaxigaste av terrierna :cool:

Ja, han är så motsägelsefull i sin personlighet. Stenhård i vissa aspekter och riktigt klen i andra.

Kamomilla - ja problemet är ju att fanskapet är ju så intelligent. Kan han inte ta benet genom att bossa till sig det så lurar han av honom benet. Han tar och viftar med något annat och släpper sen det så den stora tar det och så stjäl han det första. Eller så biter han honom i bakbenen så rottweilern vänder sig om och så är benet borta innan rottweilern fattat vad som hänt.

Senast ändrad:

Jag brukar vanligen inte lägga mig i hundarnas inre relationer i stor grad - stoppar direkt mobbing när det sker, ser till att alla får äta sin mat, och att alla får vara ifred på sin plats. Men överlag så brukar hierarkin vara relativt flytande, den som tjänar på någonting ena dagen förlorar någonting annat en annan dag. Gamla hundar ska alltid ha lite extra uppmärksamhet ändå, börjar de få svårt att hävda sig kan man hjälpa dem lite. Men jag har egentligen snarare haft det motsatta problemet, att gamlingarna utnyttjar sin roll som uppfostrare av osnutna tonåringar lite väl mycket...

Du får skicka hit honom till gestapo, ehh..Grima menar jag! Smeknamnet har inte jag gett henne, men jag är benägen att hålla med.

Skämt åsido. Sånt kan vara jättetufft när den andra helt enkelt är för snäll. Brutus borde kanske få se sig i spegeln ordentligt och inse att han väger typ 40 kg mer än lillmoppen? :) Allvar igen, ska följa tråden för att se om någon kan komma med ett vettigt svar.

Hur korrigerar du den lille när han fular sig? Fysiskt eller psykiskt?

Jag tycker det är så svårt när man inte ser eller känner hundarna...
När jag hade Casper (då ca 10-11 år) och Narmo (då ca 4-5år) så var det perioder som dom bråkade mycket över skitsaker. Jag var så less på det. Jag korrigerade ett tag men dom hetsades av det... Så jag började träna dom att umgås positivt genom att nästan varje gång som dom kom nära varandra så fick dom väldigt gott godis. På ett par träningstillfällen så försvann problemen helt!

Hade Coyote (nu 7 mån) gjort som tibben mot Narmo (7 år) så hade jag tagit mig friheten att ha halvt ihjäl honom. Narmo är helig och ska respekteras, vilket han iofs har lyckats att lära Coy själv. :)

En fundering... Vi har ju fått chans att läsa lite om tibben här och där och det kanske skulle fungera med en "fysisk utfrysning"? Så fort han fular sig så stöter du bort honom med kroppen (tvingar honom att flytta sig en bra bit bort) utan att säga något. Du går bara fram och "stöter" iväg honom. Tittar halvargt på honom en stund och lämnar honom sedan där. Försöker han sedan kaxigt gå fram igen direkt så rycker du in med samma beteende på nytt. När han väl är snäll vid rottisen i en situation där han annars kan "hålla på" så kan du ju välj aom du vill belöna det eller bara ignorera. Beroende vilket som skulle fungera bäst för just tibben.

Vad tror du?

Nu har du fått många tips.

Man kan prova att stötta rottisen då denne försöker vidmakthålla sin rang. Ifall detta inte gör susen skulle jag sära på dem med en barngrind eller så.

Min jycke fick en stor dos med stöttning i rang hos sin uppfödare (uppfödaren tyckte väl att det behövdes) - det blev ett himla "gap och skrik" i köket bland jyckarna... Men min jycke växte och tyckte att det var kul med lite kurr, men då är hon en terrier (wheaten) som inte backar för en möjlig fight även om hon inte skulle starta den.

Rent ledarskap har alltid funkat för mina jyckar, men jag är övertygad om att du har det och terriern hittar sina situationer ändå...

Alltså, rottweilern HAR varit i slagsmål, så det är inte det att han inte kan ta för sig. Problemet är att hundskrället är uppfostrad i att man är snäll och håller sams inom familjen. Eller kanske snarare, HAN ska vara snäll. (Kärringtiken hade inte tolererat några dumheter hon inte) .
Möjligen så kan han skälla tillbaka nån gång om han är "sjukskriven" och därmed rastlös och irriterad. Men mer "kurr" än så blir det inte från hans sida. När det inträffar blir tibben som en tasmansk djävul
taz%252001.jpg

Men det är liksom mer väsen än någonting annat. Men det är då han har fått sig en flygtur till annat rum...

Jag försökte med att stötta rottisen när tibben först kom. Då var han ju i mycket god form och okastrerad och råttan var bara valp. Men det stökade bara till det mer mellan dem. Det har liksom fungerat väl att tibben varit högst i rang fram tills nu när han börjat muppa sig i överkant.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 061
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 973
Senast: BobberiBoo
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 679
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Jag känner mig själv trygg med att min hund har det bra men tyckte det var intressant när en på mitt jobb i förra veckan tyckte att jag...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 928
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V