mkt kalk i grovfodret? utan analys??

H

Havregryn

Hur kana ma säga säkert att de är mkt kalk i grovfodret utan en analys, hamnade på sen när "de är så mkt kalk i grovfodret/marken" ...

kan man veta de säkert utifrån naturen etc. utan analys??

eller ska jag fortsätta att skaka på huvet??

Sv: mkt kalk i grovfodret? utan analys??

Håller med Boj!

Ett exempel ur verkligheten:
Jag köpte hö på Öland för ett antal år sedan. Öland är känt för att vila på kalksten och öländskt vatten brukar ge kalkavlagringar i dricksglas och sånt. Det fanns energi/protein-analys på höet men inga mineraler, så jag lämnade in det för mineralanalys efter moget övervägande. Jag tänkte först att "det borde ju verkligen vara mycket kalk i öländskt hö" men valde alltså att ändå analysera. Och tur var väl det... Jag minns inte de exakta siffrorna, men det visade sig att det var i princip lika mycket kalk som fosfor i höet ifråga, typ 2,3 kalk och 2,2 fosfor...

tackar..

ameo, intressant de där.. tack

Kanske kan veta om det generellt är mer av ett ämne i marken, tex i grannstaden så finns det en jätte stor koppargruva (falu koppargruva) så då borde det ju logiskt finnas mer koppar i marken runt omkring gruvan...
Vet annars inget sätt...

inte så logiskt om man tar de ur verkligheten och med facta då..
Ett exempel ur verkligheten:
Jag köpte hö på Öland för ett antal år sedan. Öland är känt för att vila på kalksten och öländskt vatten brukar ge kalkavlagringar i dricksglas och sånt. Det fanns energi/protein-analys på höet men inga mineraler, så jag lämnade in det för mineralanalys efter moget övervägande. Jag tänkte först att "det borde ju verkligen vara mycket kalk i öländskt hö" men valde alltså att ändå analysera. Och tur var väl det... Jag minns inte de exakta siffrorna, men det visade sig att det var i princip lika mycket kalk som fosfor i höet ifråga, typ 2,3 kalk och 2,2 fosfor...

men är väl lite skillnad på kalk och koppar... Är inte så bra på bergarter och sånt men...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Foder & Strö min häst behöver mer fibrer, men jag vet ibte vad jag ska köpa för foder. sen har ja dålig koll på hur man ser hur mkt fibrer ett foder...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Tossa90
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar