Mjuka upp vävribbtyglar

A

Akela

Jag har köpt nytt träns och tyglarna som matchar tränset är så hårda. Går det att mjuka upp vävribbtyglar på något smidigt sätt? Kanske tvätta dem? Någon som har tips? De matchar ju tränset så jag vill ju gärna kunna använde dem men just nu är de inte sköna att rida med....

Sv: Mjuka upp vävribbtyglar

Jag har aldrig tvättat vävribbtyglar...Däremot så blir de ju mjukare ju mer de används. Så du får nog härda ut!

Lägg dem i varmt såpvatten en stund, inte lädret förstås men "tyget".

Vävribbtyglar är det sämsta som finns.
Sälj dem, eller skänk dem till närmaste ridskola (där är det poppis) och köp ett par lädertyglar istället!

Immer

Ju mer tyglarna används desto mjukare blir de ju. Så det är bara att rida på! :banana:

Min erfarenhet av vävribb är att antingen är de relativt mjuka från början, och då blir det mjukare med användning, eller så är de hårda och då blir det inte bättre heller, hopplöst..
Gillar inte vävribbtyglar men har ändå ett par, de kände jag på och köpte ett par som var mjuka från början, det är enda sättet jag upptäckt.
Kör med lädertyglar istället.

Brukar bli mjukare ju mer de används. Själv har jag inget emot vävribbtygel, för lädertyglar brukar bli så hala om de blir fuktiga/blöta...Endast på kandaret jag har lädertyglar, annars kör jag med vävribbstyglar, gärna med invävt gummi i.

Herrejösses vad vävridd sågas här då!
De är trevliga om de bara är mjuka, vilket de blir om man använder dem. Läder är inte heller mjuka i början

kl*
Föredrar också lädertyglar, men min ena häst är så stark att jag bara glider på dessa:cry:
Tyglar med invävt gummi verkar vara ett bra alternativ, de är mkt mjukare än ett par vävribb.

Tvätta tyglarna är nog också en idé, vet en i stallet som körde sina i tvättmaskinen. Tyglarna blev jättemjuka, men lädret var ju inte i bästa skick, det är en fråga om prioritering.

Ska man rida jättedåligt i ett halvår först då tycker du?? Dom är ju så stela att det inte ens går att hålla en mjuk kontakt med munnen. Min häst kan inte ridas med annat än lädertyglar, ju smalare ju bättre. Och bra lädertyglar är mjuka från dag ett!! :)

Nej vävribb är verkligen ingen höjdare. Duger endast till att lulla i skogen med... Har en hel låda med oanvända såna, irriterande att alla träns säljs med dom!

Beror ju på vilken sorts vävribb du får tag på, precis som med läder ;) . Rider mkt hellre med mina vävribb med insytt gummi i än i mina lädertyglar. Änsålänge verkar det som om jag inte har ridit med bra lädertyglar då eftersom så många lovprisar dem, men jag har vid alla tillfällen tyckt bättre om vävribb (har ridit med ett par olika ialf). Däremot är de hårda vävribb gräsligt hemska att rida med - precis som läder...
Med mina tyglar så kan man va så himla mjuk i handen - just för att de inte glider igenom pga mjuk fattning om dom.
Tycker att du gör en mkt onödig (o för mig ngt kränkande) generalisering med att säga att vävribb endast är för skogslull :mad: :cool: .

Alla mina vävribbtyglar är stenhårda iaf. Och jag har ett antal..! Båda från billiga träns och från dyra. Alla är lika hemska... :crazy:

Givetvis baserar man sina svar utifrån sina Egna erfarenheter....

Finns ingen anledning att ta det personligt, se det heller som att du haft tur som hittat några som var mjuka! ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
950
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka