Mjuka upp korset

jassica

Trådstartare
Ena hästen i stallet sitter fast i korset misstänker jag. Ägare ska kontakta massör/kotknäckre, men till dess, finns det något annat man kan göra för att mjuka upp litegrann?

Han länger inte ut baksteget, vilket får mig att misstänka att han är lite stel i korset. Vet att det finns någon "lera" eller om det är liniment man kan lägga på, eller är jag helt ute och cyklar?

Sv: Mjuka upp korset

den kan inte vara halt då? Eller ha problem med bakknäna!?

det är svårt att få reaktion på bakknäna vid böjprov.

Hela hästen ska genomgås, men det är en sak som jag tycker att jag inte kan få någon större hjälp med på ett forum, utan tar då hjälp av vetrinär, men min fråga här var vad jag kunde göra för att mjuka upp korset.

Inte något annat.

jo och jag försöker förmedla att det kanske inte är korset det är fel på...

det har du givetvis helt rätt i, men det är korset som jag misstänker, inte något annat, då han tränas som vanligt och visar inte symptom på att ha ont i bakbenen, men man kan aldrig vara helt säker, och hästen ska genomgås och kollas igenom.

Men nu när du är inne på den teorin, får du gärna om du vill förklara varför du tror det kan sitta i knäna. Hästen i fråga länger inte ut baksteget, det är en travare som tränas för vagn, om det gör saken lättare.

jag som uttrycker mig dåligt! Jag vill att han tar ut mer på baksteget, dvs länga steget.

Tar han lika långa/korta steg med båda bak tror jag inte att det sitter i bakknäna, och dessutom är det andra symptom vid det problemet. Massera med liminent, har ni BoT täcke så använd gärna det, annars försök hålla det varmt med annat täcke. En bra kiropraktor kan lösa det problemet relativt fort. Lycka till :)

*TK*

Vill oxå gärna ha tips på hur man masserar/ mjukar upp i korset, min tar lite kortare steg ena bak, har inte kollat knät men varit på klinik med honom och dom tyckte att det inte va något. Men har känt att det som stramar till eller hur man ska förklara det i korset/länden ibland när man rider därför tror jag att det sitter högre upp. Brukar ha fysioterapeft ute ibland och gå igenom honom har tidigare inte hittat något mer än han varit spänd/kort i ena bogmusklen och i musklen som går ner mot hasen efter han fått en spark. Kanske fått en ansträngning högre upp då det varit spänt i benet innan, dock sa hon att hon fixade det med benet förra gången men man vet ju aldrig.
Vad tror ni ?

Det hade jag stretchat ordentligt efter ridning/träning, masserat kors/länd+muskler med liminent och hållt varmt.

Nej jag tror inte heller det har något med bakknäna att göra.

Jag har lagt på kyllera på korset och bakbenen, och ska låta det sitta 1-2 dagar, sen tänkte jag börja massera med liniment. Vi ska även åka in till kliniken och undersöka honom, vet inte riktgit när, men så snart som möjligt.

Tack för ditt svar!

Men om du vill hålla hästen mjuk och rörlig i korset, varför lägger du då på KYLlera? Det känns ju som att det skulle ge motsatt effekt från det du önskar?

Är hästen stel/ hård eller sned över korset?

Massera med liniment o håll den varm om rumpan.

Det kan även bero på att den är halt fram.

jag skulle vänta tills ET/kiropraktor varit där... det är ju bara bra om det "ser så illa ut" som det brukar så att de lättare kan känna de spänningar/låsningar som ev finns...
sedan brukar man få bra tips om hur man ska underhålla hästen efter behandling... var och hur du ska stretcha/massera

I stallet jag jobbade i, så lades det på kyllera på en häst som var öm i korset, och det fungerade bra.

Lägger du en tidning över så blir det ju som ett varmomslag, och jag trodde det skulle vara bra, föreslår ni då att jag tar bort det?

Han ska gå ut nu, så jag ska se om det gjort någon skillnad.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Redfox
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka