Mjuka upp korset

Sv: Mjuka upp korset

När jag ska stretcha hästens rygg genom att skjuta rygg så drar jag med fingrarna från ungefär 15 cm ner från svansroten och ca 5-10 cm från svansroten på varsin sida, och drar uppåt.

På rumpmuskeln alltså? Jag förstår inte riktigt hur du menar :o

Jepp, på rumpmuskeln.

Jag hittade inte bilden nu, sorry.

Men om du ställer dig bakom hästen och sätter tummarna med ungefär 20-30 cm mellanrum på varsin sida om svansen, en bit nedanför svansens högsta punkt och drar uppåt.

Hästen ska då skjuta upp ryggen och stretcha ut den. En annan variant jag också brukade göra var att dra med fingrarna mitt under magen på hästen, från sadelgjordsstaden och bakåt. Då höjde hästen ryggen (det är olika från häst till häst hur mycket man tryck man måste sätta på) lite, men inte med samma effekt.

Om du känner dig osäker på hur du ska göra, så råder jag dig till att ta ut en ET som kan hjälpa dig att gå igenom hästen och visa bra övningar för hur du ska stretcha din häst.

*KL*

Prova på er själva, och dra hovkratsen efter sidan om ryggraden. Ger det någon effekt? Och i så fall vilken? Stretchar det ryggen?

Inte? Är det bara obehagligt? Om så, varför vill man skapa obehag för hästen?

Det är inte längs ryggen.Längs korset är det en reflexreaktion som gör att hästen svankar och längs skinksidorna är det en reflexreaktion som gör att den skjuter ryggen.
Kanske inte är superskönt, men inte obehagligt om hästen inte har ont. Används för att strecha muskulaturen rygg/länd/kors

OBS!! Man ska inte dra hårt med hovkratsarna... Men det tror jag att de flesta med någotlunda hästvett fattar.. Sen, kan det funka med fingrar för endel:)

Hästens svans är en förlängning av ryggraden, det är inte läge att böja den uppåt om man inte vill ha mer problem på sin häst alltså.

Hästens ryggrad ÄR böjlig:)
Man märker om det gör ont på hästen, vilket jag skrev i tidigare inlägg:grin:
Se på endel hästar som showar, de lägger upp svansen på ryggen

Men nu skriver du ju själv en oxymoron nästan, om hästens svans är en förlängning av ryggraden, så är det ju helt klart att iallafall den delen av ryggraden är böjlig, eftersom de flesta hästar kan höja svansen någorlunda.
Och resten av ryggraden är böjlig nog att dom kan höja och sänka den lite, p.g.a. att kotorna är designade på ett sånt sätt att det finns lite plats innan dom går emot varandra och därmed stoppar rörligheten.
En ryggrad kan ju vara böjlig även om den inte är lika böjlig som vissa andra däggdjur, det finns ju grader av rörlighet och maria mp skrev ju ingenstans att den är lika böjlig som i ditt exempel, en hund.

Personligen lämnar jag all rehab till professionella, förutom om det är så att dom visat mig exakt vad jag ska göra och det är begransat till lätt stretching eller massage, mensom sagt, då får det vara väl instruerat i person IRL.

Hoppas TS häst blir ok, har själv ett sto med länd/kors problem som tyvärr inte kan behandlas fullt ut jsut nu p.g.a. högdräktighet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Redfox
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka