Mjuka upp korset

Sv: Mjuka upp korset

En häst som är öm och en häst som är stel är för mig två skilda saker. En ömhet kan bero på ett blåmärke och att det uppstått en svullnad. Nu vet jag varken vad den hästen hade för symptom eller om din häst har liknande symptom. Jag hade iallafall skippat kylleran och enbart använta liniment. Sen är ju frågan om hästens problem sitter i muskulaturen eller om det sitter i lederna.

I stallet jag jobbade i, så lades det på kyllera på en häst som var öm i korset, och det fungerade bra.

Lägger du en tidning över så blir det ju som ett varmomslag, och jag trodde det skulle vara bra, föreslår ni då att jag tar bort det?

Han ska gå ut nu, så jag ska se om det gjort någon skillnad.

Är du säker på att det inte var värmelera som lades på? Att lägga tidningspapper på kyllera är för att kylan ska hålla lite längre - det blir inte "vamomslag" - vad nu det är...

/Lizzie

Ett sätt är att ta tag i svansen(roten) och böj upp den på ryggen på hästen, tänk som en spetshunds svans ungefär:D. Första gångerna kanske den kniper lite för att den inte vet vad du ska göra, blir den sur alt. fortsätter knipa har den ont, fortsätt inte;)
Sen kan du ta två tex hovkratsar och dra på var sin sida om ryggraden på korsryggen. Då ska hästen svanka, strecha korset. Få hästen att krumpa ryggen, oxå strech i korset, tar du samma hovkratsar men på skinkorna, börja i svansrotshöjd och för nedåt. Du ska i stort sätt ståbakom hästen och dra längs med svansen, om du fattar :D Akta om hästen slår;) Man kan stå på sidan, men det är svårare.
Funkar på känsliga hästar, med en hovkrats, dvs en sida i taget.

Visar den ogillande vid något av ovanstående, sluta.

Man behöver inte hovkratsarna, jag brukar använda tummarna, lättare att känna vilket tryck man lägger på! jag tror att jag ska ha en bild där jag ritat ut var man ska dra för att få hästen att krumma med ryggen.. Om nån vill se det, så är det bara att hojta så lägger jag ut den!

Ett sätt är att ta tag i svansen(roten) och böj upp den på ryggen på hästen, tänk som en spetshunds svans ungefär:D. Första gångerna kanske den kniper lite för att den inte vet vad du ska göra, blir den sur alt. fortsätter knipa har den ont, fortsätt inte;)
Sen kan du ta två tex hovkratsar och dra på var sin sida om ryggraden på korsryggen. Då ska hästen svanka, strecha korset. Få hästen att krumpa ryggen, oxå strech i korset, tar du samma hovkratsar men på skinkorna, börja i svansrotshöjd och för nedåt. Du ska i stort sätt ståbakom hästen och dra längs med svansen, om du fattar :D Akta om hästen slår;) Man kan stå på sidan, men det är svårare.
Funkar på känsliga hästar, med en hovkrats, dvs en sida i taget.

Visar den ogillande vid något av ovanstående, sluta.

Jag brukar göra så han svankar och stretchar korset.

Tack för tipsen.

JAG tycker det är lättare med hovkratsar!
Självklart kan man prova sig fram, och inte trycka för hårt, börja mjukt och leta efter hur hårt för bästa resultat på resp. häst.:)

svetta korset med arnika plast och tidning eller redlotion men använd handskar i så fall. massera in båda två ordentligt. det finns även en alovera heta lotion som är jätte bra. kram

Tack för ditt tips, då ska jag göra detta ikväll efter att jag kört honom.

Menar du att jag ska lägga plast, och sedan en tidning över det? Om det ska svettas, så är det väl bara bra om han har ett fleecetäcke på sig över natten?

Trevlig midsommar!

Man behöver inte hovkratsarna, jag brukar använda tummarna, lättare att känna vilket tryck man lägger på! jag tror att jag ska ha en bild där jag ritat ut var man ska dra för att få hästen att krumma med ryggen.. Om nån vill se det, så är det bara att hojta så lägger jag ut den!

HOJT! ;) Jag vill gärna se bliden :laugh:

jag röstar också för Arnika. har funkat kanon på min häst när han varit lite spänd i ryggen/länden, då använder jag Arnikagel. smetar på och masserar in, min kille står och myser nu får fort jag tar fram Arnikan :)

jag röstar också för Arnika. har funkat kanon på min häst när han varit lite spänd i ryggen/länden, då använder jag Arnikagel. smetar på och masserar in, min kille står och myser nu får fort jag tar fram Arnikan :)

Var hittar man den gelen? Är det typ hälsokostpreparat eller finns det i hästbutiker? Vad kostar den? Hur gör man? Bara massera in eller...?

jag köper min i vår "lokala ridsportbutik" så de flesta ställen med hästprylar borde väll ha det. Det heter arnikagel så man kan nog bara fråga efter det, en ganska stor flaska. kostar typ 170kr.

jag brukar ta en klick i handen och sen gnuggar/masserar jag in det på det ömma stället på hästen :)

*KL*

Prova på er själva, och dra hovkratsen efter sidan om ryggraden. Ger det någon effekt? Och i så fall vilken? Stretchar det ryggen?

Inte? Är det bara obehagligt? Om så, varför vill man skapa obehag för hästen?

Hästens svans är en förlängning av ryggraden, det är inte läge att böja den uppåt om man inte vill ha mer problem på sin häst alltså.

Använder mej av denna metod, med hovkratsar, som jag har fått rekommenderad av flera kiropraktorer, det funkar mkt bra. Svårt att göra en jämförelse med oss då vi inte har riktigt samma fysik som hästar.
Man ska ju inte dra längs med hela ryggraden utan ca från länden och bak, och endast trycka lätt så man får den reaktionen skjuta upp- stretcha.
Även att föra hästens svans uppåt är en metod som fungerar bra, men man ska givetvis veta hur och vad man gör, men det är ju givet i all massage/stretching.

Senast ändrad:

När jag ska stretcha hästens rygg genom att skjuta rygg så drar jag med fingrarna från ungefär 15 cm ner från svansroten och ca 5-10 cm från svansroten på varsin sida, och drar uppåt.

Var bara försiktig så det inte råkar blistra! Plastfolie+liniment+täcke blir VARMT!

Till alla: Tänk på att det ofta är karens på Aloeprodukter om ni ska använda dem på tävlingshästar.

KL
Såg på TV hur en TT-,änska drog med bägge händerna nerofrån magen med utspridda fingrar upp till ryggraden på hästen, ung i sadelläget, varvid hästens rygg kom upp.
Har provat, och det funkar. Känns bättre än att fläska på med en okänslig krats.
Tummen i röven, som Kivina beskriver funkar ju också bra.
Har också kollat noga hur ET gör för att hästen ska "dansa" med rumpen, men det kanske man ska ha mer kunskaper för att hålla på med (har provat med gott resultat).

jag köper min i vår "lokala ridsportbutik" så de flesta ställen med hästprylar borde väll ha det. Det heter arnikagel så man kan nog bara fråga efter det, en ganska stor flaska. kostar typ 170kr.

jag brukar ta en klick i handen och sen gnuggar/masserar jag in det på det ömma stället på hästen :)

Tack! :) En följdfråga till alla, kan man använda arnikagelen även om man inte är säker på att hästen är öm. Dum fråga kanske men det jag menar är om den kan ge några biverkningar om man överdoserar. Kan man massera in på t ex bogpartiet och sedan lägga en sadel på dagen efter eller är det risk att hästen får "brännmärken"...?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Redfox
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka