Mjuka sulor

Blueberry

Trådstartare
Kan man göra något åt det?

Min häst har mjuka sulor, såpass mjuka att hovslagaren antydde att det kan bli problem när snön kommer. Det kommer antagligen att bli sulor/snösulor hela vinterhalvåret för säkerhets skull oavsett, men ändå.

Är mjuka sulor något som jag helt enkelt får acceptera, eller kan jag göra något för att göra dem lite mer tåliga/härdade?

Sv: Mjuka sulor

Vi har haft en dressyrhäst med mjuka sulor. Var det sten på framridningen blev han ojämn direkt. Han var sulad på sommaren men inte på vintern.

Vårt fullblod har mjuka sulor om det är mycket lera/blött, på sommaren är dom hårda och fina. Vintertid penslar jag med hovtjära, det torkar ut och sulorna är hårda men vi har i alla fall flytsulor fram på vintern, han gillar inte när det blir knögligt och hårt och dom hjälper även mot snöstyltor.

hej!

Min hovis tyckte min tjej hade mjuka sulor och vågade inte ta mer än hon gjorde pga det (trots att häst behöver bli av med mycket hov). 1.5 vecka efter skoningen tittade klinikhovis på fröken häst pga hälta från hoven och hittade typ 1 cm överskotts-sula som hon i omgångar verkade ner. Min pålla går med tjocka sulor och mycket "tunna/lätta" skor med jättetunna sömmar i och ska skos om 3 veckor efter förra gånger- då också av klinikhovis.

Min har haft väldigt hårda sulor tidigare, men nåt har hänt som fått hennes hovar att få flippen och växa som dom vill..

/Lavinia

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 424
Senast: Ridinglady
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 296
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka