Sv: Mjuk i munnen, hur?
Det kan finnas flera anledningar till att hästen inte stannar direkt.
Antingen att den är "het" och ignorerar hjälpen tills den blir för stor att ignorera. Då gäller det där med att inte och hålla omedvetet utan snabba förhållningar med eftergift emellan så hästen inte hinner streta mot handen.
En annan anledning kan vara att den är bogtung, och då kan det löna sig at jobba på övriga ridningen och i själva halten mest fokusera på att inte låsa handen utan kramningar i tygeln och stanna mest för sitsen.
En tredje anledning (som med hästen jag rider nu) kan vara stress. Rätt ovanligt tycker jag själv, men nu har jag blivit motbevisad
att den liksom gärna vill springa ifrån snarare än att stå stilla och ta det lugnt. Att de är rastlösa och vill att det ska hända något hela tiden kan också vara en anledning. Då gäller att försöka lugna hästen mentalt först, ochöva på halterna först när hästen coolat ner. Ge hästen så bra förutsättningar som möjligt.
Rent allmänt vad gäller handen så håller jag inte med om att man ska kräva svar direkt. Man börjar smått och ökar intensiteten tills hästen svarar, men som tumregel ska man som sagt ta korta tygeltag, inte sega, och förstärka med sitsen. En bra övning däremot kan vara att stanna mellan koner. Att öva massor med halter med en bestämd punkt där hästen ska stanna. Det blir lite till hjälp både för dig och hästen, för dig genom att du då får förbereda hur långt innan du vill men har ett "mål", för hästen för att den får som ett stödbandage - om den alltid ska stanna på ett visst ställe blir den mer förberedd på det. När den väl lärt sig att göra det snabbt kan man göra halter på andra ställen också, skritta eller trava några steg - halt efter ett bestämt antal steg - och om igen. Gör man mycket halter blir det lättare och lättare för hästen att förbereda sig för det.