Mjuk i munnen, hur?

F

Franko_81

Hur får man hästen att bli mjuk i munnen och svara snabbt på förhållningar???
Min häst verkar ha noll känsel för det tar en evighet innan han stannar!
Hur jag än gör tar det 5-10 meter innan han tillslut stannar och det funkar ju inte riktigt..

Funderar på om det är så att jag 'håller i han' för hårt då han är väldigt stark och pigg och han gärna springer iväg i 190 liksom.

Rida på böjt spår funkar inte heller:confused::p

Sv: Mjuk i munnen, hur?

Det kan ju bero på att du hänger i honom utan att vara riktigt medveten om det, det är ganska lätt hänt på en pigg häst.
Ta upprepade, snabba förhållningar så fort han ökar tempot det minsta lilla.
Kolla även hur snabbt han gör halt med dig på marken, stannar han när du vill eller drar han emot? Prova att göra halt mot staketet, då får du hjälp av den. Det som brukar funka är snabba tydliga förhållningar.
Varför funkar inte böjt spår?

har du provat på att rida med längre tyglar, rida med ben och säte, halvhalter flera per varv, en annan sak du kan prova är att lägga volter åt båda hållen (rid en bit innanför så att du kan lägga varannan utåt staket/vägg och varannan inåt mitten av ridbanan). glöm inte att även en pigg häst behöver drivas fram med skänkeln

gömde en annan grej: träna på skänkelvikningar det brukar få en häst mjuk och följsam.

Jag har en superkänslig häst och det är konsekvenserna efter att jag har krävt att hästen lyssnar. Jag håller inte på med en dragkamp utan det är NU hästen skall stanna, inte om 5 meter.
Sätet är en himla bra sak. Rid halt, och kräv att hästen lyssnar! Och tusenfalt med beröm direkt hästen ens TÄNKER rätt!
Jag red en häst under en kortare period, som hade en ägare som drog och slet i tyglarna, så hästen fattade inte vad jag ville med mina små, pytte-rörelser. Efter två dagar i inhägnad och endast arbete i skritt och halt, så gjorde hästen halt direkt när jag bad om det. Det tog inte 2 varv i galopp innan han saktade ner till trav längre!
Jag tror också att när hästen bara drar i bettet sådär, så tror jag att det kan vara toppen med övningar på backen, där du visar att det är du som är ledaren osv.
Det är alltid svårt att ge tips när man inte har sett er IRL, men det är vad jag tror kan hjälpa dig.

Lycka till!

Det kan finnas flera anledningar till att hästen inte stannar direkt.
Antingen att den är "het" och ignorerar hjälpen tills den blir för stor att ignorera. Då gäller det där med att inte och hålla omedvetet utan snabba förhållningar med eftergift emellan så hästen inte hinner streta mot handen.

En annan anledning kan vara att den är bogtung, och då kan det löna sig at jobba på övriga ridningen och i själva halten mest fokusera på att inte låsa handen utan kramningar i tygeln och stanna mest för sitsen.

En tredje anledning (som med hästen jag rider nu) kan vara stress. Rätt ovanligt tycker jag själv, men nu har jag blivit motbevisad :p att den liksom gärna vill springa ifrån snarare än att stå stilla och ta det lugnt. Att de är rastlösa och vill att det ska hända något hela tiden kan också vara en anledning. Då gäller att försöka lugna hästen mentalt först, ochöva på halterna först när hästen coolat ner. Ge hästen så bra förutsättningar som möjligt.

Rent allmänt vad gäller handen så håller jag inte med om att man ska kräva svar direkt. Man börjar smått och ökar intensiteten tills hästen svarar, men som tumregel ska man som sagt ta korta tygeltag, inte sega, och förstärka med sitsen. En bra övning däremot kan vara att stanna mellan koner. Att öva massor med halter med en bestämd punkt där hästen ska stanna. Det blir lite till hjälp både för dig och hästen, för dig genom att du då får förbereda hur långt innan du vill men har ett "mål", för hästen för att den får som ett stödbandage - om den alltid ska stanna på ett visst ställe blir den mer förberedd på det. När den väl lärt sig att göra det snabbt kan man göra halter på andra ställen också, skritta eller trava några steg - halt efter ett bestämt antal steg - och om igen. Gör man mycket halter blir det lättare och lättare för hästen att förbereda sig för det.

Tack för alla svar:bow:
Glömde skriva att det är när vi rider i skogen och så som han inte lyssnar, på banan är det lite lättare då är det bara att ta in han på en volt så lugnar han sig det är ju dock lite svårare i skogen :p

Prova att göra massor av halvhalter ute i skogen, och att lägga volter runt träd, stenar mm. Skänkelvikning kan man lägga in där det passar även ute

Brukar funka att göra många täta övergångar mellan skritt-trav innan han får upp någon fart, om inte det funkar så är skritt-halt bra. Det är inte så roligt, men det brukar funka. Jag hade en häst som jag fick sakta av med var tionde meter ungefär..men efter ett par veckor var det inga problem alls, det svåra är att vara konsekvent så att man verkligen gör övergången varje gång man känner att hästen inte lyssnar.

Hej!
Har haft samma problem med min häst, (Trodde vissa gånger att hon inte fatta vad jag menade) tills jag till slut kom på hur jag kan göra för att få henne att stå stilla :D Så här gjorde då jag (från börjantillslut) Skritta fram på lång tygel ca: 10 min, trava ca 5 varv i bägge varven på en stor volt, galoppera 2 varv i bägge varven på volten (uppvärmningen) sen fick hon en kort skrittpaus, sen gick jag tillbaka till volten och tränade övergångar, skritt-trav-galopp-trav-skritt-halt o.s.v. Jag slutade när de gick som bäst, Hon blev jätte fin ,känslig helt enkelt lösgjord, idag tränade jag samma saker, och nästan direkt blev hon lösgjord och stannade av att jag bara kramade tyglen :D Lycka till! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 112
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar