Mjölkstockning, vad göra?

Swat

Trådstartare
Då var det dax... Jag har ett bröst som är hårt som f*n, jätteömt, småknöligt och varmt...

Vad göra?

Försöker amma oftare, hålla det varmt och massera försiktigt...

Något annat?
Hjälp!:cry:

/Swat

Sv: Mjölkstockning, vad göra?

Varmt bad/dusch, jag stod i en varm dusch, sen drog på mig en morgonrock för att inte frysa, maken levererade sonen som fick lov att amma! :D Om det är en sida av bröstet som känns hårdare så kan du prova att lägga barnet från fel håll så att säga, så att du får barnets haka på utsidan av bröstet istället, en vända stog jag på alla fyra över barnet och ammade uppefrån för att bli av med eländet... :angel:

Hoppas att det släpper snart!

Då var det dax... Jag har ett bröst som är hårt som f*n, jätteömt, småknöligt och varmt...

Vad göra?

Försöker amma oftare, hålla det varmt och massera försiktigt...

Något annat?
Hjälp!:cry:

/Swat

Duscha varmt, massera och pumpa ur/amma allt vad du kan. Panodil har jag tagit eftersom jag varje gång fått riktigt hög feber.

Men värme värme värme och förska tömma bröstet på alla sätt det går.

Jag lider med dig, hade mjölkstockning 6 gånger på två månader i somras och sen en nu förra veckan. Vissa gånger över 40 graders feber och ibland bara liet värk. Jag har haft alla varianter!

Duscha varmt, massera och pumpa ur/amma allt vad du kan. Panodil har jag tagit eftersom jag varje gång fått riktigt hög feber.

Men värme värme värme och förska tömma bröstet på alla sätt det går.

Jag lider med dig, hade mjölkstockning 6 gånger på två månader i somras och sen en nu förra veckan. Vissa gånger över 40 graders feber och ibland bara liet värk. Jag har haft alla varianter!

Enligt amningshjälpen ska man inte massera, då hamnar mjölken i vävnaden och febern slår till igen. Däremot duscha i kanalens riktning, sas. Men jag har - peppar peppar - hittills inte drabbats själv.

Höll på att få mjölkstockning när jag i mars åkte på specialrasernas avelsvärdering med 3-månaders bebis. Vintrigt och kallt, inte så smart. Ena brsötet blev stenhårt och gjorde ont. Satte i en yllevante i BH:n och det hjälpte. Den fick vara där hela tiden även ett tag efter det började ge med sig. Sen ammade jag ofta också.

Har haft mjölkstockning nu i nästan en vecka! Den värsta jag någonsin varit med om. Har haft 40 graders feber, ett knallrött stenhårt bröst och mått så dåligt att jag funderat på att sluta amma, och då har det gått långt!
Men fick Syntocinon i måndags, en nässpray som gör att man släpper spänningar i brösten och det rinner till ordentligare mm. Den hjälpte lite grann, men blev inte bra, Fick då utskrivet Heracillin, antibiotica. Och det blev mycket bättre, men fick istället elaka vätskefyllda blåsor i näsan, på näsan, i munnen, på läpparna... Så jag fick lov att sluta med de tabletterna. Men nu känns bröstet iaf bättre, inte bra, men bättre.
Det absolut bästa rådet, som du redan har fått, det är att duscha varmt och spola mot bröstvårtan. Och pumpa/amma/pumpa/amma... Var varm. Och allt de där tjatet. När du ammar kan du dra handen på det onda stället ut mot bröstvårtan, de råden har jag fått från min BVC-sköterska.

Lycka till och hoppas att det blir bättre snart! Mjölkstockning suger fett!

Jag fick mjölkstockning med första barnet, kopiöst ont och massor av feber. Jag gjorde en minivariant av vetevärmare. Tog ett par strumpor och fyllde några dl ris i dem, då kunde man värma dem och lägga in i BH:n så man fick lagom med värme lokalt och länge, utan att behöva stå i duschen hela tiden. Det funkade bra.

Du har redan fått tips om att lägga barnet åt olika håll så att hakan masserar det knöliga partiet. Sitt också och själv massera på knöken, ut mot vårtan när barnet ammar. Det gör kalas-ont men är du ihärdig så går det oftast över.

Var lite försiktig med hur varm du har "vetevärmaren" om du gör något sådant. Jag råkade ha den rätt varm och sedan amma direkt och då reagerade sonen på att både bröst och mjölk var för varma!

När det går över så var extremt försiktig med drag. Ha vindtäta kläder ute och gärna en fleeceväst eller liknande inne.

Lycka till och kämpa på!

Lider med dig. Hade problem med kraftiga mjölkstockningar innan jag gav upp amningen. Funkade inte att vara sjuk med 40 graders feber och inte orka ta hand om bebis. Men värme i form av dusch, vetevärme och inlägg. Amma ofta och vänd gärna på bebis. På amnings jouren ville det att jag skulle massera samtidigt som jag använde pump i riktning mot bröstvårtan.
Kämpa på och lycka!

Haha vad sött med minivärmare, jättebra idé!

Jag har haft tusen mjölkstockningar med feber men aldrig behövt penicillin. En ipren var fjärde timme och amma ofta ofta och massera så hårt man pallar på knölen har gjort susen på mig.

Om jag vill öka på mjölken hjälper jag ibland till att trycka ut det sista när barnet ammar, genom att knåda mellanhårt, liksom dra med knuten hand över bröstet från toppen till bröstvårtan. Det gör att man får ut det allra sista och man producerar mer mjölk. Precis så gör jag när jag får mjölkstockning också, speciellt när jag känner att det rinner till. Då gör det ändå så jävla ont så det kvittar om man knådar lite också. Knåda bara när barnet suger.

När min knöl har lossnat tar det vanligtvis bara en natt innan febern släpper och sen ytterligare tre dagar ungefär innan det slutar göra ont.

Och som de andra sagt, håll dig varm! Jag har varit jättekänslig för vind denna gången. Med första barnet hade jag mjölkstockning en enda gång och det var mitt fel som hade en för tajt behå.

Tack för alla tips underbara Bukefalister!! :love:

Jag mår betydligt bättre idag, febern har gått ner och bröstet är inte lika "ilsket" :bow:

Funderar starkt på att sy små mini-vetekuddar som jag kan lägga utanpå bh'n när jag skall vara ute många timmar!
(Idag har jag dock kört med fyrdubbel, kashmir-sjal lindad kring bröstkorgen!)

Tack än en gång!!

/Swat

En skjorta med bröstfickor och sådana där handvärmare kanske? Som man "knäcker till" och sedan kokar så de blir som nya. De håller värmen länge.

Vilken toppen idé!! Skall genast se om den lösningen är genomförbar!!

Finns ju även sko-/fot-värmare som man tejpar fast på strumpan som håller ca 38 grader i 4 timmar - eller nått liknande. De kanske skulle kunna funka de med?!! :)

Tack för tipset!!

/Swat

Jag klippte ut remsor av en fleecefilt och stoppade innanför tröjan när jag gick ut. Sen när jag var som värst körde jag med kuddar av fetvadd.

Jag var ju som sämst i somras när det var 30 grader varmt men fick mjölkstockning av blåst och ac i bilen, så det var inte så kul att klä på hela kroppen lager på lager. Men jag lärde mig snabbt att hellre svettas mer och duscha oftare än mjölkstockning.

Skönt att du är bättre! :)

Ull är suveränt! Det finns färdiga "ilägg" att köpa eller om man har tillgång till tex tovad ull att klippa lagom stora bitar i BH när det behövs!

Jag masserar alltid över bröstet när barnet ammar, d.v.s. känner man att ena sidan blir "tom" så masserar jag uppifrån och ned på den sida som känns "fylld" tills hela bröstet känns "genomsuget".
Jag har bara haft mjölkstockning en enda gång men vad jag förstår så är många extra känsliga för drag.

Brr, det gör ont i brösten bara av att läsa ordet mjölkstockning.

Skönt att det börjar gå åt rätt håll, nu är det värme som gäller! Jag hade amningsskydd i ull och sen dubbla lager tovade ullsjalar över brösten, det såg verkligen inte klokt ut men valet var mycket enkelt. Du som är ute mycket får ställa stora krav på kläder så du håller dig varm. Kom ihåg att en för tight BH också kan ställa till det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 562
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.