Sv: Mjölkkor

SLB och SRB är de vanligaste..Det är ju inte precis vanlig att man använder sig av fjällkor t.ex nu för tiden, och rökullor finns det inte många av.

Sen har vi ju alla köttras kor, men det är ju inget som är intressant nu, det skulle ju va om man ínseminerade sina kor med en köttras tjur för att sen slakta kalvarna.

Massor var det, jag minns mkt väl att den där mätar röret var iprincip fullt vid varje mjölkning, trotts att det är 2 år sen nu jag gick i ladugården, och då var jag mest inne hos svinen som jag faktiskt tycker är mycket roligare :D

Vill bara lägga till att en mjölkko lever ungefär hälften av vad en vanlig ko gör. Man trycker i dom för mycket kraftfoder för att få så mycket mjölk som vanligt, korna "tar slut" efter ungefär 6 år. Sorgligt. :(

Jag tycker inte du ska uttala dig om något som du så tydligt har väldigt dåligt med koll på. Dina råd är helt värdelösa eftersom du inte vet vad du pratar om. :smirk:

Masse skrev:
Lite svårt att säga för man räknar inte mjölken i liter per ko utan i kilo smörfett per ko och det måttet beror lite på kvaliteten på mjölken. Men normal ko lämnar ca 9000 kg smörfett per år. Men jag skulle uppskatta det till ca 18 liter per ko i snitt. Lite mer direkt efter kalvningen och lite mindre i slutet innan nästan kalvning.

9000 kg smörfett??? Hmm säg att fetthalten är 5%, det skulle betyda 180000 kg mjölk. Minns inte på rak arm hur lång sinperioden är (dvs perioden innan kalvning när kon inte mjölkar) men om jag räknar med en mjölkperiod på 340 dagar skulle väl detta betyda ca 540 kg/dygn...

Nej, 9000 kg mjölk/år och kanske 375 kg smörfett låter väl rimligare som en genomsnittlig avkastning i en rätt bra besättning?

Möjligt att jag har fel om kilona men jag hämtade uppgiften från Skånesemin för att det skulle bli rätt. Eftersom det är snart tio år sedan vi själv bytte inriktning från mjölk till kött så är jag något ringrostig på mjölkfronten.

Självklart vet jag vad jag pratar om, jag har för 17 gått kurs på gymnasiet i lantbruksdjursskötsel ;) Därimot är det 1 år sen nu, men jag har allt matrial kvar!

Och värdelösa råd? Det tycker jag inte, kor är svåra djur att sköta, det är inte bara att ge dom lite hö å kraft foder och mjölka lite då och då.

Jag är uppvuxen på en bondhård har jobbat i lagård i ett antal år om man slår ihop alla perioder jag hjälpt farsan, och trots att jag kunde sköta hela kalaset själv (med tillhörande problem som kunde uppstå) så inbillar jag mig inte att jag kan så mycket som du påstår dig kunna efter ett år på en SKOLA. Så jag tycker att du kan ta och lyssna på de som verkligen kan och... Tja, vara tyst ;)

Vad är en "vanlig" ko.
Eftersom en ko föder en kvigkalv ungefär vartannat år så hamnar man ofta i valet mellan att slakta en ko som man iofs skulle kunna ha kvar några år till eller att slakta en kviga som kanske har bättre förutsättningar. Om man skulle ha kvar alla kor så länge som möjligt o spara alla kvigor så skulle vi snart drunkna i kor.
Sen finns det ju besättningar som har tex dålig juverhälsa el dålig dräktighet o därför måste slå ut kor i förtid.
PL

Tassetass skrev:
Jag är uppvuxen på en bondhård har jobbat i lagård i ett antal år om man slår ihop alla perioder jag hjälpt farsan, och trots att jag kunde sköta hela kalaset själv (med tillhörande problem som kunde uppstå) så inbillar jag mig inte att jag kan så mycket som du påstår dig kunna efter ett år på en SKOLA. Så jag tycker att du kan ta och lyssna på de som verkligen kan och... Tja, vara tyst ;)

Jag har aldrig sagt att jag e proffs på mjölkkor :devil: Jag sa till trådskaparen att det är mycket svåra djur och det finns otroligt mycket att lära sig om man vill ha mjölkkor.

Och ett år, jag gick 3 år och läste i 1an djurkunskap och sen i 2an valde jag att läsa en kurs i lantbruksdjursskötsel.
Skulle även ha läst en kurs som heter mjölk å kött produktion men grunden på den kursen va på allt det jag tyckte va skitsvårt på lantbruksdjur så jag valde att hoppa av.

Och vem e de som säger vad som är rätt och fel ang. skötseln av mjölkkor? Av alla ladugårdar vi va på studiebesök på sköttes alla ladugårdar annorlunda.

Dessutom håller/höll SLU till ute på skolan, och dom av några har väl ändå inte fel?
Och de är faktiskt så att "räk-kossan" tillhör min gamla skola :P

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Hur får jag bort snokar inomhus? När det är som värst får jag ta bort 15 st dagligen.
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Senast: Rugge
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
641
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 330
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V