Mjölkersättning

Sv: Mjölkersättning

Nu ät Tyra 6 hela veckor och jag börjar smått få rid abstinens :D Men då kommer jag vara borta lite längre stunder i stallet och dotter behöver något att äta när jag inte är hemma.
Visst kan jag pumpa ur mjölk som sambon kan värma och ge, men tycker detta tar lång tid. Så sambon får ge henne mjölkersättning de tiden på dan som jag är borta.

Nu till min fråga!
Köpte nestlé mjölkersättning, där står det att man ska koka upp vattnet och sen blanda pulver. Kan man inte bara köra in vattnet i micron och sen blanda pulvret? Eller har det med att man ska koka vattnet så det destilleras?

Matar han henne med flaska då?
Min grabb är snart 8 veckor och jag har inte vågat ge honom något annat än bröstet.
Har 2 timmar på mig i stallet, får stressa som sjutton för att hinna rida och måste hela tiden titta på klockan för att hinna tillbaka, då han äter allt mellan varannan till var fjärde timma vill jag inte riskera att han blir hungrig.
Så det vore jättebra om sambon kunde ge honom ersättning när jag är borta så jag slipper stressa.

Jag kan inte pumpa ut, funkar inte på mina bröst :o

Hur gjorde ni? Vande ni in henne på ersättningen eller bara "körde på" direkt?
 
Sv: Mjölkersättning

Jag kan tala om hur vi gjorde. Jag ammade och gav ersättning. Kunde ju inte sitta tillräckligt länge och amma så hon blev mätt eftersom det gjorde så ont i kejsarsnittsåret då. Vi vande inte in, körde bara på. Hon fick lite magknip först, det botades med minifom. Sen har det aldrig vart några problem.
 
Sv: Mjölkersättning

Sötad, sockrad, skillnad?
Våra bm & läkare avråder dock från det ,märket.
 
Sv: Mjölkersättning

Hur gjorde ni? Vande ni in henne på ersättningen eller bara "körde på" direkt?

I början fick Rasmus bröstmjölk på flaska, sen fick han hälften bröstmjölk och hälften ersättning. Det tar ca 1 vecka för barnets mage att vänja sig.

Nu får han ersättning på dagen och jag ammar kväll, natt och morgon. Har aldrig vart problem med att han vägrar flaskan eller vägrar bröstet.
 
Sv: Mjölkersättning

Hur gjorde ni? Vande ni in henne på ersättningen eller bara "körde på" direkt?

Jag testade att ge nån gång själv fört för att se att hon verkligen tog nappflaska, nysmak och allt.. men de gick fint..
Sen hade vi tetrapack i kylen för de få gånger jag inte hann hem i tid. Blev bara några få gånger som min man behövde ge henne, med de gånger gick de bra. De var skönt att slippa känna sig stressad i stallet...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 456
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 613
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 302
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp