Mjölkersättning

Cita

Trådstartare
Nu ät Tyra 6 hela veckor och jag börjar smått få rid abstinens :D Men då kommer jag vara borta lite längre stunder i stallet och dotter behöver något att äta när jag inte är hemma.
Visst kan jag pumpa ur mjölk som sambon kan värma och ge, men tycker detta tar lång tid. Så sambon får ge henne mjölkersättning de tiden på dan som jag är borta.

Nu till min fråga!
Köpte nestlé mjölkersättning, där står det att man ska koka upp vattnet och sen blanda pulver. Kan man inte bara köra in vattnet i micron och sen blanda pulvret? Eller har det med att man ska koka vattnet så det destilleras?
 
Sv: Mjölkersättning

Nu vet jag inte med säkerhet, men jag tror att det går bra här i Sverige.

Men Nestlé har fått MASSOR med kritik då de gav gratis mjölkersättning till kvinnor i Afrika, som blandade pulvret med inte så rent vatten och barnen dog. Så jag kan tänka mig att de fått sätta dit varningstexten.
 
Sv: Mjölkersättning

Vi kokar vattnet, vågar inte ge honom direkt först vi analyserat vattnet. Vi har dessutom egen brunn så det känns extra viktigt men jag skulle gjort vattenprov även om jag hade kommunalt vatten.

Vi kokar upp vatten och har de sen i flaskor i kylskåpet.

På em gör jag i ordning en stor flaska färdig mer ersättning, blandar det i det kalla vattnet och kan sen snabbt och lätt bara hälla önskad mängd i en liten flaska och micra när det är dags att äta för det finns inget värre än att hålla på med ersättning när man har en hungrig bebis!
 
Sv: Mjölkersättning

Koka dagens ranson, och ha sedan vattnet i petflaskor i kylen. Sen är det ju bara att micra när bebis ska matas.
 
Sv: Mjölkersättning

Tänk också på att en öppnad pulverförpackning håller max en månad. Tror att jag läste det nånstans på kartongen(??)
 
Sv: Mjölkersättning

Det destilleras inte, då måste man ånga och fånga upp ångan.

Men alla bakterier dör, så jag hade nog kokat om jag var du. Man behöver inte värma varken ersättning eller urpumpad bröstmjölk, det går bra att ge ändå. Antingen kallt eller rumstempererat. När jag pumpade ut så sa bm att det kunde stå i rumstemperatur i 8 timmar utan att bli dåligt.
 
Sv: Mjölkersättning

Hur många dagar kan man ha uppkokat vatten i pet-flaska?
 
Sv: Mjölkersättning

Annars finns det ju färdigblandad på tetra.
Det är bara att hälla i flaskan och värma.

Dessa köpte jag och hade i kylen. Bara för mannen att värma om jag råkade vara i stallet/handlade/ för länge. Minns att de hade ganka lång hållbarhet oxå.:)
 
Sv: Mjölkersättning

Vi kokar vattnet, vågar inte ge honom direkt först vi analyserat vattnet. Vi har dessutom egen brunn så det känns extra viktigt men jag skulle gjort vattenprov även om jag hade kommunalt vatten.

Vi kokar upp vatten och har de sen i flaskor i kylskåpet.

Tänk på att det kan finnas andra saker i vattnet som inte går att koka bort. Vår analys visade på en något förhöjd halt nitrat i vattnet vilket inte bör ges till barn under 1 år och det är inget som går att koka bort utan jag får hämta vatten hos några som har kommunalt vattet.
 
Sv: Mjölkersättning

vi kokade vatten o hade i kylen , bytte varje dag så max 24 tim hade vi det i kylen, sen köpte vi NAN ersättning, det gick jätte bra o använda det då jag började jobba nattpass ganska tidigt efter bebbe föddes.:)
 
Sv: Mjölkersättning

Semper är ett bättre val än Nestlé då det senare är kända för att sockra på sina produkter & det är lite onödigt att barnen får sötsug från början, eller mer sött än de behöver.
Lite OT men alla bm man träffat har varit noga med att upplysa om detta.
 
Sv: Mjölkersättning

Vi ger Lemolac. Babysemp fick hon ont i magen av. Först ska man koka upp vattnet, därefter måste det svalna till 70 grader innan man blandar i något pulver. Tror det handlar om att näringsämnena förstörs om det är för varmt. Vi brukar förbereda 2 flaskor och ställa i kylskåpet, vid matningsdags värmer vi i micron.
 
Sv: Mjölkersättning

Kanske dags att göra en analys då :eek: Hur fort kommer nitrat? De analyserade vår brunn för 8 år sen och grannens för 3 år sen.

chrysler och Mynta2 Rasmus spyr som en gris av semper och även av lemolac och spyorna luktar bakfylla :crazy:
Har bytt till Nan nu och inte märkt nått och min mjölk är 10000 ggr sötare än Nan ;) De är nog bland det sötaste jag smakar i alla fall!
 
Sv: Mjölkersättning

Kanske dags att göra en analys då :eek: Hur fort kommer nitrat? De analyserade vår brunn för 8 år sen och grannens för 3 år sen.

chrysler och Mynta2 Rasmus spyr som en gris av semper och även av lemolac och spyorna luktar bakfylla :crazy:
Har bytt till Nan nu och inte märkt nått och min mjölk är 10000 ggr sötare än Nan ;) De är nog bland det sötaste jag smakar i alla fall!


Det är ju synd att han inte tål semper, men alla barn spyr inte av det;)Självklart finns det inget annat att göra än att ge det han tål, dömer dig inte pga det, hade själv gett Nestlé om det var enda barnet tålde.
 
Sv: Mjölkersättning

Han spyr av allt, mer eller mindre. Men semper är värst, bröstmjölk och nutramigen kommer det bara överflödet när man rapar, får han babysemp eller lemolac så kommer allt upp. Får han bara lemolac spyr han, får magknip och röda prickar :crazy: Får han semper+nutramigen blandat händer "ingenting" mer än att spyorna och bajset luktar som de kommer fån någon alkis eller nått :crazy: nan+nutramigen så har jag inte märkt någonting alls, ingen magknip, inga prickar och inga jätte spyor.


Hade gärna sett att det var tvärt om, att semper funkade, i alla fall deras lemolac. Men det + kräkbebis funkar inte. Man får byta tröja bara man får en 5kronas kräk på sig för det luktar så illa att man själv håller på å kräkas :crazy:
 
Sv: Mjölkersättning

Nitrat i vatten har man ofta om man bor i närheten av åkrar som gödslas, som vi eller som i min mammas fall där det plötsligt blev högt och enligt kommunen berodde det troligtvis på att grannens avloppsbrunn läckte. Nu är kanske nitrat inte ett problem för er, men det finns ju andra ämnen som kan vara förhöjda.
 
Sv: Mjölkersättning

Semper är ett bättre val än Nestlé då det senare är kända för att sockra på sina produkter & det är lite onödigt att barnen får sötsug från början, eller mer sött än de behöver.
Lite OT men alla bm man träffat har varit noga med att upplysa om detta.

Ersättningen är inte sötad. Däremot är den oftast snällare mot magen än sempers. Här blev dottern stenhård av semper, men NAN fungerade utmärkt.
 
Sv: Mjölkersättning

Inte vår BM....Hon har inte sagt nånting om Nestlé. Däremot sa hon att det var lite konstigt att Sempers produkter (burkarna) hade en hållbarhet i en vecka medans Nestlé hade max 3 dagar.
 
Sv: Mjölkersättning

Jag har åkern precis utanför fönstret i princip men har ingen aning om bonden gödslar. Inte gjorde han det förra året i alla fall. Kossorna går väl 5m från husknuten på sommaren. Grannens brunn är långt borta ;) Ska nog få tummen ur och skicka ett vattenprov. Järn finns det i alla fall det märktes på mitt hb värde under graviditeten!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 456
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 613
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 302
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp