Mjällkvalster

B

Bellina

För ca ett år sedan fick min kanin mjällkvalster. Han tappade pälsen på huvudet. Vi ringde till en veterinär och han sa att vi skulle kleta in fotsalva på huvudet och öronen. Vi prövade det bara en gång sedan kunde vi inte fortsätta. Min kanin såg så ledsen ut och han satt och tvättade sig hela tiden. Då ringde vi till en annan veterinär och han kom och gav kaninen två sprutor och sedan blev han frisk:)

Sedan några månader efter råkade mitt marsvin ut för samma sak. Han kliade av sig pälsen och han blödde på kroppen. Veerinären hade sagt att det inte spreds från kanin till marsvin. Så se upp ni om har kanin och marsvin. Marsvinet behövde tre sprutor innan han blev frisk. Sprutorna var inte särsklit dyra..

Sv: Mjällkvalster

Jag skulle snarare tro att marsvinet hade skabb, men det är svårt att säga om man inte har undersökt dem. Fotsalvan låter som en egenhändigt påhittad behandling och ingen som jag skulle använda mig av.

Nä,fy det var så hemskt att se kaninen insmetad i fotsalva!:(

Min förra kanin fick också kvalster och hon fick sprutor direkt, marsvinet som kaninen bodde med fick också en behandling fast hon inte hade några syntom, eftersom veterinären menade att det lätt kunna smittas över på varandra...

fotsalva? det låter otroligt mysko. och det kan ju inte vara så bra för kaninen att få i sig det heller? :crazy:

vågar man fråga vilken klinik som tyckte det var en bra idee?
pma kanske?

Fotsalva ?? Min kanin (numera död) hade mjällkvalster. Han fick Ivermectin sprutor 3 ggr. Mig veterligen så ger man detta.

Ja..precis vad jag tänkte...fotsalva? men min kanin fick två sprutor kom inte ihåg vad medicinen hette.. men sedan blev han frisk.

ditt marsvin hade skabb...kaninen oxå troligtvis.... jag kan inte fatta kuren med fotsalva?? visserligen skulle jag smärja spensalva på mitt marsvins sår... hon tillät inte det...

Bimectin kanske den blev sprutad med??

Fast Bimectin ingår ju i gruppen Ivermectiner ;). Var Bimectin min kanin fick.

I Ivermectingruppen ingår: Bimectin, Ivomec, Noromectin, Eraquell.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 181
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama