Mjällar i luggen?

villagegirl

Trådstartare
Min medryttarhäst mjällar lite i luggen, det kliar också tydligen, inte så att han står o kliar sönder sig, men han tycker det är jätteskönt när man borstar och kammar det lilla han har till lugg och verkligen går ner i hårbotten. Så min fråga är; varför? Är det nån brist på nån vitamin eller nåt, för det kan väl inte vara så att det ska vara så, eller? Det har varit så sen han kom (några månader sen), vi har väntat på att det ska gå över, men det har det inte gjort.

Tacksam för svar!

Sv: Mjällar i luggen?

Vår shettis och många andra ponnyer jag vet, har mjäll i hårbottnen, men det är inget farligt. Prova att tvätta manen med ett schampoo, det tar ju bort mjället men det kommer oftast tillbaka, så om man stör(?) sig på det så kan man ju tvätta det regelbundet :angel:

Sv: Mjällar i luggen?

hej du kan ju pröva tjärschampo , jag prova det och mjällen försvann men som awake sa så kommer det oftast tillbaka .
mvh chamir:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Senast: Dentaku
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar