Sv: Mjäll..

Fick en tid nästa vecka...

De tror att det är åldersrelaterat och att de andra grisarna hade bråkat med varandra, då de nu är helt fria.

Ska ju till vet på måndag, är ensam hemma utan några pengar just. Nu över helgen och självklart så ska ena grisen få diarée.

Thelma har ju nästan bara legat ända sedan hon blev döv, kanske därför. Men hon äter som hon ska. Märkte idag att hon var kladdig, så jag tvättade av henne och leta igenom buren och hittade lös avföring där hon ligger.

Så, några tips på vad man kan ge en gris med diarée för att lindra ev. magvärk och så att hon blir bra igen?

Det drabbade våra marsvin för ungefär ett år sedan, och det visade sig vara skabb, och veterinären sa att det kan komma ifrån spånet eller höet och också om man låter andra djur vara i samma rum som marsvinen, tex om man har en katt. Först började det med att marsvinen fick mjäll, sen gick det över till stora sårskorpor och dom kliade sig nästan hela tiden. Vi fick någon medicin som skulle ta bort det (kommer ej ihåg vad det hette) och vi behandlade varannan vecka med att droppa några droppar i nacken på dom. Det funkade bra och efter behandlingen försvann det snabbt och dom har inte visat något tecken på att dom har fått det igen..

Ska ju till vet på måndag, är ensam hemma utan några pengar just. Nu över helgen och självklart så ska ena grisen få diarée.

Thelma har ju nästan bara legat ända sedan hon blev döv, kanske därför. Men hon äter som hon ska. Märkte idag att hon var kladdig, så jag tvättade av henne och leta igenom buren och hittade lös avföring där hon ligger.

Så, några tips på vad man kan ge en gris med diarée för att lindra ev. magvärk och så att hon blir bra igen?

Sluta ge henne grönsaker i några dagar och ge henne proviva nyponsoppa, det brukar hjälpa väldigt bra mot diarre. Men om det inte hjälper inom några dagar så borde du kontakta din veterinär, extrem diarre kan leda till döden.

Var ifrån skulle sellnic komma från höet. Mig veterligen så har vi inga vilda marsvin marsvin som skuttar omkring i skogen eller på höskullar.
Marsvin får inte sellnic från hö eller spån eftersom sellnic är artspecifik och inte kan leva på andra djur än just marsvin. Därför är det omöjligt att det kommer med i spån eller hö.
Däremot smittas det från marsvin till marsvin och ett smittat marsvin kan vara smittat i över 1 år utan symtom för att tillslut få ett utbrott som tillsynes inte kommer från någonstans. Sanningen är då den att den blev smittad för länge sedan men varit motståndskraftig nog att hålla nere sellnicen till det bryter ut.
Av samma orsak skall alla djur behandlas inkl. dom symtomfria för även om det inte syns kan dom mycket väl vara drabbade av sellnic.

Med andra ord är det en myt att sellnic kommer från hö eller spån eftersom vi inte har marsvin i det vilda.

R8 om marsvinet som är dövt stort sätt inte rör på sig så skulle jag faktiskt ta bort det. Jag har marsvin som är helt blind men skuttar omkring som en yster ungmarsvin titt som tätt ändå. Har dom tappat livsglädjen så är det dax att låta dom fara över regnbågsbron hur ledsamt det än är.
Ett dövt marsvin borde röra på sig lättare än ett blint så jag tror faktiskt att det marsvinet har större problem än med dövhet. Kanske en tumör i hjärnan som orsakar dövheten och också andra problem.

Bara en väckarklocka om SELLNIC!!

Jag har haft 2 - 3 utbrott förra året...till slut tog vetrinären skrapprov för att utesluta det...Jag förlorade min bästa hona i sellnic...av alla mina då 7 marsvin, varav 5 var småbebisar, var hon den enda med symtom...Alla behandlades i flera omgångar...Efter 6 behandlingar som inte hjälpte så gav jag upp och avlivade henne...Vet förstod inte varför hon ej blev bättre...4 mån senare och ett nytt marsvin i flocken var en ny epidemi framme...alla överlevde men flera marsvins har numer hudproblem p.g.a. ivomectinet (utställningsmarsvin =/ )

Sellnick kan inte gå över av sig själv men såren kan självläka fast nya uppkommer snart igen... Jag har sett ett marsvin som kliar sig genom att bita tills det blöder och sedan fortsätter =/... inget jag någonsin vill se igen

Senast ändrad av en moderator:

Ett stort problem med allt ivomecanvändning i tid och otid har gjort att viss sellnic troligtvis blivit resistenta mot ivomec.
Istället kan man då ge marsvin stronghold något som få veterinärer känner till.
Födelen med stronghold är den att man applicerar det bara en enda gång och det behöver inte återuppprepas. Marsvin har inte behandlats i tid och otid med detta så sellnic har inte hunnit utveckla en resistens mot detta. Tyvärr måste behandlingen då ges av veterinär och det är inget som föreskrivs för marsvin i Sverige. I USA används stronghol (eller revolution som det heter där) flitigt bland utställningsmarsvinen just pga resistens mot sellnic.

R8 om marsvinet som är dövt stort sätt inte rör på sig så skulle jag faktiskt ta bort det. Jag har marsvin som är helt blind men skuttar omkring som en yster ungmarsvin titt som tätt ändå. Har dom tappat livsglädjen så är det dax att låta dom fara över regnbågsbron hur ledsamt det än är.
Ett dövt marsvin borde röra på sig lättare än ett blint så jag tror faktiskt att det marsvinet har större problem än med dövhet. Kanske en tumör i hjärnan som orsakar dövheten och också andra problem.

Idag slutade hon även att äta. Åkte in på akuttid med henne och fick konstaterat att hon troligtvis hade en elakartad tumör i magregionen, de visste ej säkert eftersom vi inte röntgade henne.

R.I.P Thelma
2002-12-28-2007-03-31

:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 123
Senast: squarepants
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Övr. Hund Ända sedan Glenn var en liten valp så har vi skapat en liten... ja vad ska man kalla det?! men det har blivit som en tradition! Nämligen...
Svar
12
· Visningar
1 320
Senast: Mayalv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama