Min dotter har rejält med mjäll, hon kliar och får sår i hårbotten.

Vad hjälper mot detta? Är det mjällschampo, eller ska man söka läkare och få något på recept? Eller ska man köra balsammetoden? Hon använder milt schampo utan SLS eller SDS, silkoner eller parabener.

Hjälp och tips emottages tacksamt!
Jag funderar.....

De människor jag mött som haft mjäll samt jag själv i perioder - vi har inte haft klåda. Får man verkligen klåda av mjäll? Sponant låter det som nåogot annat. Dvs att mjällandet är sýmptom på något annat.

Kontakta vården i någon form. 1177 kan vara en bra början kanske?

Men vad fantastiskt bra att du faktiskt är kvalificerad att avgöra det, jag är väldigt imponerad. :meh: Om du nu är så kvalificerad så kanske du även borde veta att just H&S är väldigt vanligt att man får reaktioner på om man har en känslig hårbotten och att det finns väldigt många bättre alternativ än just det trots att de har en stor reklambudget.

De hudkliniker jag jobbat på brukar rekommendera H´n´S utifrån ett medicinskt perspektiv. Deras reklambudget vet jag inget om men du verkar tycka att de är något slags monster, ungefär som cocacola eller McD, som man av princip ska kritisera?

jo, jag är lite taskig kanske i jämförelsen.

Självklart finns det de som inte tolererar h´n´s precis som det finns de som inte tolererar vilket preparat som än föreslås.

Men vill man så kan man ju köpa Fundan schampo på apoteket i stället och krångla med att vänta, och komma ihåg tre dagar per vecka.
Det är ju ett annat förslag - som inte heller passar alla (och personligen tycker jag att Fundan luktar skumt).

De hudkliniker jag jobbat på brukar rekommendera H´n´S utifrån ett medicinskt perspektiv. Deras reklambudget vet jag inget om men du verkar tycka att de är något slags monster, ungefär som cocacola eller McD, som man av princip ska kritisera?
Monster? Snarare att jag av erfarenhet vet att många läkare och apotek rekomenderar det som de har information om och att ju större reklambudget du har som företag desto fler läkare/apotek kan man nå ut till. Det verkar ju väldigt konstigt om H&S skulle vara det bästa alternativet när den enda apotekskedja som saluför det är apotea. Ingen av de andra stora apotekskedjorna har det i sitt sortiment, vilket kanske talar för att det inte är så vidare bra och att det finns bättre alternativ som fungerar.
Lika intressant blir det att ditt nästa alternativ är Fundan som jag antar att du menar Fungoral, som är ett medicinskt schampo, det finns ett ganska stort spann där emellan så kan vara lämpligare att prova.

Monster? Snarare att jag av erfarenhet vet att många läkare och apotek rekomenderar det som de har information om och att ju större reklambudget du har som företag desto fler läkare/apotek kan man nå ut till. Det verkar ju väldigt konstigt om H&S skulle vara det bästa alternativet när den enda apotekskedja som saluför det är apotea. Ingen av de andra stora apotekskedjorna har det i sitt sortiment, vilket kanske talar för att det inte är så vidare bra och att det finns bättre alternativ som fungerar.
Lika intressant blir det att ditt nästa alternativ är Fundan som jag antar att du menar Fungoral, som är ett medicinskt schampo, det finns ett ganska stort spann där emellan så kan vara lämpligare att prova.

Där ser man. Jag hade ingen aning om att det finns apotek som väljer att saluföra H´n´S. Jag trodde att det enbart finns i dagligvaruhandeln.

Fundan, fungoral, ketokonazol. Välj handelsnamn fritt.

Visst finns det många alternativ - de flesta frisersalonger erbjuder ett utbud, och det finns säkert många andra fabrikat i dagligvaruhandeln och "skönhetshandeln" och annat också.
Själv orkar jag inte leta - har koll på ett "vanligt" schampo som faktiskt fungerar i väldigt många fall (även personlig erfarenhet; du har personlig erfarenhet av att H´n´S inte är bra; jag har personlig erfarenhet av att det läkt min elaka hårbotten) så jag "vågar" inte byta schampo när jag nu hittat ett som håller borta mjälleksem och sårigheter och klåda - och är för lat för att krångla med de illaluktande medicinska schampona.

Där ser man. Jag hade ingen aning om att det finns apotek som väljer att saluföra H´n´S. Jag trodde att det enbart finns i dagligvaruhandeln.

Fundan, fungoral, ketokonazol. Välj handelsnamn fritt.

Visst finns det många alternativ - de flesta frisersalonger erbjuder ett utbud, och det finns säkert många andra fabrikat i dagligvaruhandeln och "skönhetshandeln" och annat också.
Själv orkar jag inte leta - har koll på ett "vanligt" schampo som faktiskt fungerar i väldigt många fall (även personlig erfarenhet; du har personlig erfarenhet av att H´n´S inte är bra; jag har personlig erfarenhet av att det läkt min elaka hårbotten) så jag "vågar" inte byta schampo när jag nu hittat ett som håller borta mjälleksem och sårigheter och klåda - och är för lat för att krångla med de illaluktande medicinska schampona.

Det här är lite problemet, jag ifrågasatte inte ditt inlägg från början utan konstatera att det kanske inte var det bästa alternativet när vi inte ens visste åldern på Stinaelins dotter, och ditt svar blir att du faktiskt är kvalificerad att svara på det. Men nu kommer det fram att du egentligen inte har så stor koll utan gick på något som faktiskt hjälpte dig, du orkade inte leta efter något annat. Så ditt råd vilade alltså inte på dina kvalificerande kunskaper utan helt och hållet på din egen uppfattning.

Strunta i Head & Shoulders. Prova i så fall t ex Fungoral eller Selukos (Apoteket), det sistnämnda är min favorit. Hoppa över balsam till att börja med för att utesluta att det är andra produkter som ställer till det.

borttaget

Äsh lägger in ändå, Lush Soak and float. Luktar lite udda och torkar ut håret så det är verkligen ett -en gång i veckan/ibland schampo. Men det hjälper mot kli.

Senast ändrad:
Det här är lite problemet, jag ifrågasatte inte ditt inlägg från början utan konstatera att det kanske inte var det bästa alternativet när vi inte ens visste åldern på Stinaelins dotter, och ditt svar blir att du faktiskt är kvalificerad att svara på det. Men nu kommer det fram att du egentligen inte har så stor koll utan gick på något som faktiskt hjälpte dig, du orkade inte leta efter något annat. Så ditt råd vilade alltså inte på dina kvalificerande kunskaper utan helt och hållet på din egen uppfattning.

Jag har inte koll på kosmetiska produkter eller vanliga handelschampon, nej.
Men jag har viss koll på vad vissa hudkliniker rekommenderar och jag har viss erfarenhet av att många människor med mjälleksem provar det jag föreslog och får god hjälp, eller ibland fungoral eller något annat medicinskt schampo och i värsta fall - dock inte till barn i mina ögon - kortisonlösning för hårbotten.
Det hör inte till min bransch att behöva känna till utbudet av schampon utan det räcker att ha koll på något fabrikat.

Även på barn är det generellt sett lämpligt att prova med valfritt handels-schampo.

Jag tror att vi helt enkelt misstolkat varandras "avsikter" från start: du ifrågasatte det generellt sett lämpliga i att föreslå ett preparat, utifrån att du personligen har dålig erfarenhet av det.
Jag försökte då kontra med att jag - förutom det yrkesmässiga - också har privat god erfarenhet av det.

Men vi släpper nog det här sidospåret.

Sköljer hon håret ordentligt när hon tvättar det? Vår 10-åring hade klåda och typ skorv i hårbotten men st visade sig att hon slarvade när hon duschade och det blev schampoo kvar i hårbotten vilket kliar och torkar ut

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 610
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar