Stinaelin

Trådstartare
Min dotter har rejält med mjäll, hon kliar och får sår i hårbotten.

Vad hjälper mot detta? Är det mjällschampo, eller ska man söka läkare och få något på recept? Eller ska man köra balsammetoden? Hon använder milt schampo utan SLS eller SDS, silkoner eller parabener.

Hjälp och tips emottages tacksamt!

Jag är inne på samma linje som sweep och tänker att det även kan vara psoriasis. Psoriasis är ju relativt vanligt och det är även ganska vanligt att bara ha det i hårbottnen och inte på resten av kroppen.

Om det är psoriasis så är min erfarenhet att det blir väldigt mycket mer klåda med balsammetoden. Jag kan inte heller använda för milda shampoon utan de ingredienser som du nämnde under vintern när klådan är som värst, men det är nog individuellt.

Vad hjälper mot detta? Är det mjällschampo, eller ska man söka läkare och få något på recept? Eller ska man köra balsammetoden? Hon använder milt schampo utan SLS eller SDS, silkoner eller parabener.

Jag tycker som @iNHALE : prova med Head´n´Shoulders schampo först. Om det hjälper - bra, då finns inget problem kvar. Man kan dock invänta resultat i några veckor innan det hjälper.
Om det inte hjälper, be att någon läkare tittar på det.

Jag tycker som @iNHALE : prova med Head´n´Shoulders schampo först. Om det hjälper - bra, då finns inget problem kvar. Man kan dock invänta resultat i några veckor innan det hjälper.
Om det inte hjälper, be att någon läkare tittar på det.
Jag förstår att det är många som faktiskt blir hjälpta av Head´n´shoulders men när jag testade det i mitt hår så slutade det med håravfall och stora blödande sår.... Uppenbarligen är jag inte ensam om att reagera på samma sätt så det kan vara lite farligt att rekomendera, speciellt när vi inte ens vet åldern på @Stinaelin s dotter.

Stinaelin, min hårbotten är torr och kliig och jag använder Daxxin mjällschampo, betydligt mildare än head´n´shoulders och håret mår dessutom bra av det. Det finns på apotek, gå in och prata med apotekets personal så kan de säkert hjälpa dig.

Om hon har sår så ring 1177 och rådfråga. Rekommenderar de receptfritt till att börja med så gå till ett apotek och prata med personalen för att få råd om vilket typ av schampo de rekommenderar. Så riskerar ni inte att få något som förvärrats såren. Det finns olika typer av mjällschampo.

Tusen tack för alla tips! Dottern är 11 år, och såren är inte stora, några prickar här och var som hon kliat upp. Jag testar först med Apoteket, sen söker vi för det om det inte blir bättre.

Min dotter har haft samma som din @Stinaelin. Hon har blivit hjälpt dels av produkter från Davines, som vi köpte av en frisör men som också finns att köpa på nätet, och dels av produkter som heter Neccin. Det sistnämnda var nog nästan bäst. Luktar inte sådär starkt som många mjällschampoon gör, utan känns behagligare och "snällare".

Ja det kan vara lite farligt att rekomendera, speciellt när vi inte ens vet åldern på @Stinaelin s dotter.
.

Jag tror att jag är kvalificerad att avgöra om det är ofarligt att rekommendera ett vanligt schampo som finns i vilken dagligvaruhandel som helst.
Faktiskt.

Sedan är det absolut sant att olika människor tolererar olika schampon, hudkrämer med mera och att inte alla mår bra eller trivs med samma.

Undvid H&S för naturens skull o för hudens skull. Så vitt jag vet är det inte snällt mot hår/hud eller natur.
Har också läst det. Det innehåller zinkpyrition som är giftigt för vattenlevande organismer.

Edit: Fast enligt wiki har Naturvårdsverket studerat saken och kommit fram till att det bryts ner snabbt och inte är problematiskt för miljön.

Är det fruktvaxer i? Hon kanske kan bara byta schampo ett par gånger. Kanske rent av använda ett med SLS någon gång (Balsamförespråkarna använder det som "slutschampo" eftersom det får bort det mesta ur håret).

En gång när jag var runt 14 hade jag använt Body shops schampo i ett år och fått stora flagor och mjäll och sår. Släkting sa åt mig att byta schampo, vilket jag inte ens tänkt på själv. Fruktvaxerna hade lagt sig i ett lager på huvudet och det var de som flagade, mjällade, fastnade och skapade sår när de lossnade. Nya schampot fick bort det till stor del (Sedan kvarstod ju tyvärr det i mild form länge efter, hade nog blivit väldigt känslig och var tvungen att byta schampo ofta efter det.). Eller så kan det vara balsamet hon använder (vissa säger att balsam hör hemma i längderna inte i skalpen), både schampo och balsam kan ha ingredienser som ska fastna på hårstrån och göra dem glänsande som är jättebra när man använt dem lite, men som kan bygga upp på skalpen eller stråna om man använder samma schampo länge (såvitt jag förstått).

Senast ändrad:
Jag får också mjäll och stora flagor i hårbotten. Så länge jag kan minnas har jag haft de problemen. Jag måste ha milda champon, just nu växlar jag mellan Daxxin mjällschampo från apoteket och ett milt jag köpte hos min frisör som jag tyvärr inte minns namnet på. H&S fungerar för mig in case of emergency men däremot blir mitt hår hemskt av det.
Tror jag gått igenom hela schamposortimentet känns det som, både dyra och billiga milda. Även testat balsammetoden och det hjälpte inte alls. Många produkter fungerar ett tag men efter några veckor blir det katastrof så ge det lite tid och köp inte största dyraste förpackningen på en gång.

För mig hjälper Selukos bra mot mjäll. Får fortfarande enstaka flagor men det känns lugnare i hårbotten. Tvättar ca en gång i veckan med Selukos och en gång med ACO special care för torr hårbotten. Fungerar rätt bra.

Jag har känslig hårbotten och får sår, flagor och kli med fel schampon. Jag trodde att det var mjäll och använde mjällschampon förut.

Schampon som fungerat bra i flera månader kan plötsligt ge irritation för mig. Om jag använder "billigschampon" typ wella och annat man hittar i matbutikerna kommer kliet nästan direkt.

Jag har blivit rekommenderad att i använda parfymfria och/ eller sulfatfria schampon, och det verkar göra susen! Just nu använder jag ett från Vichy och det slutade klia omedelbart när jag började använda det! 135kr kostar det, och det kanske känns dyrt om man brukar köpa Head&shoulders, men det här är väldigt drygt och räcker minst dubbelt så länge, om man inte klämmer ut lika mycket som man är van att göra förstås! :-)
https://www.apotekhjartat.se/produk...vichy-dercos-ultra-soothing-schampo-torrt-har

Min frissa hävdar också att man inte behöver använda schampo mer än 2-3ggr/v. Det räcker ofta att skölja håret eller bara använda balsam. Det ska också skona hårbotten. Jag har anammat det, och håret känns fräscht ändå.

Jag tror att jag är kvalificerad att avgöra om det är ofarligt att rekommendera ett vanligt schampo som finns i vilken dagligvaruhandel som helst.
Faktiskt.

Sedan är det absolut sant att olika människor tolererar olika schampon, hudkrämer med mera och att inte alla mår bra eller trivs med samma.
Men vad fantastiskt bra att du faktiskt är kvalificerad att avgöra det, jag är väldigt imponerad. :meh: Om du nu är så kvalificerad så kanske du även borde veta att just H&S är väldigt vanligt att man får reaktioner på om man har en känslig hårbotten och att det finns väldigt många bättre alternativ än just det trots att de har en stor reklambudget.

Min frissa hävdar också att man inte behöver använda schampo mer än 2-3ggr/v. Det räcker ofta att skölja håret eller bara använda balsam. Det ska också skona hårbotten. Jag har anammat det, och håret känns fräscht ändå.
Min frissa tycker att det räcker med schampotvätt en gång i veckan. Fast om man har väldigt fet hårbotten kanske man vill tvätta oftare.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 610
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar