Mjäll = brist på vad?

E

Eeiram

Hej!

Min katt mjällar, varför gör hon det?
Det är en bondkatt, cirka 9 år (övergiven och omhändertagen). Hon äter Mjau torrfoder och får ibland hemkokt abborre (mums). Kan hon ha brist på något, vitaminer eller dyl. eftersom hon mjällar?

Mycket tacksam för svar!

/Marie

Sv: Mjäll = brist på vad?

Min katt blev bättre i pälsen av foderbyte. Han äter nu Royal Canine Fit 32 (från djuraffär), också Specific (från veterinär) funkade bra. Innan åt han mat från vanlig affär. Mjaus torrfoder är inget vidare tycker jag, medan deras burkmat är helt okej om man vill ge sådant.

Elsa hade mjäll när hon kom, vid 6-8 månader, men sen när hon fick byta foder från Friskies till Hills så försvann mjället. Jag vet inte vad det beror på, men det försvann iallafall.

Mest troligt B-vitamin eller Omega 3-fettsyror. Prova att börja ge henne jästtabletter (finns att köpa bland djurmaten i vanliga livsmedelsaffärer) och/eller fiskolja.

Hej!

Jästtabletter, det är värt att prova. Jag får kika efter det i affären.
Jag gillar Mjau torrfoder, mest för att det är lätt att få tag i (på mataffären) och att det är svenskt kött.
Tack för era svar! :bow:

Hälsningar Marie

Mjau och andra billiga foder som säljs i mataffären och är så jättelämpliga att ge. Samma sak med hundmaten dom säljer. Bättre att satsa på foder från djuraffären, t ex Royal Canin. Dom har rätt sammansättning och balans mellan fett /protein. Och så slipper man urinsten som skitfoder bidrar till!

Mjau och andra billiga foder som säljs i mataffären och är så jättelämpliga att ge. Samma sak med hundmaten dom säljer. Bättre att satsa på foder från djuraffären, t ex Royal Canin. Dom har rätt sammansättning och balans mellan fett /protein. Och så slipper man urinsten som skitfoder bidrar till!

New flash! Massor med katter får urinsten när de äter dyrt torrfoder också.

Rätt balans av protein och fett? Vad är det? Vad är din definition av rätt balans mellan de två näringsämnena?

Pja, bara konstaterade när jag gick foderkurs att många av de billiga foder som finns ser mera ut som hundfoder. Med dålig kvalité på råvarorna dessutom. Katter kräver bl a nästan dubbelt så mycket protein som en normal hund, kattungar ännu mer. Förstår idag varför alla stallkatter var omusklade med hängbuk och glanslös päls, dom fick alltid billigast tänkbara foder, hm. Ser samma sak på min brors fyra katter, han envisas med att köpa foder på Ica...

Pja, bara konstaterade när jag gick foderkurs att många av de billiga foder som finns ser mera ut som hundfoder. Med dålig kvalité på råvarorna dessutom. Katter kräver bl a nästan dubbelt så mycket protein som en normal hund, kattungar ännu mer. Förstår idag varför alla stallkatter var omusklade med hängbuk och glanslös päls, dom fick alltid billigast tänkbara foder, hm. Ser samma sak på min brors fyra katter, han envisas med att köpa foder på Ica...

Jag är av en helt annan åsikt än dig. De stall- och ladugårdskatter jag känner är i prima kondition. Visst får de i regel skitmat, men deras huvudföda är ju smågnagare och småfåglar. Sådant katter ska äta. Har de hängbuk och taskig päls beror det mest sannolikt på dåliga avmaskningsrutiner (samt dålig veterinärvård), inte på dåligt käk.

De flesta dyra torrfoder ligger någonstans runt 32% i protein och under 20% i fett. Billiga torrfoder brukar faktiskt ligga på ungefär samma värden.

Jämför man sedan med den proteinhalt kattens kropp är utformad för att hantera så är run 30% protein ingenting. Då ska man upp på minst 50% protein.

De flesta dyra torrfoder ligger någonstans runt 32% i protein och under 20% i fett. Billiga torrfoder brukar faktiskt ligga på ungefär samma värden.
.
´

Det enda billiga foder jag hittat med ungefär samma innehåll som dom dyrare var ett på Granngården, kommer inte ihåg var det heter. Säljs i säckar som är genomskilniga med rosa resp blå framsida. Det luktade också mer och hade "köttigare" och oljigare konsistens än andra billiga. Fast detta var inte jättebilligt utan mer medelbilligt :p.

´

Det enda billiga foder jag hittat med ungefär samma innehåll som dom dyrare var ett på Granngården, kommer inte ihåg var det heter. Säljs i säckar som är genomskilniga med rosa resp blå framsida. Det luktade också mer och hade "köttigare" och oljigare konsistens än andra billiga. Fast detta var inte jättebilligt utan mer medelbilligt :p.

Kolla då noga på MJAU torrfoder och jämför det med RC så kommer du se att det är ungefär samma. Och jämför sedan de värdena med MJAU blötmat så kommer du se att blötmaten innehåller betydligt mer protein och fett, och betydligt mindre kolhydrater. :idea: (du måste förstås räkna om både torrfoder och blötmat till torrsubstans, men har du koll på hästfoder vet du ju hur man gör)

/Erica

MJAU ligger på 32% i protein och 14% fett. RC Indoor innehåller 27% protein och 13% fett.

Perfect Fit (indoor-varianten) innehåller 41% protein och 14,5% fett. RC har inget foder som ligger så högt i protein.

Perfect Fit innehåller huvudsakligen torkat fågelköttprotein, ris, majs och torkat fläsköttprotein. RC innehåller huvudsakligen torkat fågelkött, ris och majs.

Vari ligger den stora skillnaden?

Ett av de dyraste torrfodren som säljs i Sverige (endast via veterinärer) innehåller huvudsakligen spannmål och vegetabiliskt proteinextrakt... Det dyraste är alltid vara bäst, eller hur? :angel:

Halvt om halvt OT, men får man lov att fråga vilket? Jag är som alltid orolig för om kissarna mina får bra mat... :crazy:
Fick en påse Maju fiskfest av farmor, som de gillade rätt bra, och Mjau ska väl vara rätt bra även som torrfoder, eller? Ska byta till Hills Indoor när 7-kilossäcken med Adult är slut, och det är det jag hade tänkt ge dem båda när Elvis är vuxen, men jag är ju alltid så himla nojjig :smirk:
Men äsch, jag får väl försöka plugga lite sånt där själv, jag tycker alltid jag frågar dig om allt, Sol. :o

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat