Mj*us Kattungemat

Sv: Mj*us Kattungemat

Har testat. Tog bort allt torrfoder..gav bara blöt mat. Såg till att skålen alltid hade färsk blötmat. Hon åt inte ändå...utan kom och tiggde. Höll på så i flera veckor..men hon äter inte. Alltså inte som hon gjorde från början när hon fick både och. Då kastade hon sig över blötmaten, och åt torrfodret när hon blev hungrig och det inte fanns nån blöt mat..
Fast, så länge hon verkar må bra så får hon väl äta som hon vill. Våra andra katter har aldrig tagit skada..täntke bara att man för en gångs skull skulle göra allt "rätt" enligt alla "regler"..

Butikstanten menade att risken med Mjau är att de inte får i sig vitaminer och dyl.

Syna såna argument, ställ motfrågor. De vet inte vad de talar om utan chansar bara. "Vitaminer" är ju bra, och "mycket näring":smirk:

Bollen_: mina två katter gick över från enbart torrfoder till enbart blötmat. Det tog flera månader, torrfoder är tyvärr jättegott och blötfoder var bara främmande. Den ena katten fick länge en slatt tonfiskvatten över blötmaten, annars vägrade han äta. Man får ha fantasi och trixa lite när de inte vill.

Nu har de ätit enbart blötmat i ett par år, på senare tid kompletterat med råa kycklingvingar. De är i mycket bättre kondition än på torrfodertiden så jag skulle aldrig byta tillbaka.

Royal Ca*in är den bästa maten. I de "billiga" torrfoderna finns det massor av spannmål, när har ni sett en katt äta havre, majs och korn? I Ca*inen finns det bara kött.

Vem har sagt det? Royal Canin innehåller runt 35-40 proc spannmål precis som alla andra torrfoder. Annars går det inte att göra pellets. Läs gärna Sols långa inlägg med räkneexemplet en bit upp i tråden.

En helt annan sak: vi behöver INTE skriva produktnamn med en massa ****, det är bara fånigt. Vore produktnamn förbjudna skulle det givetvis inte gå att lura moderator genom att skriva Mj*u eller Royal Ca*in.

Butikstanten menade att risken med Mjau är att de inte får i sig vitaminer och dyl.

Precis som mandalaki sa: lita inte för mycket på "butikstanter". Jag var och klämde på en del torrfoderpåsar inför att jag skulle hämta hem min kattunge. Butiksbiträdet såg detta, kom fram och menade att fodret jag stod och klämde på för stunden (Royal Canin) skulle jag inte välja. De hade nämligen ett likvärdigt torrfoder som var mycket billigare. :idea: Jag tackade för infon, gick hem och googlade på det andra fodret. Det jag fick upp var att fodret ifråga var djuraffärens egna foder. :smirk:

Och så jädra bra verkar det inte heller vara med tanke på att det enligt hemsidan bara innehåller 33% naturligt protein, 22% naturligt fett och 3% naturliga fibrer. (Med "naturligt" antar jag att de menar animaliskt.)

Så, slutligen föll mitt torrfoderval på Eukanuba (Kitten). Det får Måns 1-2 ggr/dag och där emellan får han Mjaus burkmat. Och han ser ut att må bra!

Det gjorde jag, därav vi hade en diskussion.

Men hon kunde helt enkelt mer än mig och fick mig att börja tveka. Spela på samvetet funkar ju alltid liksom..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa

Hund, Katt, Andra Djur