MittValKvinna - räcker de??

A

Ammon

Vad äter ni som väntar barn för tillskott? Enbart ren folsyra eller tar ni något annat?? Jag har funderat på att börja äta MittValKvinna(ifrån apoteket), där ingår folsyra, järn, magnesium, kalcium, zink och massa annat bra :banana: Är det någon annan här som äter det, och räcker det med detta för barnets skull?? Inte för att jag har någon lite plutt i mage nu, men det ska ju börjas i tid har ja hört ;)
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Jag äter två MittvalKvinna om dagen på inrådan från min barnmorska. Men då är jag gravid! Har gjort det sedan inskrivningen.

När jag kommer ihåg det vill säga...:o
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Jag äter också Mitt Val Kvinna, försöker komma ihåg att ta en om dagen. Min bm sa att det var mer än tillräckligt för mig eftersom jag hb-värde på 132, mår bra och äter allsidigt.

Är i v 38 nu men vad jag förstår så är det viktigt att få i sig just folsyran innan man blir gravid eftersom det är då det är effektivt för att minska risken för ryggmärgsbråck. Vi hann knappt börja försöka få barn innan jag blev gravid så jag hann tyvärr inte börja med något tillskott, hoppas att det vägs upp av att jag äter hyfsat nyttigt, mycket grönsaker som innhåller folsyra osv.
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Åt aldrig nått förutom rena järntabletter när jag var gravid och dom slutade jag med efter nåra veckor då jag fick sån halsbränna av dom
Efter det gick mtt järnvärde upp av sig själv och var högre än innan jag var gravid :confused:;)
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Jag åt inget tillägg och jag mådde bra hela graviditeten och fick en frisk pojke. Äter man en allsidig kost så ska man inte behöva ta något extra. Järntabletter är väl i så fall det enda om man har lågt blodvärde.
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Har inte ätit något alls merän järntabletter i två olika perioder. Men precis som squirlett fick jag fruktansvärd halsbränna och mådde pyton av dem.:crazy:
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Folsyra och järntabletter (niferex), har jag tagit under båda mina grav.
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Jag äter 2 x multivitamin för kvinnor samt 2 x järnkapsel (Niferex som är starkast) om dagen. Trots detta ligger jag preciiiis på gränsen till för lågt järnvärde. Undrar hur jag skulle mått om jag skippat dom där järnkapslarna :o
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Jag äter inga tillskott alls, har haft jättebra värden hela tiden och eftersom jag blir så extremt dålig i magen av såna tillskott så har det varit skönt att jag sluppit. BM sa att folsyran är bäst att få i sej innan graviditeten så planerar man barn så kan man ta det, men som jag planerade ju inte direkt så då tyckte hon inte att det var nån idé att jag började speciellt med folsyran. Hon rekommenderade MittValKvinna men tyckte inte heller det behövdes i mitt fall..
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Just folsyra är ju jätteviktig innan du blir gravid och under de första två veckorna, de vet att brist hör ihop med bl a ryggmärgsbråck. 400 nåntinggram (nano eller nåt) ska du ha om dagen och det finns det i 2 mitt val kvinna. Folsyra finns också i jordgubbar :D:D:D till min stora lycka. Järn behöver du inte oroa dej över om inte din läkare säger att du ska ta tillskott.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folsyra
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Vad äter ni som väntar barn för tillskott? Enbart ren folsyra eller tar ni något annat?? Jag har funderat på att börja äta MittValKvinna(ifrån apoteket), där ingår folsyra, järn, magnesium, kalcium, zink och massa annat bra :banana: Är det någon annan här som äter det, och räcker det med detta för barnets skull?? Inte för att jag har någon lite plutt i mage nu, men det ska ju börjas i tid har ja hört ;)

Eftersom jag är vegetarian så åt jag Mtt val för vegetarianer, mitt vad kvinna innehåller nämligen gelatin.
Sen åt jag folsyra oxå, men när jag började vara lite mer trött(kanske inbillning då mitt järnvärde var hur bra som helst hela graviditeten) så bytte jag mot att bara äta folsyra & järntabletter & sluta ned Mitt val tabletterna.
Det är bra att äta folsyra före man blir gravid, det är alltid de första månaderna som är viktigast att äta sånt, även om det är bra att äta hela graviditeten.
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Jag åt bara niferex (på recept av BM). ...och apelsiner i mängder...:p
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Jag köpte Friggs folsyra-tillskott på Ica inför och under mina graviditeter, just för att vara säker på att inte ha brist på detta. Folsyra är ju ett b-vitamin, som är vattenlösligt = det kroppen inte behöver följer med urinen ut igen. SÅ varför chansa?
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Jag åt folsyra från och med att vi planerade graviditeten (typ 3 månader innan jag blev gravid). Fortsatte sen med de tabletterna tills inskrivningen (vecka 7 eller något sånt). Sen har jag gått över till Mitt val kvinna på inrådan av BM. Mina järnvärden var jättebra så några såna tabletter har jag inte ätit. Men nu är det snart dags att kolla dem igen så vi får se då hur värdena är.
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Jag åt nån allsidig vitamin-mineral tablett (köpt på ica) varje dag några månader innan jag blev gravid. Jag fortsatte med dessa till halva graviditeten. Jag upptäckte då att den innehöll lite för mycket A-vitamin och slutade då. I slutet fick jag äta niferex järntabletter då järnhalten i blodet började sjunka. Inte mycket men för att vara på den säkra sidan åt jag ett par tabletter i veckan. Min bm tyckte det var onödigt att jag skulle äta nån vitamin-mineraltablett då hon ansåg att jag fick i mig det som jag behövde via kosten. Det är konstigt att på många ställen rekommenderas folsyra på tablett men bm sa att hon tycker att det är onödigt om man är frisk och äter ordentligt.
 
Sv: MittValKvinna - räcker de??

Det är klart man ska kunna klara en graviditet utan att äta tabletter (hur gjorde man annars förr i tiden...), men hur många äter en bra och allsidig kost egentligen? Inte jag i alla fall :o. Hatar allt som har med matlagning att göra och tycker även det är hysteriskt tråkigt att äta :angel:. Korv och makaroner är min melodi...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 351
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 494
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 138
Senast: Fetaost
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp