mitt tips till er med problem med stadig yttertygel

diabla

Trådstartare
jag har ALLTID haft problem med att hålla ett stadigt tygeltag på yttertygeln.
så fort hästen rör sig så dras min hand frammåt även om jag försöker fokusera på att ha handen helt stilla.

igår sa min kompis något jätte bra som fungerade. hästen gick helt perfekt efter detta.

hon sa att jag skulle försöka hållla min ytterhand så att den nuddade sadeln hela tiden, för då vet man att den inte kommer röra sig. självklart med en mjuk hand men ett jätte bra tips så att man ser till att hålla kvar handen där den ska vara.

så fort jag gjorde detta så böjde hästen på nacken, slappnade av och gick frammåt hur fint som helst! :D

jag längtar tills nästa gång jag ska rida så att jag kan prova igen.

det var verkligen en Aha upplevelse, nästan så att jag hörde ängla sång.

visst det kanske ser lite tokigt ut med en så låg hand, men tills jag får in känslan så fungerar det ju jätte bra.

om ändå någon kunde sagt detta till mig för 10 år sedan.

Hoppas att nån som läser detta kommer ha lika stor nytta av det som jag hade. om ni läser detta och sen provar så kan ni väll skriva och säga om det fungerade för er med?

Sv: mitt tips till er med problem med stadig yttertygel

kul att du hittade något som fick dig att utvecklas!
risken finns dock att din hand blir tiltad framåt, låst och för låg i det läget. Hela armen rätas ut och axlar åker fram, bröstet in och rörligheten i bäckenet påverkas och blir stumt.
Prova att söka stöd för dina armbågar mot midjan/höften. Det ger en lämpligare position för hela din sits.

Ännu ett alternativ är att sätta på hästen en halsrem, ganska löst. Trä sedan ett par av ytterhandens fingrar genom remmen så blir den handen ganska stadig.

Det bästa tycker jag är att fästa t ex en gammal sporrem i ringarna som finns vid framvalvet i sadeln och hålla i. Men man får ju prova sig fram och testa vad man tycker funkar bäst. Jag gillar alla knep man kan ta till...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?