Mitt tålamod är f-n snart slut !!!!

P

Piffelina

Det började med mardrömmar för ca 3 veckor sedan, som försvann i samma veva som dottern (5 mån) blev förkyld. Båda dessa saker har gjort att hon sover dåligt. Hon vaknar ibland en gång i timmen, ibland varannan timme. Sedan sov hon lika bra som innan i två nätter, ca 11 timmar. Hon vaknade 1-2 gånger för att äta bara. Så har hon sovit sedan hon var några veckor. Nu de senaste två veckorna är det bara kaos !!! Hon somnar vid 21-tiden och vi går upp vid 9-tiden. Där emellan vaknar hon femtielva gånger :crazy: Jag blir f-n galen snart!!! Oftast är hon inte hungrig utan drömmer. Nappen vill hon inte ha (har i och för sig aldrig haft den speciellt mycket), men de gånger innan hon vaknat på natten har det funkat. Sambon sover nu på en madrass i vardagsrummet så jag har henne brevid mig. Orkar inte gå upp alla gånger. Hon sover annars i spjälsängen som står brevid vår säng.

Hon har inga rutiner på dagen gällande sömn/mat. Det hade hon tills för tre veckor sedan, men allt ändrades i samband med mardrömmarna.

I förrgår bestämde jag mig för att sluta amma och gå över till ersättning, kommer göra detta under ca 2 veckor. Vill inte stressa med det, se annan tråd. Visst tajmingen var kanske inte den bästa, men men...

Eftersom jag ammat så har sambon inte kunnat ha henne själv på natten, men han har gjort det han kunnat när hon inte vart hungrig.

Så kan någon snäll människa trolla så min dotter sover på nätterna, så hennes mamma blir glad igen :grin:

Sv: Mitt tålamod är f-n snart slut !!!!

Hur mkt äter hon på natten?

vi som har har ett kolikbarn av värsta sorten (upp till 12 timmar långa skrikperioder från sex på kvällen till sex på morgonen...) har gjort som så att vi går i skift.

Jag har haft Isak till ca 0.00 då jag går och lägger mig (innan dess är bebis fulltankad), sen väcker sambon mig vid 2.00 för ammning och sen ger han ersättning vid 3.00-4.00 så jag ska få lite mera sammanhängande sömn sedan brukar Lilleman somna någon gång mellan 4.00-6.00 när det magonda gör över och sova mot 8.00 då sover han tillsammans med Isak uppe i vårt gästrum och när han sen vaknar så tar jag över ibland somnar Isak om och ibland inte men om vi inte gjorde på detta vis skulle jag nog bryta ihop av sömnbrist. Sambon sover sen i vårt sovrum till någon gång mellan 12.00-14.00 tack och lov har han fått byta till att jobba ständig eftermiddag (samt att jag varit sjukskriven två veckor efter pappadagarna tog slut pga sömnbrist). Tror jag brytit ihop fullständigt annars och inte bara lite :)

Torsdag, fredag och lördag sov Isak kanske 6-8 timmar sammanlagt över hela dygnet varav 4-5 h var sammanhängande resten var snuttar.

Igår så sov han ÄNTLIGEN ikapp lite då magen lugnade sig.

Men skiftgång på er två så du också får sova är nog ett måste hur erat skift ser ut kan ju vara olika beroende på när och var sambon ska jobba men några timmar i följd med sömn och ersättning i flaska från sambon kan göra underverk för sömnen!

Det varierar hur hon äter på natten nu, allt från 1-5 gånger. Men inom de närmsta dagarna blir det enbart ersättning. Så ev kan det göra att hon inte vaknar för att äta så ofta.
Vi ska göra så att jag går och lägger mig vid 21-tiden så tar sambon henne tills 24-01 tiden när han går och lägger sig. Då får jag sova några timmar sammanhängande och även han som går upp kl 6 får några timmar.
Jag vet ju att de har sina olika perioder, men innan så har det endast vart i 1-2 veckor, inte som nu 3 veckor :confused:

Det låter verkligen inte kul så ni har det, hoppas det snart går över för Isak. Hur gammal är han?

Det där tycker jag låter som ett typiskt utvecklingssprång, brukar komma vid typ 23 veckors ålder. Då är mardrömmar inget ovanligt alls i detta skeende, inte heller sömnrubbningar, dvs vaknar 1 miljon/ggr. enda tröst är att det går över snart, men visst, det tär på psyket men finns egentligen inte så himla mycket att göra åt saken. Är en del av utvecklingen.

Ja det är ju ännu en fas som skas igenom, men denna är helt klart jobbigast än så länge :mad: Hoppas det snart är över, innan jag blir knäpp på riktigt :grin:

Har du någon som kan avlasta dig dagtid så du får sova ikapp då? Sömnbrist kan göra den mest stabila instabil..... Kanske sambon kan avlasta dig på ngt sätt? När han slutar jobbet så går du och sover på en gång.

Det är jobbigt med småbarn i perioder vansinnigt jobbigt... man får försöka dela på det så mkt som möjligt även om andre partnern jobbar dagtid kanske denne skall hjälpas åt på natten.

Inatt har vi fått sova bättre iallafall. Jag gick och la mig vid 21.30, somnade dock inte förrän två timmar senare men det var skönt att bara ligga ner i mörkret i lugn och ro. Sambon hade dottern sovandes ute i vardagsrummet till 24-tiden då han gick och la sig. Jag ammade henne vid 4.30 och 6.30 och ersättning fick hon vid 8. Vi gick upp 10.45 :D
Däremellan har hon sovit bra. Jag tror att hon under de senaste veckorna inte blivit mätt av bröstmjölken, för när vi ger henne ersättning så dröjer det lite längre tid innan hon är hungrig igen. Så nu när jag snart inte ammar mer så kanske det vänder. Hoppas hoppas !!!

jag har inga egna barn, men både min kusin och en vän som har haft
problem med att deras barn ej sover bra på nätterna. barnen vaknade kanske varannan timme. men sen fick min kusin rådet att ge sonen ett eget rum. då va han bara några månader. det tog inte mer än någon natt så sov han nästan hela natten i sitt egna rum..
det var likadant med min kompis son. så han fick ett eget rum när han va 3 månader, och det blev samma reaktion där..
visst båda mammor tyckte det kändes lite lustigt att lägga sina små bebisar i ett annat rum.. men det hjälpte ju.:laugh:

Men matandet blir väldigt jobbigt om bebisen är i ett annat rum, iallafall om den vill ha mat när den vaknar. Nu sover iofs Elina i eget rum och sover bra, vaknar en gång vid 1-2 och äter bara.

Men om bebisen vill äta/snutta sjuttioelva gånger per natt får man ju aldrig sova om man måste UPP och mata den. Då kan det vara skönare att den vaknar fler gånger men precis intill... krångligt förklarat men ni kanske fattar :D

Tror du att hon vaknar för hon är hungrig? Mitt BVC tippsade om att man kunde blanda hälften välling och hälften ersättnng på kvällen när min dotter (5månader) hade lite svårt att sov hela natten, skitbra tips!

Mitt främsta ttips är att du håller på rutinerna så mycket som möjligt även om det knackar, bebisar är ju vanedjur precis som oss och det kanske är lättare att sova lungt på nätterna om man vet hur dagen ser ut i morgon.

Länkar till en bra hemsida med en "sova hela natten" kur : http://www.annawahlgren.com

Nja, rutiner hade vi innan detta började sedan så ändrade dottern dagen helt. Men igår bestämde vi igen att skaffa rutiner som hon hade innan. Hon vaknar allt från 8.30-11 på morgonen. Men gröt "äter" hon kl 18, byta till pyjamas kl 20 och lägger sig mellan 21-21.30. Jag har även märkt att var tredje timme behöver hon sova, så det ska jag ha koll på också så hon inte blir övertrött. Jag måste verkligen skärpa mig med hennes rutiner!

Tack för länken!!

Tyvärr bor vi bara i en 2:a så eget rum går inte att lösa. Men det verkar mer och mer som att hon inte blir mätt på bröstet så nu när hon enbart kommer få ersättning så tror jag det löser sig med sömnen på natten. För när hon vaknat de senaste två nätterna så är hon hungrig, jag har då ammat henne. Inatt kommer hon att få ersättning så det återstår att se hur det blir.

Det är ingen tröst men, det är helt normalt och det går över! Jag som numer har tonåringar trodde att jag aldrig mer skulle få sova i hela mitt liv. Jag var vaken mer eller mindre hela nätterna i tre års tid!!! Jag har fått två barn tätt. Till slut fick jag flytta ut ur sovrummet= stort hus. I andra änden av huset hörde jag inte barnen, och min man fick ta dem.

Jag kommer ännu ihåg första natten jag fick sova ostörd...Det är 13 år sen, men det var den skönaste natten i hela mitt liv:angel:

Nu är problemet det omvända. Jag får dra femtonåringen ur sängen varje dag!

Jag tror personligen att rutiner är a och o så jag tror du är helt rätt ute. Försök "proppa" i så mycket mat som möjligt på kvällen, min dotter blev heller inte nöjd på bara bröstmjölk och det visade sig att nästa bara var vatten och att jag höll på att "sina". Det hade hon berättat jättelänge och vi inte fattat nått =). Är hon nästan 6 månader är det helt ok att ge välling!

Skickar med en länk om nattskräck. Sökte på viföräldrars hemsida om det inte funkar. : http://www.viforaldrar.se/search.xml?query=nattskr%E4ck

Du ska ha strika rutiner till ditt barn, samt ge ordentlig mat vällig eller ersättning strax innan läggdags, man sover ju bättre om man inte är hungrig.

Detta fungerade efter mycket tålamod och upprepning med vår dotter som inte sov EN HEL NATT på 9 MÅNADER!!!! Så du är faktiskt ganska bortskämd med att faktiskt kunnat sova 11 timmar....:grin:

Barnet är så litet att det borde sova dagtid? Passa på att ta en lur du också då, så orkar du mer.

Natten till idag ammade jag henne en gång per bröst, vilket nu var sista gången jag gjorde detta. För hon blir inte mätt på brösten längre. Idag gick vi upp vid 10.30 och hon har nu ätit 5 gånger, varav för 10 min sen fick hon ersättning med välling. Det drack hon utan några problem. Så nu sover hon gott :D Nu återstår det att se hur natten blir. Men det blir ju ersättning inatt om hon vaknar, som hon blir mätt på ett annat sätt av. Jag har även hållt stenhårt på mat och sovtider de senaste tre dagarna. Dock somnade hon tidigare än innan men vi har vart på babysim idag så då brukar hon vara tröttare på kvällen.

Dessutom så har jag även gått och lagt mig 2-3 timmar innan sambon så jag får sova några fler timmar än innan. Så nu är även jag piggare. Sambon sover när han kommer hem från jobbet så han kan ta kvällarna. Skönt att vi löste det så, passar oss båda.

På dagen sover hon tre gånger, och då är det endast 25-40 minuter per gång. Jag hinner knappt somna innan hon vaknar :grin:

På dagen sover hon tre gånger, och då är det endast 25-40 minuter per gång. Jag hinner knappt somna innan hon vaknar :grin:

För att inte tala om hur HEMSKT det är att precis hinna komma till ro och nästan somna och då börjas det skrikas. Jag gav upp det där med att sova på dagarna för Emil sov bara korta stunder och jag fick bara ont i magen av att vara tvungen att vakna innan jag somnade ;) du förstår nog vad jag menar.

Japp precis så är det. Jag har istället gjort så att när hon sover så njuter jag av kaffe istället :d

Hon vaknade vid 22.15 för att äta så sambon gav henne ersättning, sedan sov hon lite oroligt fram till 24-tiden. Sedan vaknade hon vid 4.30 och 7.30 för att äta. Sedan gick vi upp kl 11. Så nu sover hon bättre större delen av tiden, men drömmer fortfarande så hon ligger och gnyr en stund. Tyvärr kan vi väl inte göra så mycket åt det, men nu de senaste dygnen så äter hon mycket bättre iallafall. Alltid nåt :)

Om bara mina tuttar förstår att det är dags att sluta med mjölken så blir det också bättre. Känner mig lite som en bonde :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 630
Senast: Hazel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 435
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 998
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel