Mitt sto ger inte vika...

H

hestur

Har precis köpt ett 12-årigt sto och idag tänkte jag att jag skulle börja träna lite NH med henne. Men det gick inte direkt som väntat.. Stötte på en del problem och jag vill gärna ha råd. Känns lite knepigt för hon är en Islandshäst och passiv hanterare och därför står hon bara som förstenad och ser nästan oberörd ut om det är något som hon tycker är konstigt eller läskigt. – Hur ska man då veta om hon litar på mig eller om hon är rädd eftersom reaktionen är ca den samma :confused: . T.ex. lekte jag “the friendly game”med henne och drog en filt flera gånger över huvudet på henne. Hon accepterade det och stod helt still, men jag såg att hon inte var helt avslappnad... Men nu till problemen:

Försökte arbeta en hel del med tryck utan och med beröring. Enligt instruktioner som jag läst mig till skulle man kunna få hästen att flytta sig framåt, bakåt och åt sidan med hjälp av att man tryckte fingrar mot hästen. Hmm.. min häst har aldrig hört talas om sådana instruktioner och flyttade sig inte en tum åt sidan, hur mycket jag än pressade på. Lyckades få henne att backa ETT steg om jag tryckte på bringan dock, men det var allt. Sedan provade jag att få henne att flytta sig genom tryck UTAN beröring. Då skulle man alltså använda kroppsspråk istället eller en förlängd hand, som t.ex. ett spö och trycka hästen åt olika håll. Mitt sto tittade bara på mig med en frågande blick och undrade vad jag höll på med :crazy: . Men ni ska inte tro att hon gav vika en centimeter. Näpp. Testade då att ruska grimskaftet för att få henne att backa. Jösses, jag kunde ha ruskat ihjäl mig, haha, för inte flyttade damen på sig inte. Tja, jag lyckades få henne att backa ett halvt steg ett par gånger men mer blev det inte. Sedan hade jag läst att man skulle kunna få hästen att sänka huvudet genom att trycka på hästens nacke. Provade det och när jag tryckt så länge att jag började fundera på om jag gett hästen huvudvärk, men utan resultat, så gav jag upp. Alltså, jag kände mig totalt idiotförklarad där tillsammans med min häst. Tränade andra saker istället, som t.ex. att promenera med hästen bakom mig och kolla så hon stoppade omgående om jag stoppade, om hon backade om jag backade med ryggen mot henne o.s.v. De övningarna gick fint. Testade också The Squeeze Game och det gick bra. Stoet var helt obekymrad hur nära väggen jag än stod. Men för övrigt vet jag inte hur jag ska hantera de “problem” som uppstod. Någon som har råd att ge :confused: ?
 
Sv: Mitt sto ger inte vika...

Problemet är inte hästen. Problemet är du.

Går inte att läsa instruktionsboken och tro att det skall fungera efter den från dag ett. Hästen är otränad, förstår inte initialt vad du vill.

Måste till vardagsträning, lite i taget. Börja flytta undan för handens tryck för att månader senare kunna flytta undan för tryck med blicken.

Ta hjälp av någon kunnig att guida er rätt i början.

/P Döben
 
Sv: Mitt sto ger inte vika...

Det funkar nästan aldrig första gången. Hon reagerade i alla fall, det var mer än vad min lilla klump gjorde i början. Sen bet han mej i armen. Men nu, ett rätt bra tag senare, behöver jag knappt göra någonting innan han har gjort vad jag ville. Så bit ihop och träna vidare. Förr eller senare lossnar det! fast det går i vågor, man är inte alltid på topp. Men det är väl mer eller mindre logiskt ;)
 
Sv: Mitt sto ger inte vika...

Mitt blivande islandssto är väldigt ranghög och skulle jag ha börjat med att arbeta med backningen så hade jag nog fortfarande stått där och vispat med grimskaftet :rofl: .

Började med det som många tycker är tråkigt att bara promenera med henne och flytta osv. Nu backar hon när jag vickar på fingret men visar fortfarande att hon gör det i protest och ruskar på huvudet medans hon backar. Det är ju de mest dominerande man kan göra. Men inte såg det fint, lugnt och harmoniskt ut i början :d

Nu jobbar vi även en del dressyr i repgrimman/rep och hon klarar både öppna, sluta, skänkelvikning och framdelsvändning. Håller på att lära mig bättre att kontrollera hur mkt hon böjer/ställer sig sig och det är lite komiskt att kunna styra hennes bakdel från marken (utan att ta i henne) med en sådan enkel sak som hur jag håller handen :D .

Har du möjlighet att få hjälp av någon duktig på NH eller gå lite kurser. Även om man inte kan ta hästen med sig så lär man sig jätte mkt.
 
Sv: Mitt sto ger inte vika...

Glöm inte bort eftergift, beröm när hon flyttar sig även om det "bara" är ett steg.
Det räcker med att hon visar att hon tänker flytta sig så ska du berömma, det är det som ger nåt i längden.
Nöj dig med små små framgångar i taget. Tålamod, Tålamod......
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 919
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 937
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp