Mitt Nyförvärv

Sv: Mitt Nyförvärv

Om jag får lägga mig i ;) så tycker jag inte att det generellt är ngt problem med veka hundar om man kollar på bruksschäfrarna. (Tittar man på utställningshundarna däremot finns ju alla möjliga mentala brister.) Då är det en större problem med veka mallar, ffa tikarna enl min erfarenhet, men de kompenserar ju ofta det med annat :)

Rottisarna skulle jag inte se som ett alternativ till schäfer/malle överhuvudtaget, vad man än vill göra med hunden. Det är ju en helt annan typ av hund och jag har inte sett en enda som dugt till svenskskydds. Inte skulle jag vilja gå med en om jag vore väktare heller, man hinner väl bli knivstucken 10 ggr om innan en rottis har reagerat ;)

Håller med dig men dock inte dom sista meningarna
Min hade garanterat kunnat tävlat svenskskydet då han gick bra i korgen men var lite för gammal när jag började. Dock inte kunnat konkurerat på högsta nivå.
Sen att dom inte reagerar snabbt nog är oftast inget problem har man en med bra aggressionspaket som är lite misstänksam så går det jäkligt snabbt att bli förbannad och försvara sig. Den typen av rottweiler finns det en del av.

En blick säger mer än tusen ord och den blicken gillar jag :)

Tack..

Satt bara för nån vecka sen och fundera om man gjort fel val att skaffa valp nu när man precis flyttat till sthlm skaffat nytt jobb o.s.v.

Men nu är man bara så upprymd och glad att man faktiskt valde att skaffa henne. Så jäkla underbar hund verkar det vara.

Håller med dig men dock inte dom sista meningarna
Min hade garanterat kunnat tävlat svenskskydet då han gick bra i korgen men var lite för gammal när jag började. Dock inte kunnat konkurerat på högsta nivå.
Sen att dom inte reagerar snabbt nog är oftast inget problem har man en med bra aggressionspaket som är lite misstänksam så går det jäkligt snabbt att bli förbannad och försvara sig. Den typen av rottweiler finns det en del av.

Jag har ju inte sett såå många rottisar försöka sig på svensskyddet så det är klart att det finns enstaka individer som skulle kunna fungera. Men det är hör ju till undantagen.

Du har säkert rätt ang väktarrottisar åxå, men för mig som är van vid malle känns det som om de rör sig i slow motion i vilken sinnesstämning de än är ;) Många människor är ju rädda för rasen åxå så jag kan tänka mig att en stor rottishane har en bra preventiv effekt :)

Var faktiskt på ett L-test nyss och titta på kompisens rottis test.

Kan säga att han reagera snabbt vid hot och då blir han arg så han blir farlig. Den hunden skulle lätt bli en torgrensare. Men då får man problemen på L-testen att dom inte är sociala men vilken väktare behöver en social hund då.

Så poliserna var erfarna så de tog det försiktigt med han för hunden skulle ju jobba med sin förare inte säljas till polisen så dom la ingen större vikt på hans osociala sida.

Tack..

Satt bara för nån vecka sen och fundera om man gjort fel val att skaffa valp nu när man precis flyttat till sthlm skaffat nytt jobb o.s.v.

Men nu är man bara så upprymd och glad att man faktiskt valde att skaffa henne. Så jäkla underbar hund verkar det vara.

You got to do what you got to do;) Det ordnar sig säkert, tror du inte?

Men då så; grattis! Känns det bra så blir det bra:)

Men till vardags träffar man en del i jobbet o på gatan, blev en gång anfallen av ett psykfall. Jag såg att hunden blängde konstigt (min lukt fanns nog med) blängde väl tillbaka o hunden flög på mig.
Biten av grannens schäfer oprovocerat när jag var 10.
Likväl anser jag att schäfer är den brukshund vi bör satsa på.
PL

You got to do what you got to do;) Det ordnar sig säkert, tror du inte?

Men då så; grattis! Känns det bra så blir det bra:)

Garanterat det kommer att ordna sig kan ju ha med henne på jobbet så det är ju helt suveränt.

Men man tänker ju alltid vet ju hur mycket jobb det var sist med 3 hundar sen nu dessutom ny arbetsgivare och nytt hem och stad.

Men till vardags träffar man en del i jobbet o på gatan, blev en gång anfallen av ett psykfall. Jag såg att hunden blängde konstigt (min lukt fanns nog med) blängde väl tillbaka o hunden flög på mig.
Biten av grannens schäfer oprovocerat när jag var 10.
Likväl anser jag att schäfer är den brukshund vi bör satsa på.
PL

Jo visst är det som du säger på gatan ser man ju många riktigt dåliga schäfrar som har massa mentala problem men dom man jobbat med både i jobbet och på klubbar har varit okej dom flesta sen finns det ju veka hundar men inte nån som farlig.
Men kan tänka mig du som jobbar med "alla" hundar kan jag tänka mig du får se skräck exempel.

Jo tycker också schäfern är en ras som verkligen ska satsas på.

Instämmer, aldrig träffat en schäfer som jag sett som farlig. Men visst måste man ngn använda munkorg på panikslagna hundar då inte fråga om ras.
Ang förarvekhet så var det för många år sen en kollega som ville att jag skulle ta bort en BC som "djurskyddsinspektören" , delegerad ej anställd(ägare till fet boxer) ansåg strykrädd. Jag sa kom med hunden men jag lovar ingen avlivning.
PL

Vad HETER hon, då?

Valkyria heter hon

Valkyria var i nordisk mytologi ett kvinnligt andeväsen som vid slagfälten i Midgård valde ut de krigare eller einhärjare som skulle dö och förde dem med sig till Valhall.

Namnet passar bra på en tjänstehund :D

Nu kände jag mig helt lost, måste fråga vad som hänt med Sisu?
Har du inte henne kvar?

Nä, fy vad tråkigt!

Hoppas att den nya "lillisen" kan fylla tomrummet. Den ser vansinnigt söt ut iaf :)

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka