Mitt Nyförvärv

PIRU

Trådstartare
Här kommer en liten bild på mitt nyförvärv

En härlig liten tik som ska tjänstgöra med mig om några dagar på polisstationen ;)

Sen när väl åldern inne ska hon själv bli tjänstehund är det tänk.

283424_10150241319652595_651692594_7887083_5858812_n.jpg

Sv: Mitt Nyförvärv

Du och jag husse ser det ut som hon tänker.
Så in i norden söt!!!! Ja, hunden alltså! :D

Ägandet skiljer sig massor. schäfer vill ligga tillags hela tiden följer en och är mycket mer uppmärksam på en. Rottweiler är väldigt självständiga och tror dom klarar sig själva sen värsta med dom är deras egensinnighet ska ifrågasätta allt.

Men bägge har ju sin charm

Tjänst så finns det nog inte en enda rottweiler som kan mäta sig med en bra schäfer men som väktarhund där man bara behöver personskydd så finns det en del rottisar som funkar riktigt bra dom är tåliga och kan ha en hel del allvar i sig. Men nackdelen är ju att dom är tunga och hoppa i och ur bil i 12timmar är slitsamt.

Schäfern är väl i topp med malle i tjänst av så många anledningar och det är ju sundhet , kamplust, arbetslust dådkraft , nerver o.s.v. är så mycket bättre.

Du och jag husse ser det ut som hon tänker.
Så in i norden söt!!!! Ja, hunden alltså! :D

ja för jag är inte söt nej nej hmm :mad:

Lite skoj jag gick ut och skulle hämta in lite saker hon vråla men sen fick det räcka så hon klättra över kompostgallret så hon fick vara med mig hahaha

Aldrig jobbat med brukshundar men sett några genom åren både i jobbet o som funktionär på brukstävlingar. Funderar på det här med nerver, sett många veka schäfrar, men rottissarna ser jag mera som antingen kolugna eller med överdriven dådkraft.
PL

Aldrig jobbat med brukshundar men sett några genom åren både i jobbet o som funktionär på brukstävlingar. Funderar på det här med nerver, sett många veka schäfrar, men rottissarna ser jag mera som antingen kolugna eller med överdriven dådkraft.
PL

Många äldre testledare dömer en del schäfrar som är mycket livliga som sämre på nerverna.

vilket kan vara galet sett det i flera fall. Många schäfrar är förarveka men inte veka för övrigt min hane är ju så väldigt mjuk mot mig men testad som hård.

Rottisar som är lugna bedöms som stabila men kan vara mycket vekare och avböja.

Än värre kan det vara med malle dom kan vara jätte veka men sätter man dom i en kampsituation kan man slå dom hur mycket som helst och dom ger sig inte

Första dygnet har snart gått. Hon har hälsat på alla hundarna. Ganster malle valpen var en rolig prick tyckte hon så dom kom kanon överens.

Malle tiken tyckte hon hade fått valp.

Jääkäri och Piru gick också kanon med valpen de ser till henne hela tiden. Fick en rejäl tillsägelse när hon försökte ta maten för han . Men tror hon kände sig vinnande ändå för hon fick några kulor ur skålen. Jääkäris skål gick man inte ens i närheten av för det var väldigt mycket vita tänder så han titta vi på när åt.

Men det känns bra än så länge väldigt framåt och orädd men söker mig hela tiden.
:)

Senast ändrad:

En blick säger mer än tusen ord och den blicken gillar jag :)

Finns säkert en hel del som tävlar men efter som jag bara hållt med skydds och IPO och tjänst så träffar man inte speciellt många såna hundar.

Om jag får lägga mig i ;) så tycker jag inte att det generellt är ngt problem med veka hundar om man kollar på bruksschäfrarna. (Tittar man på utställningshundarna däremot finns ju alla möjliga mentala brister.) Då är det en större problem med veka mallar, ffa tikarna enl min erfarenhet, men de kompenserar ju ofta det med annat :)

Rottisarna skulle jag inte se som ett alternativ till schäfer/malle överhuvudtaget, vad man än vill göra med hunden. Det är ju en helt annan typ av hund och jag har inte sett en enda som dugt till svenskskydds. Inte skulle jag vilja gå med en om jag vore väktare heller, man hinner väl bli knivstucken 10 ggr om innan en rottis har reagerat ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka