Mitt nya bett.... fast antikt!

Sv: Mitt nya bett.... fast antikt!

du kan köpa dem här för att matcha;)

IG1193-0.jpg
endast 600 USD:eek:

Fnissar, jag har en hel låda full av sporrar som är från min kusins sambos, morfar som var militär. Inte vanliga standardmodellen på sporrar utan alla möjliga inklusive klassiska drabantsporrar. De flesta helt oanvända. ( Troligen tillverkade i slutet av 1800-tal början 1900-tal).

Jag brukar roa mig med att visa dom för hästfolk jag känner.

Hade man drabantsporrarna på vid besök på standard ridskola med många småtjejer hade man nog blivit lynchad!

:angel:

/KT

Då får du väl komma och titta här då :). Jag har även ett tränsbett som jag misstänker är 1600-tal i ponnystorlek. Ska se om jag kan fota det imorgon./KT

Lite långt att åka just nu, men förr eller senare måste det bli en tripp till Skåne, samt ett skutt över plurret med dansk slottsrunda!

Tränsbett från 1600-talet låter spännande!

L samt ett skutt över plurret med dansk slottsrunda!

Inte fan!

Du ska besöka Tyghuset i Köpenhamn!!!! Finns en hel del hästrustningar etc där... dom har farbröder i röda rockar som är mycket kunniga och svarar på folks frågor. ( Fast på danska...) 30 danska i inträde för vuxna.

http://www.thm.dk/

och tvärs över gatan finns danska hovstallet ( med lågt inträde, gratis för militärer i uniform...)

/kt

Det är inte mycket rost på bettet så det är inte svårt att få av det som finns och polera upp stången.

Det är i mycket bra skick och kommer inte slitas nämnvärt av att användas runt max en 10 ggr per år.

Finns en hel del skonsamma sätt för rostborttagning som används antikvariskt.

/KT

Anledningen till att bettet inte är särskillt rostigt beror på att det har blivit rostskyddat genom att det är förtennt.. (om jag ser rätt på bilden, är ju lättare att avgöra i verkligheten.. :idea:)
Det var en vanlig antirostskydds metod förr. och även ett väldigt bra sätt att skydda mot rost, även idag när man jämför våra moderna rostskydd. Däremot vet jag inte många i sverige som kan förtenna nu. så polera för guds skull inte bort förtenningen! ;)

Anledningen till att bettet inte är särskillt rostigt beror på att det har blivit rostskyddat genom att det är förtennt.. (om jag ser rätt på bilden, är ju lättare att avgöra i verkligheten.. :idea:)
Det var en vanlig antirostskydds metod förr. och även ett väldigt bra sätt att skydda mot rost, även idag när man jämför våra moderna rostskydd. Däremot vet jag inte många i sverige som kan förtenna nu. så polera för guds skull inte bort förtenningen! ;)

Det är inte särskilt svårt att förtenna. Har gjort det själv ett antal gånger. Min sambo kan det, min granne (som är guldsmed och reparatör av gamla antika skjutvapen) kan det.

/kt

Förresten sorry för att jag inte hunnit fota det andra gamla bettet...

Men jag är extremt upptagen fn med att göra finputsning på mitt akademiska svarta får. ( En uppsats i arkeologi alltså!).

Men jag har slängt in betalningen förbettet nu och får det nog i lådan någon gång nästa vecka....

Spännande!

/KT

Spännande.

Efter lite kollande här och där så är jag benägen att gissa att ditt bett är från sent 1700-tal/tidigt 1800-tal. Skänklarnas form är ganska typisk för 1800-tal, men på ditt bett finns det dessutom kvar stilelement från 1700-talet. Det är ganska troligt att det är ett militärt bett.

Jag återkommer i ärendet!

okej, har fått hem det....laddar ner bilder till photobucket. De kommer ut här strax...

/kt

Spännande.

Efter lite kollande här och där så är jag benägen att gissa att ditt bett är från sent 1700-tal/tidigt 1800-tal. Skänklarnas form är ganska typisk för 1800-tal, men på ditt bett finns det dessutom kvar stilelement från 1700-talet. Det är ganska troligt att det är ett militärt bett.

Jag återkommer i ärendet!

Jag har gissat på ca 1775-1820

/kt

Ok här kommer litet bilder:

Första bilden är bakifrån dvs som man skulle se bettet i hästens mun om man stod bakom hästen och hade röntgensyn....
traderamars2009018.jpg

traderamars2009017.jpg

traderamars2009016.jpg

traderamars2009015.jpg

traderamars2009014.jpg

/kt

Senast ändrad:

Nu när jag har bettet i handen kan jag också se att det är förtent. Dvs ingen anledning att slipa bort det eftersom det troligen är den ursprungliga rostskyddsbehandlingen.

Skicket är MYCKET bra.

Man kan se vällningsskarvarna där stängerna är fästade vid bettdelen. Stängerna hejarsmidda ner i form. Snyggt och skickligt arbete. Motsvarande nytillverkade bett i samma tekniker hade troligen kostat rätt mycket mer än originalet kostade mig....

Ett lyckat bidrag till min lilla samling.

/KT

Senast ändrad:

notera ni som samlar bett eller har intresse av gammal hästutrustning får gärna spara ner bilderna till era datorer för privat bruk till referensmaterial. ( Gäller inte allra första bilden i tråden då den tillhör personen som sålde bettet till mig...)

MEN skulle ni vilja använda dom på egna hemsidor eller som illustrationer tex till uppsatser vid universitetet så KONTAKTA MIG!!! Gäller det publicering i universitetsarbeten tex uppsatser och liknande tar jag inget betalt MEN jag vill stå som fotograf samt veta OM publiceringen.

/KT

Senast ändrad:

...och få LÄSA den spännande uppsatsen också, antar jag. :D

...och få LÄSA den spännande uppsatsen också, antar jag. :D

Självklart vill jag det... Håller själv på och trälar med c-uppsats i historisk arkeologi. Och den kommer handla om 1400-talets hästutrustning för ridning och klövjning, med vissa aspekter på ridtekniker. ( Beroende litet på vad som får plats...) materialet jag arbetar med är medeltida avbildningar tex ur manuskript och målningar samt en del arkeologiskt och bevarat historiskt material tex ur samlingar.

Den är mitt akademiska svarta får som borde varit klart för en himla massa år sedan.

Hoppas den blir klar innan jag dör av ålder :angel:, men varje gång jag kommer igång och arbetar med den så sker en katastrof i mitt liv.

(Senast var när min far fick lungcancer och dog , jag blev opererad för giftstruma, tätt följt av en skengraviditet som i sin tur gjorde att jag blev för nedgången för att orka med mitt jobb, detta gjorde att jag var tvungen att säga upp mig. När jag väl spottade upp mig efter allt detta och livet började ordna sig så jag kunde få litet studiero igen så vad händer....

Jo senhösten 06 får jag näthinneavlossning på ena ögat och blir därmed ögonopererad fyra gånger med ett antal månaders konvalescens emellan! Sommaren 08 ansågs jag färdigbehandlad. ( Under denna tid gick det inte att sitta och läsa och skriva på uppsatsen, jag hade mycket huvudvärk, var trött och såg naturligtvis konstigt eftersom bara ena ögat funkade ordentligt)

Så- i höstas började jag ta upp pluggandet igen genom att läsa en kortkurs i arkeologi som gavs helt på engelska för att testa om jag fortfarande klarade av att plugga. Och den gick jättebra med klarad tenta etc. När den kursen var slut i mitten av november började jag rota i uppsatsen igen. Samlade hop alla lösa anteckningar, läste igenom min litteratur och litet sådär. I januari låg jag 3 veckor i influensa..

Men NU har jag kommit igång igen och skriver litet nästan varje dag. Ska börja schemalägga skrivandet litet lätt och sitta en 2-3 timmar på förmiddagarna efter jag tagit ut hästarna om morgonen. Samt kanske litet på kvällen.

Fortfarande kan jag inte sitta och arbeta intensivt vid datorn och med skrivandet i så många timmar i sträck som jag gjorde innan ögat blev skadat. När jag koncentrerar mig blir jag alldeles trött liksom och får huvudvärk...:crazy:. När jag skriver gör jag också mycket mer fel tex kastar om bokstäver och sånt så det blir mycket mer korrande efteråt dessutom )

/KT- halvförkyld IGEN!!!!:angel:

Senast ändrad:

Ooj! Hjälp va du har hunnit vara med om! Stackarn! Hoppas att det bara är en liten förkylning nu som går över fort. Krya på dig!

Låter spännande med din c-uppsats! Skrev själv en här förra terminen. 10 veckors arbete, hua. Det är ändå lite att skriva. Fick ihop 100000 ord tror jag tillslut, jag skrev inom pedagogik. Fast jag skulle nog någon gång vilja skriva om "hästeriet" jag med.

Tack för bilderna! Vilket fint bett du har! Jag är så avis! Om du vill/orkar får du gärna någon bild som visar bettets rörlighet :) För jag gissar att det är lite begränsat med tanke på "skum-pinnen"? Om det går... alltså.

Ha det!

Spännande uppsatsämne. Vi som skriver om hippologica borde bilda någon form av nätverk, inte minst i och med att hippologican är spridd över så många ämnen. Själv ska jag skriva en D-uppsats i musei- och kulturarvsvetenskap i vår, och det lär bli ganska gediget hästig.

Och vi som inte själv gräver ned oss i uppsatsskrivande kan ju uppskatta att få läsa alstren :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka