Sv: Mitt nya bett.... fast antikt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
du kan köpa dem här för att matcha
endast 600 USD
Då får du väl komma och titta här då . Jag har även ett tränsbett som jag misstänker är 1600-tal i ponnystorlek. Ska se om jag kan fota det imorgon./KT
L samt ett skutt över plurret med dansk slottsrunda!
Det är inte mycket rost på bettet så det är inte svårt att få av det som finns och polera upp stången.
Det är i mycket bra skick och kommer inte slitas nämnvärt av att användas runt max en 10 ggr per år.
Finns en hel del skonsamma sätt för rostborttagning som används antikvariskt.
/KT
Anledningen till att bettet inte är särskillt rostigt beror på att det har blivit rostskyddat genom att det är förtennt.. (om jag ser rätt på bilden, är ju lättare att avgöra i verkligheten.. )
Det var en vanlig antirostskydds metod förr. och även ett väldigt bra sätt att skydda mot rost, även idag när man jämför våra moderna rostskydd. Däremot vet jag inte många i sverige som kan förtenna nu. så polera för guds skull inte bort förtenningen!
Spännande.
Efter lite kollande här och där så är jag benägen att gissa att ditt bett är från sent 1700-tal/tidigt 1800-tal. Skänklarnas form är ganska typisk för 1800-tal, men på ditt bett finns det dessutom kvar stilelement från 1700-talet. Det är ganska troligt att det är ett militärt bett.
Jag återkommer i ärendet!
...och få LÄSA den spännande uppsatsen också, antar jag.