Mitt livs näst värsta dag

R8n

Trådstartare
Har nyligen kommit hem från veterinären med Ronja.
Var in för 1 ½ månad sedan och fick då konstaterat att hon hade juverinflammation.

Men nu har den kommit tillbaka, så vi for in igen med henne och vi fick lite av en chock när veterinären sade att hon troligtvis har juvertumör och en eller flera tumörer på lungorna.

Så nu ska hon käka pencillin i 20 dagar och därefter gå på smärtstillande resten av sitt liv, så länge det är värdigt.

Kommer inte klara av den dagen det är dags att säga farväl till henne, hur ska jag kunna leva utan henne och hennes busiga skämt?
Gråter floder redan nu :cry:

Ville bara skriva av mig lite..

Sv: Mitt livs näst värsta dag

Tack

Hon mår "som vanligt" nu, tack vare medicinerna.
Någon som varit med om något liknande?

Utan en lungröntgen kan ingen säga att det är tumörer på lungorna. Sen är det långt ifrån alla juvertumörer som är elakartade, har haft en hund som under många år hade stora tumörer, men dom var helt avgränsade och godartade.

Veterinären tyckte hon lät lite andfådd, men det kan vara för att hon var stressad också. När knölen var mindre kände vi några små hårda kulor, funderar på om det är dem som ställer till med inflammationen..

Hur känns en hård vs god tumör?

Hur känns en hård vs god tumör?

:o

var trött när jag skrev det där, menar förstås hur känns en elakartad tumör? och hur känns en godartad tumör?

Hon fick dessutom en blodblåsa efter veterinärbesöket, och nu under natten har den spruckit, så nu har hon ett sår stort som en 5-krona. Tvättar av det med koksaltlösning, kan vi göra något mer? Tratt har hon redan på sig

En tumör eller knöl som det går att greppa om, dvs den är helt avgränsad från stället där den växer är ofta godartad. Men om den växer snabbt och det känns som om den är invuxen i övrig vävnad så är det nog elakt.
Min gamla tik hade jättestora tumörer i nästan hela juverraden, men dom hängde liksom löst i skinn och var inte elaka.
Sen finns det en risk hos hundar, om man börjar skära i dom kan det orsaka en spridning till lungorna snabbare än det annars skulle gjorts.
Sök upp en skicklig veterinär och kolla upp hunden ordentligt avs. ev spridning. Kanske är det i din hunds fall såna tumörer där dom rekommenderar operation.

okej, de här "bollarna" är hårda och verkar gå att flytta på, men jag funderar på om det är dem som orsakar juverinflamationen, om det nu inte bara var svällda vävnader p.g.a. juverinflammationen.

Får hålla koll på henne, svullnaden har gått ner riktigt mycket, bara över natten.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 454
Senast: fejko
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V