Sv: Mitt livs första köp
Vad har man för rättigheter som köpare av häst av en privat person?
Vad bör man tänka på?
Några rättigheter har man väl inte förutom att säljaren såklart inte får ljuga om saker som är vesentliga. Men även det är ju svårt att bevisa i andra hand. Besiktning är dock ett krav du bör ha. Vem som står för det beror på det viktiga är att du är med vid besiktningen. Om du står för besiktningen så har du också förmånen att välja veterinär.
Annars undrar jag vad åldern vid köp av en första häst bör ligga på? Jag vill ju njuta av hästen i många många år! Samtidigt är jag ju inte kappabel till att skola en häst och har ingen unghästvana vilket gör att jag inte kan köpa alltför ungt.
Rekomendationer på ålder?
Det är väl egentligen inte åldern som är viktig, utan vilken nivå hästen är på. Min första häst skulle fylla 5 när jag köpte honom.
Det som gör åldern vesentlig är ju om du vill utveckla hästen, om du vill tävla mycket, längre fram i tiden, då kanske en 22-åring inte är att föredra. Sen bör du ju inte rida en häst förrän den är 4 år ca, så en yngre häst en så kanske inte är intressant om du vill börja rida direkt. När hästarna kommit över "ungåldern", vid 8-9 år, så brukar de ha en hel del erfarenhet, de är ngt lugnare (ofta) och har rent mentalt ofta kommit in i ett mer vuxet stadie. Men det varierar ju också.
Jag tycker att du ska leta efter en häst som du känner för. Hur gammal den är sen är mindre viktigt, för åren går fort. Alla hästar har ju i princip samma behov och ska hanteras med samma överseende åt lekfullhet, rädslor, behov och perioder. Hästar har perioder hela livet, inte bara som unghäst. Men om man ser rent naturligt sett så är ofta en unghäst inte mentalt redo att agera ledare till fullo, dvs de har inte alltid samma trygghet i sig själva än, som en vuxen häst, och har därav kanske ett större behov av en trygg människa.
Om du har svårt att få med dig ett kunnigt öga kan du ju höra dig för på buke om ngn som bor i trakterna vill åka med och komma med sin syn på hästen. Det är iof svårt för dig att avgöra om denne är kunnig eller ej, men det är ju iaf en tredje synvinkel och en ganska opartisk sådan (om människan inte är bästis med säljaren sedan tidigare förstås
)..
--
Vad man ska tänka på är ju nästan omöjligt att rada upp på en lista. Men något som jag upplever att nästan ingen tänker på är hästens utrustning. Om du provrider en häst med en sadel som sitter åt h**vete fel, då bör du ta det som ett tydligt varningstecken. Fråga hur länge hästen haft denna utrustning, hur ofta h*n ridits med den och HUR han ridits - har han tom tränats med den regelbundet? Om det är nåt jag vet så är det vad dåliga hovar och dålig utrustning kan bidra med, och hur svårt det kan vara att upptäcka det även i ett ganska sent stadium. Om en häst du är intresserad av gått och tränats med dålig utrustning en längre tid (4-5 månader eller mer) så bör du vara beredd på att den här hästen kan ha problem med felbelastningar, spänningar precis vart som helst, överbelastning och även dålig relation till sadel/ridning.
Sen är det ju så att oavsätt om du köper en till synes frisk häst eller inte, så ska du alltid ta ut en kiropraktor, ryggveterinär eller liknande, när du fått hem hästen. För att bli av med ev. spänningar, hitta fel-/överbelastningar etc. Det ger dig förklaring på en del beteenden hos hästen, det är något man ska göra årligen åt sin friska häst och dessutom har du ingen aning om vad hästen varit med om innan den kom till dig, eller om den ens setts igenom en enda gång av kunnig person. Hästar som rids utsätts för en belastning som inte är naturlig, varpå det ärextremt viktigt att vi "underhåller" dem. Och har du då köpt en häst som ridits med dålig utrustning är risken större att man hittar spänningar och annat, som dock förhoppningsvis går att bli av med. Har hästen ridits meddålig utrustning i fler år - var aktsam med det köpet. En del spänningar/felbelastningar kan leda till så stora problem att muskler och ligament alltid kommer att ha en snedhet. Det kan bildas artroser men även andra problem.
Oftast går sånt här att lösa, men ha det i bakhuvudet. Jag själv köpte en häst med vetskapen om att han varit gravt sned sen iaf 3 år tillbaka. Dock inte riden mkt. Och vi lyckades få bukt med det. Sen vet man aldrig om musklerna helt återställs men det gör mig ingenting sålänge han mår bra. Och det gör han efter 6 år och en hel del utgifter.
Bara man är medveten om vad man tar sig an.