Mitt livs första köp

B

Borka2008

Jag är i köpesvängen. Har nu hittat en häst som jag tyckte var gudomligt söt, verkar bra på beskrivningen etc.

Jag är dock inte så pass duktig och har ingen jag kan få med mig på en sån lång resa som är kunning. Med mig blir en hästtokig tjej till som är på samma nivå, ingen av oss kan hitta dolda fel.
Min plan var att åka och provrida och se om det klickar, låta min vän ta bilder och filma mig och hästen. Se över materialet och känna efter om det känns rätt, begära hästen besiktigad. Känns det rätt och besiktningen är utan anm. köpa hästen.

Vad har man för rättigheter som köpare av häst av en privat person?
Vad bör man tänka på?

Annars undrar jag vad åldern vid köp av en första häst bör ligga på? Jag vill ju njuta av hästen i många många år! Samtidigt är jag ju inte kappabel till att skola en häst och har ingen unghästvana vilket gör att jag inte kan köpa alltför ungt.
Rekomendationer på ålder?

Sv: Mitt livs första köp

Hur kunnig man än är så kan ingen se dolda fel med blotta ögat :D

Finns kanske någon snäll Bukemänniska som bor i närheten av där du ska titta på hästen som kan ge en opartisk bedömning.

Tänk dock på o inte köpa en häst bara för att den är söt.

Nä det blev kanske lit fel uttryckt...hittade inget bättre ord dock. Var och tittade på en häst här i mitt närområde för en tid sedan, hade en kunning person med mig. Hon kunde konstatera bara av att se hästen i stallgången att hästen hade ngt på g i ryggen. Sedan klämde och kände hon lite här och där och menade att hon visade tecken på ngt krux i ryggen och över manken. Jag såg inte själv att hon markera, men det gjorde min bekant. Haltar hästen grovt så bör jag se det, men jag betvivlar att jag ser dessto mer....

Nä, jag vet. Att utseendet inte är allt! Att det känns rätt är det viktigaste. Min foderhäst (r.i.p) var inte en vacker syn, enögd och såg ut som en älg :-) Men i mina ögon var han finast! Kemin var underbar.Alla andra tyckte han var fuuul :( Men det sket jag i.

Men den här pållen är i min prisklass, hyffsat ung, bra storlek och skolad. Och söt. Så är det klick så är det ju kul!

Jag är i köpesvängen. Har nu hittat en häst som jag tyckte var gudomligt söt, verkar bra på beskrivningen etc.

Jag är dock inte så pass duktig och har ingen jag kan få med mig på en sån lång resa som är kunning. Med mig blir en hästtokig tjej till som är på samma nivå, ingen av oss kan hitta dolda fel.
Min plan var att åka och provrida och se om det klickar, låta min vän ta bilder och filma mig och hästen. Se över materialet och känna efter om det känns rätt, begära hästen besiktigad. Känns det rätt och besiktningen är utan anm. köpa hästen.

Vad bör man tänka på?

Annars undrar jag vad åldern vid köp av en första häst bör ligga på? Jag vill ju njuta av hästen i många många år! Samtidigt är jag ju inte kappabel till att skola en häst och har ingen unghästvana vilket gör att jag inte kan köpa alltför ungt.

Det första är att besikta hästen. Både vanligt böjprov och ev röntgen. Beror på hästen, pris och ålder.

Åldern för första köp tycker jag borde ligga på 10 +. Ingen garanti, men bättre att köpa en färdigutbildad häst.

Angående privat eller av hästahandlare. Tja. Av hästhandlare har du lättare att reklamera. Då gäller konsumentköplagen. Privat är det svårare. Då gäller köplagen.

Men en mycket viktig sak är om du trivs med hästen. Det är viktigast. Känn efter. Ni ska vara kompisar i många år!

Norrland

Besiktning vill jag ju göra, men jag är 100 på att jag måste besikta hästen på egen bekostnad. Det är dock inte ett problem, det är det värt. Men ska man göra det INNAN man kommer dit, innan man vet o det klickar? Har ju aldrig sett hästen, förutom på bild. Har ju bara ägarens ord på hur han är i beteendet etc. Jag bor närmare 12 h bort med bil, om inte längre.

Kolla först om du trivs med hästen.

Om du gör det så kan du besikta.

Det är inte så viktigt som det ibland står på Buke att det är att ddu är med.

Besiktiningsprotokoll gäller ändå, varesig du varit med eller inte. Ua är ua. Veterinärens ord gäller.

NOrrland

Du provrider först och gillar du hästen så besiktar du. Du är ju som köpare undersökningspliktig. Vissa gör så att säljare och köpare delar på besiktningen och vill du som köpare röntga så står du för den kostnaden.

Åldern på hästen är ju jätte svårt och lika så säga att ni kommer vara tillsammans i flera år. Är du inte så rutinerad nu så kanske du kommer träna och bli bättre, men din häst inte kan utvecklas mer. (Min situation)
Lika så kan ju olyckor hända oavsett om hästen är 5,10 eller 15 år.

Jag tycker inte ålder har så mycket med saken att göra som utbildningsgrad. Du kan ju ha en outbildad 15 åring som är väldigt olämpligt köp för just dig, medan en välutbildad 7 åring kan vara precis det du behöver.

Hel, utbildad, god fysik för ridning, rätt utbildningsgrad - grunden för ett roligt och givande hästägande.

Jag hade INTE varit rädd för ålder, det är roligare med en häst som går att rida och göra kul saker med

Det är skitsvårt att veta innan. Den första ponny vi köpte gick bara på känsla. Vi skulle ha en trevlig ponny och åkte till ett par som hade två ponny till salu där de rekommenderade den ena som nog skulle passa oss. Vi körde förbi hagen där de gick några ponny och vi stannade och tittade. En ponny fångade min blick och jag sa att om det är den ponny så ska vi ha henne. Och mycket riktigt de hämtade den ponnyn. Jag bara kände att det var henne vi skulle ha. Vi hade ponnyn i tio år innan dottern vuxit ifrån henne och en underbarare ponny får man leta länge efter. Hon var inte tävlad eller direkt utbildad men de växte tillsammans. Vi sålde henne vid 18-års ålder till en fantastisk familj med två små systrar som skulle ha en förstaponny och de älskar henne lika mycket som vi gjorde. När vi sedan letade häst har vi letat efter DEN DÄR KÄNSLAN. Vi tittade på många fina hästar men det kändes inte som det var DEN vi letade efter. Och plötsligt såg vi den! Min dotter och jag kom in i stallet och huvudet stack ut ur spolspiltan. Vi stannade båda två och tittade på varandra och sedan på hästen och då visste vi att här var den. Hästen togs ut och visades under ryttare och sedan red min dotter några varv, hoppade ett litet hinder och satt av. Ägaren frågade om hon inte vill rida mer eller hoppa högre men hon sa bara nej, tack det räcker. Ägaren trodde nog att vi inte alls var intresserade men jag känner min dotter och jag visste att här var hästen vi letat efter. Vi tog in hästen och tackade och sa att vi hörde av oss. Så fort vi kom in i bilen sa min dotter: den hästen ska jag ha, punkt slut. Trots detta tog vi henne till klinik för besiktning och röntgen. Vi valde att röntga för det är en ganska ung häst, 5 år, och hade ett för oss i alla fall ett ganska högt pris, så vi ville veta vad vi köpte. Vi har haft henne ett år nu och vi är mycket glada och nöjda med henne. Så gå på känslan och sedan låt förnuftet tala - är hästen frisk? Är det till rätt summa för vad du får? Passar den för vad du ska ha den till? Annars leta vidare för den rätte dyker upp förr eller senare. Lycka till!

Säger som någon annan sa, vart finns hästen? Kanske finns det någon snäll bukare som vill åka och kolla på häst :idea:
Själv kommer jag att hålla till i stockholm, och jag hjälper gärna till om den står i närheten.

Vad bör man tänka på?

Några rättigheter har man väl inte förutom att säljaren såklart inte får ljuga om saker som är vesentliga. Men även det är ju svårt att bevisa i andra hand. Besiktning är dock ett krav du bör ha. Vem som står för det beror på det viktiga är att du är med vid besiktningen. Om du står för besiktningen så har du också förmånen att välja veterinär.

Det är väl egentligen inte åldern som är viktig, utan vilken nivå hästen är på. Min första häst skulle fylla 5 när jag köpte honom.

Det som gör åldern vesentlig är ju om du vill utveckla hästen, om du vill tävla mycket, längre fram i tiden, då kanske en 22-åring inte är att föredra. Sen bör du ju inte rida en häst förrän den är 4 år ca, så en yngre häst en så kanske inte är intressant om du vill börja rida direkt. När hästarna kommit över "ungåldern", vid 8-9 år, så brukar de ha en hel del erfarenhet, de är ngt lugnare (ofta) och har rent mentalt ofta kommit in i ett mer vuxet stadie. Men det varierar ju också.

Jag tycker att du ska leta efter en häst som du känner för. Hur gammal den är sen är mindre viktigt, för åren går fort. Alla hästar har ju i princip samma behov och ska hanteras med samma överseende åt lekfullhet, rädslor, behov och perioder. Hästar har perioder hela livet, inte bara som unghäst. Men om man ser rent naturligt sett så är ofta en unghäst inte mentalt redo att agera ledare till fullo, dvs de har inte alltid samma trygghet i sig själva än, som en vuxen häst, och har därav kanske ett större behov av en trygg människa.

Om du har svårt att få med dig ett kunnigt öga kan du ju höra dig för på buke om ngn som bor i trakterna vill åka med och komma med sin syn på hästen. Det är iof svårt för dig att avgöra om denne är kunnig eller ej, men det är ju iaf en tredje synvinkel och en ganska opartisk sådan (om människan inte är bästis med säljaren sedan tidigare förstås :D)..

--

Vad man ska tänka på är ju nästan omöjligt att rada upp på en lista. Men något som jag upplever att nästan ingen tänker på är hästens utrustning. Om du provrider en häst med en sadel som sitter åt h**vete fel, då bör du ta det som ett tydligt varningstecken. Fråga hur länge hästen haft denna utrustning, hur ofta h*n ridits med den och HUR han ridits - har han tom tränats med den regelbundet? Om det är nåt jag vet så är det vad dåliga hovar och dålig utrustning kan bidra med, och hur svårt det kan vara att upptäcka det även i ett ganska sent stadium. Om en häst du är intresserad av gått och tränats med dålig utrustning en längre tid (4-5 månader eller mer) så bör du vara beredd på att den här hästen kan ha problem med felbelastningar, spänningar precis vart som helst, överbelastning och även dålig relation till sadel/ridning.

Sen är det ju så att oavsätt om du köper en till synes frisk häst eller inte, så ska du alltid ta ut en kiropraktor, ryggveterinär eller liknande, när du fått hem hästen. För att bli av med ev. spänningar, hitta fel-/överbelastningar etc. Det ger dig förklaring på en del beteenden hos hästen, det är något man ska göra årligen åt sin friska häst och dessutom har du ingen aning om vad hästen varit med om innan den kom till dig, eller om den ens setts igenom en enda gång av kunnig person. Hästar som rids utsätts för en belastning som inte är naturlig, varpå det ärextremt viktigt att vi "underhåller" dem. Och har du då köpt en häst som ridits med dålig utrustning är risken större att man hittar spänningar och annat, som dock förhoppningsvis går att bli av med. Har hästen ridits meddålig utrustning i fler år - var aktsam med det köpet. En del spänningar/felbelastningar kan leda till så stora problem att muskler och ligament alltid kommer att ha en snedhet. Det kan bildas artroser men även andra problem.

Oftast går sånt här att lösa, men ha det i bakhuvudet. Jag själv köpte en häst med vetskapen om att han varit gravt sned sen iaf 3 år tillbaka. Dock inte riden mkt. Och vi lyckades få bukt med det. Sen vet man aldrig om musklerna helt återställs men det gör mig ingenting sålänge han mår bra. Och det gör han efter 6 år och en hel del utgifter. ;) Bara man är medveten om vad man tar sig an.

Haltar hästen grovt så bör jag se det, men jag betvivlar att jag ser dessto mer....

Vad händer när du får hem hästen sedan då och den markerar och du inte ser?
Kanske behövs det mer kunskap innan köp av häst, allt du inte ser på provridningen ser du ju inte hemma hos dig senare heller.

Vad händer när du får hem hästen sedan då och den markerar och du inte ser?
Kanske behövs det mer kunskap innan köp av häst, allt du inte ser på provridningen ser du ju inte hemma hos dig senare heller.

nej, men hemma kan hon ju antagligen få hjälp av kunnigare personer i stalllet/tränare etc. men att man inte kan locka med dem på en 12-timmars resa är kanske inte så konstigt. (det är väl ganska vanligt att man inte åker helt själv för att kolla på en häst utan tar hjälp av ngn med erfarenhet?)

Nä det blev kanske lit fel uttryckt...hittade inget bättre ord dock. Var och tittade på en häst här i mitt närområde för en tid sedan, hade en kunning person med mig. Hon kunde konstatera bara av att se hästen i stallgången att hästen hade ngt på g i ryggen. Sedan klämde och kände hon lite här och där och menade att hon visade tecken på ngt krux i ryggen och över manken. Jag såg inte själv att hon markera, men det gjorde min bekant. Haltar hästen grovt så bör jag se det, men jag betvivlar att jag ser dessto mer....

det d'r är så typiskt, folk kommer och ska kolla på häst och ju mer fel dom tycker sig finna desto duktigare känner dom sig. Låt en veterinär bedöma om hästen har ont eller ej än bessewisser bekanta.

iof, tänkte bara att TS skulle tänka på det ordentligt också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 396
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad