Mitt immunförsvar verkar ha packat väskan och dragit

Voeux

Trådstartare
När jag sammanfattade 2018 så blev det tyvärr en ganska trist sammanfattning av diverse åkommor och ohälsa. Jag har alltid varit en frisk person som brukar komma undan med lite snuva på vintern, men det senaste året vet jag inte vad som skett. Året började med att jag fick svinkoppor, följt av en utredning av en knöl i bröstet. Sedan fick jag halsfluss, och några veckor senare en ordentlig förkylning som inte släppte så att det fick bli ytterligare läkarbesök och lite hostmedicin utskriven. Efter sommaren startade någon extrem klåda som har kommit och gått sedan dess, och läkaren vet inte vad det är. Jag har rivit hål i huden vid flera tillfällen, och jag har aldrig haft känslig hy innan. Jag har också fått någon märklig reaktion i armhålorna där körtlarna har svullnat upp och blivit oerhört känsliga i perioder, för att sedan lägga sig igen någon vecka senare. Jag vet att körtlarna kan reagera när man blir sjuk, exempelvis förkylning (som har kommit och gått under hösten), jag har bara aldrig fått det tidigare. Senast fick jag även en rosa rodnad i hela armhålan.

Nu avslutade jag året på solsemester och har givetvis fått soleksem för första gången i livet :grin: Åh ja, en stukning! Men det var nog mitt alldeles egna fel :D

Eftersom träning och hälsa är ett utav mina största intressen så känner jag mig minst sagt FRUSTRERAD. Jag rör på mig, äter bra, sover som en stock 8 h varje natt. Vad är detta sattyg? Har kroppen kastat in handduken? Har den lagt av nu? Jag förväntar mig inte att gå igenom ett helt år frisk, men alla dessa nya sjukdomar och åkommor gör mig ärligt talat lite ställd.

Nu har jag stora mål med träningen 2019 och jag kommer bli helt knäckt om det här fortsätter. Så min fråga är egentligen, vad gör man? Kan man boosta immunförsvaret på något vis? Är det naturligt att det blir mer sånt här när man blir äldre (över 30) eller har jag haft otur förra året? JAG VILL INTE MER :arghh:
 
Hur är det med stress ? Om du känner dig stressad kan det påverka immunförsvaret negativt.
Jag är också sån som nästan aldrig blir sjuk. Men nu har jag åkt på två förkylningar på raken och precis som du har jag fått nån klåda också från ingenstans och det är frustrerande att inte kunna träna.
Men det är bara att kämpa vidare , träna kontinuerligt , ordentligt med sömn är väl det man kan göra. Sen gillar jag att äta mkt frukt och grönt. Det tror jag hjälper :) .
 
Hur är det med stress ? Om du känner dig stressad kan det påverka immunförsvaret negativt.
Jag är också sån som nästan aldrig blir sjuk. Men nu har jag åkt på två förkylningar på raken och precis som du har jag fått nån klåda också från ingenstans och det är frustrerande att inte kunna träna.
Men det är bara att kämpa vidare , träna kontinuerligt , ordentligt med sömn är väl det man kan göra. Sen gillar jag att äta mkt frukt och grönt. Det tror jag hjälper :) .

Tänkte också på stress...

Inte så värst skulle jag säga. Har varit utbränd (lättare) i två omgångar tidigare utan att det gjort mig fysiskt sjuk. Jobbet har varit lugnare i år än innan. Det har dock varit en del emotionell stress det första halvåret av 2018, som avtagit sedan i somras men inte alla himla åkommor :grin:

Oavsett så har jag inga planer att stressa så värst under 2019. Privatlivet är på banan, jobbet har höjt kraven markant men jag har inga direkta planer på att haka på ägarnas omsättningshets. Jag har sagt att jag kommer omsätta samma som förra året, varken mer eller mindre (vilket har varit ett bra år). Motsätter de sig vet de att jag sticker :D
 
Och @Hero ja, jag planerar att proppa vitaminer framöver. Har redan tagit fram massa recept på gröna juicer och olika smoothies :d
 
@Voeux: Stress kan komma senare... och det blir värre att klara återhämtningen med åren. Dvs det är inte så konstigt att du känner av tidigare stress även sedan det lugnat ner sig.

Har du testat att ta hästdos vitamin D? Tillskott av zink kan också sätta fart på immunförsvaret. Jag dricker en "hälsoshot" på vintern som jag tillverkar i råsaftscentrifugen (eller numera slow juicern eftersom den förstnämnda bestämde sig för att dö...) av ingefära, citron, chili, svartpeppar, apelsin och opastöriserad honung.
 
@Voeux: Stress kan komma senare... och det blir värre att klara återhämtningen med åren. Dvs det är inte så konstigt att du känner av tidigare stress även sedan det lugnat ner sig.

Har du testat att ta hästdos vitamin D? Tillskott av zink kan också sätta fart på immunförsvaret. Jag dricker en "hälsoshot" på vintern som jag tillverkar i råsaftscentrifugen (eller numera slow juicern eftersom den förstnämnda bestämde sig för att dö...) av ingefära, citron, chili, svartpeppar, apelsin och opastöriserad honung.

Det har du visserligen rätt i. När jag tänker efter var första 6 månaderna en riktig pers, vad lätt det är att förtränga :angel:

Jag har D-vitamin tabletter hemma men är hemskt dålig på att komma ihåg att ta dem. En råsaftscentrifug har jag också, så tack för recept! Det är synd att det är sånt förbaskat jobb att diska den :D
 
Det har du visserligen rätt i. När jag tänker efter var första 6 månaderna en riktig pers, vad lätt det är att förtränga :angel:

Jag har D-vitamin tabletter hemma men är hemskt dålig på att komma ihåg att ta dem. En råsaftscentrifug har jag också, så tack för recept! Det är synd att det är sånt förbaskat jobb att diska den :D

Jag har ju inte testat att diska min slow juicer ännu (den väntar på posten uppe i Jämtland ;)) men jag tyckte att råsaftscentrifugen inte var så farlig att diska. Jag vet inte om min hälsoshot funkar men den river rätt rejält så jag inbillar mig att den är bra :D

Ska du testa att ta extra zink är det bra om de innehåller koppar också, en obalans dem emellan kan blockera upptaget av koppar.
 
Stress tar ju ut sin rätt och konsekvenserna kan komma rätt långt efteråt. Jag har märkt en markant skillnad på återhämtning sen jag fyllde 30, kroppen är liksom inte alls som den brukar och jag behöver mycket mer tid att återhämta mig på än tidigare så jag tänker även att har man varit mycket sjuk och kanske gått till jobbet någon dag för tidigt eller börjat träna tidigare än optimalt att det gör att man snabbt drar på sig något nytt.

Men det kanske kan vara bra att gå till läkaren och kolla om du lider brist av något? Någon mineral eller vitamin och att allt står rätt till med sköldkörtel mm
 
hälsa är ett utav mina största intressen
Vad lägger du in i begreppet? Om din hälsa är viktig och du har varit så mycket sjuk och din reaktion på det är att bli FRUSTRERAD så kanske du behöver tänka om? Ta med dig din sammanfattning och gå till doktorn. Och var rädd om dig.
 
Min man hade ett sånt år, han var sjuk hela tiden. Det visade sig att han hade för lågt järnvärde. Järntabletter i ett år och immunförsvaret kom tillbaka.
Så mitt tips är att kolla järnvärdet :)
 
Vad lägger du in i begreppet? Om din hälsa är viktig och du har varit så mycket sjuk och din reaktion på det är att bli FRUSTRERAD så kanske du behöver tänka om? Ta med dig din sammanfattning och gå till doktorn. Och var rädd om dig.

Fast det är väl inte märkligt alls att man blir frustrerad av att vara sjuk mycket? Doktorn har jag varit mycket hos det gångna året, i samband med både svinkoppor, halsfluss, hosta, kli och klump i bröstet. Jag har fått bra hjälp alla gånger. Jag har en vän som tidigare ansett sig ha varit mycket sjuk och sökt hjälp för detta men vad jag förstått så är det mycket svårt att få hjälp med "anser sig bli sjuk ofta" då läkaren mest verkat undra vad hon gjort där. Själv frågade jag min min läkare i samband med halsflussen hur ofta det är rimligt att bli sjuk och hon sa "förkylning varannan månad är inte konstigt". Så jag har inte varit så sugen på att söka hjälp för det allmänna tillståndet.
 
Stress tar ju ut sin rätt och konsekvenserna kan komma rätt långt efteråt. Jag har märkt en markant skillnad på återhämtning sen jag fyllde 30, kroppen är liksom inte alls som den brukar och jag behöver mycket mer tid att återhämta mig på än tidigare så jag tänker även att har man varit mycket sjuk och kanske gått till jobbet någon dag för tidigt eller börjat träna tidigare än optimalt att det gör att man snabbt drar på sig något nytt.

Men det kanske kan vara bra att gå till läkaren och kolla om du lider brist av något? Någon mineral eller vitamin och att allt står rätt till med sköldkörtel mm

Ja, det kanske kan vara värt att kolla. Jag tycker att jag har varit bra på att vila men det verkar inte ha räckt. Det är så fruktansvärt frustrerande när man gör allt man kan och det ändå fortsätter. Det här kliet som inte slutar har resulterat i tre läkarbesök, behandling av skabb som det senare visade sig inte vara, byte av tvättmedel, loppbehandling av hund, vägglöss koll i lägenheten, tre omgångar av att ha tvättat ALLA textiler, piller, salvor och krämer. Nu trodde vi att det skulle bli bättre av att byta miljö och komma bort hemifrån, men några dagar in i semestern lyfte hela huden och jag blev illröd. Blåsor över hela händerna. Jag trodde jag skulle riva sönder mig och jag bara grät tillslut för jag håller på att tappa greppet totalt. Jag tycker att jag tar min hälsa på allvar och försöker göra allt i min makt för att komma till bukt med vad som inte står rätt till. Men just nu känner jag bara hopplöshet.

Ja, lite frustration som behövde komma ut bara. Koll av brister vad det ja, I´m on top of it! (när jag kommer hem från semestern)
 
Vad lägger du in i begreppet? Om din hälsa är viktig och du har varit så mycket sjuk och din reaktion på det är att bli FRUSTRERAD så kanske du behöver tänka om? Ta med dig din sammanfattning och gå till doktorn. Och var rädd om dig.

Fast jag förstår @Voeux (du tränar för maraton eller hur?) jag har tidigare också haft träningsmål som jag tränat för och att då bli sjuk och typ oavsett vad man gör inte bli frisk sabbar allt.

Ja det är ”bara” ett maraton/vad man nu tränar för, men jag tycker man får känna sig ledsen och frustrerad när man inte kan påverka det. Är helt annan sak om man istället för att träna ser på Netflix och äter chips och sen blir besviken över maratonresultatet ;)

@Voeux jag hade förkylning i 6-8 veckor jan-feb 2018 och det slutade inte förrens jag gick till läkaren och fick antibiotika och kortisonnässpray. Sen av och till under året har jag varit småsnorig men kört Iprensa och redbull och jobbat och tränat (ganska lugn träning då jag opererade mig två gånger förra året så ingen behöver oroa sig för mig) ändå. Ska jag vänta tills jag aldrig är snorig kan jag aldrig jobba eller träna 🙈
 
Det är inte höstblåsor du fått då? Min sambo fick det över hela händerna (tack föris) bara på tummen hade han 30+ st 😬

Kliade sjukt mkt också för honom vill jag minnas.
 
Fast jag förstår @Voeux (du tränar för maraton eller hur?) jag har tidigare också haft träningsmål som jag tränat för och att då bli sjuk och typ oavsett vad man gör inte bli frisk sabbar allt.

Ja det är ”bara” ett maraton/vad man nu tränar för, men jag tycker man får känna sig ledsen och frustrerad när man inte kan påverka det. Är helt annan sak om man istället för att träna ser på Netflix och äter chips och sen blir besviken över maratonresultatet ;)

@Voeux jag hade förkylning i 6-8 veckor jan-feb 2018 och det slutade inte förrens jag gick till läkaren och fick antibiotika och kortisonnässpray. Sen av och till under året har jag varit småsnorig men kört Iprensa och redbull och jobbat och tränat (ganska lugn träning då jag opererade mig två gånger förra året så ingen behöver oroa sig för mig) ändå. Ska jag vänta tills jag aldrig är snorig kan jag aldrig jobba eller träna 🙈

Yes, marathon just nu! Gjorde ju inte saken bättre att jag stukade stortån på en jävla HAJK i djungeln och har hoppat på ett ben i två veckor nu. Jag satt och tjurade på min lilla bambubädd och när min sambo sa "Tur iaf att du inte stukade hela foten, då hade vi inte kommit upp för berget igen!" så hade jag nog kunnat mörda honom med blicken. För det är ju SÅ JÄVLA ROLIGT ATT TÅN HÅLLER PÅ ATT TRILLA AV OCH HELA FOTEN PULSERAR OCH JAG INTE KOMMER KUNNA SPRINGA PÅ FLERA VECKOR. :devil: :D

Snorig brukar jag ändå träna lite lugnare pass! Det är man ju fasen hela vintern :cautious: Ont i halsen är däremot big no no och om kroppen är trött eller värker så lyssnar jag också.
 
Det är inte höstblåsor du fått då? Min sambo fick det över hela händerna (tack föris) bara på tummen hade han 30+ st 😬

Kliade sjukt mkt också för honom vill jag minnas.

Jag har ingen aning faktiskt, det verkar ta sig olika uttryck beroende på vilken del av kroppen det är. På händerna är det små blåsor, på resten av kroppen kan det variera från röda prickar till vita knottror till inga prickar alls utan bara röda fält. Eller inte ens det utan det bara kliar. Ibland väldigt intensivt på specifika ställen och ibland "pirrar" det i hela huden och den är så öm att det nästan räcker med att bara smeka den. Min amatörmässiga sammanfattning av det hela är att huden reagerar på någonting, som kommer inifrån eller utifrån vet jag inte, men den reagerar och då tar det sig alla möjliga uttryck. Tror även att livets första soleksem är en reaktion på samma känslighet som kommer någonstans ifrån.
 
Har din läkare nämnt någon av diagnoserna hidradenitis suppuritiva eller prurigo nodularis? Jag har det sistnämnda, många allmänläkare som missar dessa diagnoser. Googla och kolla om det kan stämma på dig och ta upp det med din läkare i så fall.
 
Det här kliet som inte slutar har resulterat i tre läkarbesök, behandling av skabb som det senare visade sig inte vara, byte av tvättmedel, loppbehandling av hund, vägglöss koll i lägenheten, tre omgångar av att ha tvättat ALLA textiler, piller, salvor och krämer. Nu trodde vi att det skulle bli bättre av att byta miljö och komma bort hemifrån, men några dagar in i semestern lyfte hela huden och jag blev illröd. Blåsor över hela händerna. Jag trodde jag skulle riva sönder mig och jag bara grät tillslut för jag håller på att tappa greppet totalt. Jag tycker att jag tar min hälsa på allvar och försöker göra allt i min makt för att komma till bukt med vad som inte står rätt till. Men just nu känner jag bara hopplöshet.
Alltså fy fan, jag lider verkligen med dig. Vilken mardröm!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 133
Senast: hag391
·
Kropp & Själ Har nu snart gett upp om hoppet till att få bättre hälsa och mående. Har nu snart 1 1/2 år kommit igång med träning. Allt ifrån ridning...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: Tassetass
·
S
Hästvård I mitt yrke har jag kommit i kontakt med en folder om zink där det bla står om zinkens betydelse för hälsan. Eftersom jag tidigare hört...
2
Svar
25
· Visningar
17 007
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp