Mitt blivande hem

p_c

Trådstartare
Har börjat renovera mitt blivande hem nu och tänkte att ni säkert vill vara med på denna resan och bidra med positiva och negativa saker! :)

Har tyvärr inte mycket före bilder utan på alla bilder har vi börjat med renoveringen på olika sätt.

Förbereder för bildbomb!

Detta är utsidan:

Från uppfarten
Foto-GCRBAPDF.jpg

Baksidan av huset där ingången är. Det som ligger utanför är gamla badrummet, med frystoa bland annat, inget jag ska ha kvar ;)
Foto-NJ8JVQKW.jpg

Bjuder på en bild på min utsikt dessutom, en spegelblank sjö, med tiden ska allt sly huggas ner och utsikten bli bättre.
Foto-TWOQQJPQ.jpg

Sv: Mitt blivande hem

Rundturen inomhus kan nu börja.

Hall, rakt fram kommer att bli mitt sovrum
Foto-DHMTMYRQ.jpg

Sovrummet som för tillfället används som förråd
Foto-QJY3FHAF.jpg

En mörkbild, från sovrummet och ut i hallen
Foto-LSFT7SRQ.jpg

Till vänster från ytterdörren, ligger vardagsrummet.
Foto-LKMOJA8F.jpg

Foto-PMUUWEOU.jpg

Foto-WTHFTPUI.jpg

Till höger däremot, ligger kök och badrum

Först köket
Foto-8UXGYPZB.jpg

Så här ser köksluckorna ut efter en slipning inte en färg som passar mig...
Foto-TIO84H6F.jpg

Ut i hallen från köket
Foto-TTG63CW3.jpg

Innanför köket finns ett rum till med kamin och därefter kommer ett litet badrum, möjligtvis kommer vi att förstora badrummet och då försvinner stora delar utav detta rum.
Foto-BFZ8G447.jpg

Kamin och dörren in i badrummet
Foto-JHKHRVMH.jpg

Foto-MPCSOJKJ.jpg

Halva badrummet ;) Nu finns det iaf avlopp som vi vet vart leder
Foto-S7LSOXUW.jpg

Glömde en bild till på huset från utsidan
Foto-6YZBBWRM.jpg

Helt ärligt vet jag inte, alla uppgifter vi har fått är olika... Men tror det är cirka 55 kvm eller iaf mellan 50 och 60 kvm.

Har helt missat att uppdatera er ju, förlåt!

Det har hänt en del.
Vi har installerat en luftvärmepump, bästa saken någonsin!
Badrummet har blivit dubbelt så stort! Avlopp är fixat, väggarna gjorda och taket har jag börjat måla. Elektrikerna ska komma imorgon och dra elen i badrummet sen kommer dem och börjar sätta kakel, snart är alltså badrummet klart!

Men resten utav huset står typ stilla håller på att måla fönsterkarmarna och lite sånt men när snickaren är klar ska jag börja måla alla luckor och tak. Sen är det tapetsering som står på schemat :)

Hinner jag fixar jag lite nya bilder imorgon på badrummet :)

Bilderna får dröja lite, antagligen till på fredag då kommer snickaren och ska påbörja kakla!

Vardagsrummet är även allt färdig målat i nu, båda tak och fönster :)

Har följt lite sådär i bakgrunden. Vill först bara säga vilket grymt projekt du gett dig på! :D

Sen är jag lite nyfiken! Har du satt någon budget? Har du något planerat inflyttningsdatum?

Kämpa på! :banana:

Det är mycket jobb men super roligt, när man väl har tid...

Finns ingen budget, den stora kostnaden är badrummet, men vi försöker göra mycket själva och hålla igen lite på utgifter... Vi renoverar ytterligare ett hus plus stallet samtidigt så är mycket utgifter ändå ;)

Inflyttning blir när det är klart ;) men målet är att det ska vara klart till mitten av mars :)
Det hela har blivit fördröjt på grund utav att snickaren skadade ryggen, men han är bättre nu iaf :)

Den nya badrumsväggen
Foto-4FTOWKIS-D.jpg

Där väggen är blå ska det bli dusch och på andra sidan väggen, kommer tvättmaskin och varmvattenberedare, där den gamla blandaren sitter
Foto-Q4IWSTJL-D.jpg

På denna sidan kommer handfat och toastolen
Foto-WIU84XTN-D.jpg

Köket med kakel och ny bänkskiva
Foto-JVY8LOJ3-D.jpg

Luckorna ska bli gråa, får utslag av den gula färgen :wtf:

Det blir säkert jättemysigt när det är klart!

Jag är nyfiken hur ni tänkte i köket, det är ofta låga bänkar i gamla hus, höjer ni dem och i så fall hur? Eller ni kanske är småväxta? :)

I detta huset har vi inte höjt, osäker på om den har normal höjd eller inte ska försöka komma ihåg att mäta imorgon. Men det hade nog kunnat bli konstigt att höja eftersom takhöjden är enbart två meter i kök och badrum, blir ungefär två dm högre i hall, sovrum och vardagsrum.

Däremot i det andra huset har vi höjt bänken, där är takhöjden närmre tre meter än två meter ;) så överskåpen var på bra avstånd från underskåpen.
För att höja la vi en regel i bakkant och en i framkant på skåpet och sedan några tvärsöver också, om du hänger med? Har inte hjälpt till något med detta eftersom det inte ska bli mitt hem, så har ingen vidare koll på mått och djupare tillvägagångssätt ;)
Skarven där mellan spacklades med snickerispackel och har sedan målats så idag syns det inte :)

Det är ju det som är lite lurigt, vi inte heller så högt i tak, men de gamla bänkarna känns som de är i knähöjd... Inte bekvämt att knåda deg eller stå och diska vid.

Kanske ska strunta i överskåp, bara sätta upp en hylla för kokböcker, fast var ska vi då göra av alla grejor??

Vi vill gärna göra om vårat kök, men har svårt att komma överens.

Mina skåp är 85 cm höga

Men kan du inte höja dina skåp om du vill ha kvar dem? Det var inte så svårt har jag förstått :)
Annars har Ikea vettig inredning faktiskt, jag har valt att köpa badrumsinredningen därifrån.
Var först skeptisk till det, allt håller inte toppen kvalitet på ikea ju men badrum och kök verkar bestå av bra saker

Hej
Nu har det hänt lite, badrummet är kaklat och VVS firman kommer den sjuttonde.
Så här såg det ut när väggarna var kaklade, har tyvärr inga nyare bilder...
Foto-7D7NNGCW-D.jpg

Foto-ZQZUR4RQ-D.jpg

I köket har vi plockat bort den gamla fläkten plus den bruna kryddhyllan och satt en ny rostfri fläkt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka