Mitavite erfarenheter.

jessivega

Trådstartare
Har börjat fodra med Mitavite cool performer till min 5åring då han är en liten tunnis. Har bara hört gott om detta fodret. Är bekant till återförsäljare av detta så det passar perfekt.

Men jag vill ha lite åsikter om det av folk som ger det till sina hästar. Hur lång tid har det tagit innan ni märkt skillnad? Hur mycket har ni fått fodra med? Har ni fått kompletera med nåt?

Tacksam för lite svar :)

Sv: Mitavite erfarenheter.

Jag har aldrig gett det fodret men tycker inte du att det är lite väl märkligt innehållsförteckning?

Ingredienser: Ångextruderat risexktrakt, proteinmjöl, melass, risextraktolja, mineralsalter, värmestabila vitaminer, naturligt kelaterade mineralproteinater.

En i stallet ger det till sin häst och han är fin i hullet, blank och fin i pälsen. Fodret ser dock ut som hundmat och luktar väldigt konstigt för att vara hästfoder. Däremot hörde jag något om att det finns ett ämne i Mitaviten som i kroppen omvandlas till ett annat ämne som är dopingklassat. Lite osäker på vad det skulle vara för ämnen men det kanske är någon annan som vet?

Tillägg:
http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-852396.html

Senast ändrad:

ja jag har bara hört positivt om fodret och med tanke på vilka toppryttare som använder det så tvivlar jag på att där e dopingämnen i det.
tyckte inte det såg aptitligt ut heller men hästen slukar det och jag ger 1kg om dagen nu till honom samtidigt som han går på gräs.

håller med om att innehållsförteckningen ser rolig ut :)

Vad jag vet innehåller det fortfarande dopingklassade preparat men de kanske ha ändrat i år? Jag vet inte vilka toppryttare du känner men ingen jag känner använder det. Och tro inte på reklamen vilka som använder det på deras sida. Det stämmer inte alls (precis som annan foderreklam).

Jag använder fodret pga att min häst har fettnacke och ev har lättare att få fång. Lång historia men i alla fal ska fodret ska vara bra "för det". Att det innnehåller dopingmedel har väl diskuterats nog i en annan tråd jag läst och ska jag vara ärlig så tror jag inte ett skvatt på det. Jag känner folk som tävlar höga klasser och fodrar med detta och de har koll på vad som räknas som doping eller ej.
Vissa har dock slutat fodra med det pga priset. Och att det är dyrt tycker jag å:)
Tycker du fodret fungerar för din häst så fodra med det:)

Jag använder fodret pga att min häst har fettnacke och ev har lättare att få fång. Lång historia men i alla fal ska fodret ska vara bra "för det". Att det innnehåller dopingmedel har väl diskuterats nog i en annan tråd jag läst och ska jag vara ärlig så tror jag inte ett skvatt på det. Jag känner många som tävlar höga klasser och fodrar med detta och de har koll på vad som räknas som doping eller ej.
Vissa har dock slutat fodra med det pga priset. Och att det är dyrt tycker jag å:)
Tycker du fodret fungerar för din häst så fodra med det:)

Blev lite dubbelt där:) men kan ju passa på att skriva att jag även ger sellén (?stavning) också.

Vad jag förstått så är det en substans som heter Gamma oryzanol som finns i risextraktet som är dopingklassat. Det ska ha ungefär samma effekt som anabola steroider och är därför dopingklassat av FEI sedan 2006.

anade att det skulle komma svar med innehållet om dopinget. Men familjen som är återförsäljare till det tävlar internationellt, EM och SM och fodrar med detta och ja tvivlar på att dom gjort det om det innehållit förbjudna substanser.

Nu va det erfarenheter av fodret ag va ute efter..

Ninni112: Jag kan inte utvärdera fodret än eftersom ja börja med det i helgen när han kom hem :) men det verka som du har bra erfarenhet av det?

En häst i stallet har "späcknacke" och är i riskzonen för fång varje sommar. Är 22 år gammal..Kanske hade varit nåt för honom då?

Jag skulle inte förlita mig på att något är tillåtet eller ofarligt bara för att toppryttare använder det och inte heller blint lita på vad tillverkaren skriver om sin produkt. Därmed inte sagt att fodret är dåligt men har man tänkt ge sig ut och tävla så ska man nog undersöka saken lite mer noga. Jag skulle nog gjort det i alla fall. Men ska hästen bara användas för nöjes skulle så spelar det ju inte så stor roll om den äter det.

Jag skulle definitivt inte rekommendera detta foder till en fångkänslig häst. Energihalten är på tok för hög.

är inte nervös alls att det är dopingklassat foder..överhuvudtaget inte faktiskt..litar inte blindt på nåt foder faktiskt..

Nu va det erfarenheter av fodret i sig o viktuppgång samt muskelbyggnad jag va ute efter men tack ändå :)

hmm ok..

Gud va olika signaler man får :/ jaja tur man inte har fång häst då ;)

Ja, som sagt, hästen i stallet som äter Mitavite Cool Performer är fin i hullet och blank och fin i pälsen. Sen om det beror på mitaviten eller något annat kan jag tyvärr inte svara på. :)

Postar samma här som i fång-tråden jag frågade...

Hundfoder som är ris-baserade har jag sett, men aldrig hästfoder? Spännande!

En sak bara, nästan 18 MJ/kg foder? :eek: Och sen står det att det är praktiskt taget fritt från stärkelse, men det är inte angett HUR mycket stärkelse det innehåller...? Eller har jag läst slarvigt?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 483
Senast: LelleLilla
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 050
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama