Missuppfattade jag detta förslag?

Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Alltså så länge det kommer att vara frivilligt att använda sig av det så kan jag kanske hålla med om att det kan vara bra i vissa fall och för vissa men blir det så att man kommer att känna sig tvungen till detta så är jag helt emot det!
Sen så kan jag tycka att vissa faktist aldrig ser sina barn mer än när de är sjuka i stort sett. De lämnar till barnomsorg 6 på morron och hämtar sen inte förrän vid 18 på kvällen, när det är sommar så försöker de till och med att hålla sin semester hemlig så att barnen får ha barnomsorg hela sommaren med. Tycker nog allt att man ska bry sig om sina barn och tillbringa så mycket tid som möjligt med dem med...
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

*kl*

Om jag förstått det rätt så kan en anhörig, morförälder ta hand om barnet?

Det har jag inget emot, jag passades ibland av mormor och morfar när jag var sjuk!

/Timsetim
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Fast det kan du ju redan göra, du kan lämna barn till vem som hellst som tar ut VAB... Jag skulle kunna ta VAB för grannens barn om det var så...
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

*KL*
För min del känns det som ett vettigare förslag att se till att man har råd att stanna hemma med sitt barn om det är sjukt. Det ska inte finnas risk att förlora jobbet och ekonomin ska inte påverkas. Naturligtvis kommer de som i normala fall ändå har råd att stanna hemma att utnyttja detta, så som de gjort med föräldraledigheten, så det skulle aldrig gå att genomföra. De ensamma mammorna får fortsätta att kämpa på.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Jag skulle känna mig som en stor svikare om jag lämnade bort mina barn när de är sjuka, har jag skaffat dem så måste jag väl få ta hand om dem med eller tänker jag fel då?

Jag håller med Kamomilla ang "gränsdagar". Nu försöker många tydligen skicka sina "lite halvkrassliga" barn till dagis. Jag tror barnen klarar att vara på dagis även om de fortfarande har lite snuva, men för de andra barnen är det ju inte så kul (att riskera smitta). Och att vara på dagis måste väl kunna jämställas med att ha en hemvårdare?
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Nej, jag tror att det skulle vara bra. Då hade vi kanske sluppit halvkrassliga barn som får Alvedon på morgonen för att kunna vara på förskolan :mad:. Jag tror att många barn hade fått det bättre om inte mamma/pappa hade tvingats vara hemma. Vi hade en lång period på förskolan nu i våras när halsfluss, influensa, förkylning och magsjuka bara "snurrade runt". I början var de sjuka barnen hemma som de skulle, men mot slutet var de på förskolan även om de var halvdåliga. Föräldrarna ansåg sig inte kunna vara hemma från jobbet mer nämligen. Mådde barnen bra av det? Mådde föräldrarna bra av det? Mådde förskolepersonalen bra av det?
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Fast å andra sidan är det väl så att regeringens idéer ger med den ena handen och tar med den andra?
För som det är nu så förlorar du ju helt klart på att vara hemma med sjuka barn, speciellt om du riskerar att bli arbetslös och det är ju nåt som de nyligen har kommit på att man ska göra. Sen ska de då tillsätta denna möjlighet som gör att du inte ska förlora på att vara hemma med barnen. Men då vill de ha en karenstid på 4 dagar vid sjukdom för de som arbetar. Vad kan då det göra - jo att det blir personalen inom även barnomsorgen som kommer att trycka i sig alvedon och gå och jobba på morron istället för att vara hemma sjuka och de smittar säkert precis lika mycket som barnen. Så vart kommer då skillnaden att ligga för sjuka kommer vi alla att bli och inom barnomsorgen kommer det förmodligen ständigt att bli rundgång på diverse virus.
Det tråkigaste med alla dessa uträkningar är att ingen verkar tänka på barnen utan det är bara pengarna som ska styra.
För du som förälder hade väl ändå inte räknat med nån ekonomisk vinst med att skaffa dina barn eller...? Jag har lärt mig att det mesta av värde kostar och ser jag det från den sidan så tycker jag att mina barn är fullt prisvärda även när de är sjuka..
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Fast å andra sidan är det väl så att regeringens idéer ger med den ena handen och tar med den andra?
För som det är nu så förlorar du ju helt klart på att vara hemma med sjuka barn, speciellt om du riskerar att bli arbetslös och det är ju nåt som de nyligen har kommit på att man ska göra. ..
Vad skulle hända om man gick plus minus noll tror du? När det redan i dagsläget fuskas med att ta ut vabb för sina barn då der räknas från första dagen... I mitt "fall" så är den mamman inte fast anställd, utan vikarie, alltså är det ju betydligt enklare för arbetsgivaren att hitta en vikarie som faktiskt kan jobba...

Sen ska de då tillsätta denna möjlighet som gör att du inte ska förlora på att vara hemma med barnen. Men då vill de ha en karenstid på 4 dagar vid sjukdom för de som arbetar. Vad kan då det göra - jo att det blir personalen inom även barnomsorgen som kommer att trycka i sig alvedon och gå och jobba på morron istället för att vara hemma sjuka och de smittar säkert precis lika mycket som barnen. Så vart kommer då skillnaden att ligga för sjuka kommer vi alla att bli och inom barnomsorgen kommer det förmodligen ständigt att bli rundgång på diverse virus. ..
Jag har missat 4 dagars karens förslaget, och det kan jag hålla med om är dumt, men jag måste säga att våran personal på förskolan är överraskande lite sjuka, även om det händer tex vid magsjuke omgångar... Men då tror jag inte att de släpar sig till förskolan... ;) Det största problem är alla stackars barn som blir dit släpade trots att de är hängiga...


Det tråkigaste med alla dessa uträkningar är att ingen verkar tänka på barnen utan det är bara pengarna som ska styra.
För du som förälder hade väl ändå inte räknat med nån ekonomisk vinst med att skaffa dina barn eller...? Jag har lärt mig att det mesta av värde kostar och ser jag det från den sidan så tycker jag att mina barn är fullt prisvärda även när de är sjuka..

Det är väl en väldigt skillnad på att gå med ekonomiskvinst och slippa gå till soc för att överleva?
För våran familj spelar det hela absolut ingen som helst roll just nu, jag jobbar hemifrån och är ungarna sjuka så får de vara hemma tills de blir friska. Skulle det vara så att jag måste iväg på något så kan karln komma hem ett par timmar, eller om vi är så pass dåliga att vi behöver hjälp. Men vi har aldrig tagit ut en vabbdag... Och sjuk så att FK har fått betala något har karln bara varit två gånger... Vi är ett litet företag och den tiden som man ligger hemma och är sjuk, är med all säkerhet redan injobbad någon helg, kväll eller morgon...
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Vad skulle hända om man gick plus minus noll tror du? När det redan i dagsläget fuskas med att ta ut vabb för sina barn då der räknas från första dagen...
Har väl aldrig nånstans skrivit att det ska gå plus minus noll!!!!
Menar att man redan när man skaffar barnen borde vara medveten om att det är en kostnad man drar på sig.

Sen kan jag väl hålla med om att det är bra för föräldrar som inte har fast jobb, är ensamstående osv men att man ska känna press på sig att måsta jobba fastän barnen är sjuka tycker jag inte om..

Detta med att föräldrar lämnar sjuka barn vete sjutton hur man ska komma ifrån, det kanske funkar med att få lämna till nån annan då de är sjuka men jag är inte helt säker på det. Taskigt att säja men vissa föräldrar hinner nog aldrig se när deras barn mår dåligt och är sjuka, de kommer hem med dem och lägger dem för att sen väcka dem morron efter och lämna in dem på förskola...

Vad ville du ha sagt med det sista då, att man ska ha dåligt samvete för att man tar ut vab dagar eller är sjuka så FK måste betala ut ersättning åt en?:confused:
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

*KL*
För min del känns det som ett vettigare förslag att se till att man har råd att stanna hemma med sitt barn om det är sjukt. Det ska inte finnas risk att förlora jobbet och ekonomin ska inte påverkas. Naturligtvis kommer de som i normala fall ändå har råd att stanna hemma att utnyttja detta, så som de gjort med föräldraledigheten, så det skulle aldrig gå att genomföra. De ensamma mammorna får fortsätta att kämpa på.

Va??? Det behöver de vell inte, om en arbetslös, pensionär eller annan kan gå in och vaba så förlorar ju inte jag på det, jag själv kan ju jobba, eller? Vad förlorar den ensamma mamman på det? Jag har själv under min uppväxt haft andra än min pappa som varit "hemma med mig", han kunde jobba och andra kunde ta hand om mig, som ändå var hemma, var inte det bra? Och det var inte bara "gränsdagar" det handlade om utan även andra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Skulle inte det även kunna vara kanon om det går att använda om tex vårdnadshavaren måste på tex läkarbesök eller något annat "extremt viktigt" och barnet blir sjukt och inte kan vara på dagis.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Men varför skulle det inte kunna vara bra att använda även om man "bara" skall jobba? Om en person ändå är hemma om dagarna, som pensionär, arbetslös, sjukskriven tex???
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Förlåt missade även ordet...

Ja vad gällande mig så var det kanske inte gånger när jag var "dödligt sjuk" eller så sjuk har jag nog inte varit... Men feber-förkylning-halsfluss, vattenkoppor mm så kan man nog ha "barnvakt"...
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Va??? Det behöver de vell inte, om en arbetslös, pensionär eller annan kan gå in och vaba så förlorar ju inte jag på det, jag själv kan ju jobba, eller? Vad förlorar den ensamma mamman på det? Jag har själv under min uppväxt haft andra än min pappa som varit "hemma med mig", han kunde jobba och andra kunde ta hand om mig, som ändå var hemma, var inte det bra? Och det var inte bara "gränsdagar" det handlade om utan även andra
Även jag har haft div. barnvakter...

Självklart finns det barn som inte mår dåligt av att föräldrarna inte är hemma, men det finns även de som inte mår bra av det. Vad jag menar är att man som förälder inte ska behöva oroa sig för att få behålla jobbet om barnet är sjukt. Det kan ju få hjärnhinneinflammation, eller något annat mer allvarligt upptill förskylningar och andra vanliga sjukdomar. Då vill inte jag lämna mitt barn i någon annans vård. Hade jag varit ensam mamma så hade jag fått göra det, för jag hade inte haft råd att stanna hemma.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Har väl aldrig nånstans skrivit att det ska gå plus minus noll!!!!
Menar att man redan när man skaffar barnen borde vara medveten om att det är en kostnad man drar på sig.:

Du skrev: "För som det är nu så förlorar du ju helt klart på att vara hemma med sjuka barn, speciellt om du riskerar att bli arbetslös och det är ju nåt som de nyligen har kommit på att man ska göra. .."
Med det antog jag att du tyckte att man inte skulle förlora något på att vara hemma med sjukt barn.
Jag skulle tro att alla är medvetna om att barn kostar när de har skaffat sig barn, annars är man bra blåögd...

Sen kan jag väl hålla med om att det är bra för föräldrar som inte har fast jobb, är ensamstående osv men att man ska känna press på sig att måsta jobba fastän barnen är sjuka tycker jag inte om:

Om man är ensamstående så kan den där tiden man jobbar vara guldvärd för att få komma ifrån en stund, kompisen har ett vik och med besinkostnader osv så gick hon plus minus noll jämnfört med att vara arbetslös, men hon konstatera att det var det värt för att få komma ut och träffa folk... Nu är hon dock arbetslös för hon kunde inte behålla viket när ungarna var sjuka om varandra hela tiden... Nu håller hon på att läsa vidare för att försöka hitta ett jobb där det inte är kvällar, nätter och helger...


Detta med att föräldrar lämnar sjuka barn vete sjutton hur man ska komma ifrån, det kanske funkar med att få lämna till nån annan då de är sjuka men jag är inte helt säker på det. Taskigt att säja men vissa föräldrar hinner nog aldrig se när deras barn mår dåligt och är sjuka, de kommer hem med dem och lägger dem för att sen väcka dem morron efter och lämna in dem på förskola....:
Nej men när de blir ringde från förskolan och får hämta barnet pga feber och sen kommer tillbaka nästa dag igen så kan man ju börjar undra, men en del av dem borde aldrig ens har skaffat barn överhuvudtaget...



Vad ville du ha sagt med det sista då, att man ska ha dåligt samvete för att man tar ut vab dagar eller är sjuka så FK måste betala ut ersättning åt en?:confused:
Nej jag menar att man måste se utanför sin egen lilla värld, själv skulle jag kunna klara mig utan VAB helt och hållet, men jag vet att det är viktigt för andra, på samma sätt har jag inget som helst behov av att kunna lämna mina barn till någon annan när de är sjuka, men jag vet flera andra familjer där det vore guld värt.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Men varför skulle det inte kunna vara bra att använda även om man "bara" skall jobba? Om en person ändå är hemma om dagarna, som pensionär, arbetslös, sjukskriven tex???

Man inte kan jag väl tro att man ska kunna använda en som är sjukskriven, för kan den personen ta reda på mina sjuka barn så bör den personen väl räknas som arbetsför med eller...??
Och den arbetslösa kanske skulle kunnat gå in som vikarie för mig istället och själv tjänat mer på det...??
Finns alltid fler sidor på saker och ting..:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

På 70-talet var detta jätte vanligt.
Min mamma som var ensamstående med mig gjorde så, då ringde man något nummer i kommunen så kom det hem någon och såg till barnet.
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Det beror vell på vad du är sjukskriven för och ålder på barnen eller?
 
Sv: Missuppfattade jag detta förslag?

Nja, jag är inte så säker på det... FK vill ju knappt att du ska ha dina egna barn hemma om du är sjukskriven. Vid långtids sjukskrivning så blir det ju alltid tal om omplaceringar till för dig lämpligare arbets uppgifter med, så jag tvivlar starkt på att det skulle vara okej..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 898
Senast: manda
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 278
Senast: Hellhound
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 965
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 779
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp