J
javill
Avvande mitt sto och föl för ca tre veckor sedan. Jag tog samtidigt bort hennes kraftfoder eftersom hon fick mkt stor mängd. Efter knappt en vecka började jag ge henne ett halvt kg hippo alfa igen. Juvret var fint hela tiden men, när hon fått kraftfoder några dagar så började hon avlasta höger bak något. Ett par dagar till gick och hon avlastade mer och mer. När jag kände igenom juvret supernoga kunde jag känna att det var ett par små knölar. Mjölkade då ur och mjölken var klumpig. Hon hade ingen feber. Vet, kom ut och tittade hon stödde då lite mer på hö bak igen men, var hängig. Han uteslöt andra skador och tog mjölkprov. Odlingen visade mkt lite men, han trodde att troligen var juverinflammation. Eftersom hon inte hade feber tyckte han inte att vi skulle ge penecillin. (Jag fick dock det utskrivet om utifall att hon blev sämre.)
Hon är fortfarande likadan, varken sämre eller bättre. Hörde av någon att det var bra om hon rörde mycket på sig. Hon går på lösdrift men, står mest stilla. Marken är frusen och inbjuder inte direkt till några race. Däremot tyckte jag mig märka en förbättring när jag gick ut och gick med henne.
Så några tips på vad jag ska göra? Motionera henne mer? I så fall hur mycket? Hon får inget kraftfoder nu men, har fri tillgång på hösilage med 5,5 kvot. Hon behöver komma upp i vikt men, jag vågar inte dra på med kraftfoder som det är nu. Ska jag mjölka ur? Hur mycket? Vill ju inte stimulera mjölkproduktionen heller. Ska jag massera juvret?
Många frågor blir det...
Hon är fortfarande likadan, varken sämre eller bättre. Hörde av någon att det var bra om hon rörde mycket på sig. Hon går på lösdrift men, står mest stilla. Marken är frusen och inbjuder inte direkt till några race. Däremot tyckte jag mig märka en förbättring när jag gick ut och gick med henne.
Så några tips på vad jag ska göra? Motionera henne mer? I så fall hur mycket? Hon får inget kraftfoder nu men, har fri tillgång på hösilage med 5,5 kvot. Hon behöver komma upp i vikt men, jag vågar inte dra på med kraftfoder som det är nu. Ska jag mjölka ur? Hur mycket? Vill ju inte stimulera mjölkproduktionen heller. Ska jag massera juvret?
Många frågor blir det...