Missnöjd hästköpare-vad göra?

M

Miss_Dressage

Har läst här mycket men inte skrivit förut. Vi sålde nyligen en egenuppfödd lovande 4årig häst för dressyr genom förmedlare. Klinikbesiktningen som vi betalade för var ua, men nu efter ett par veckor vill köparen häva köpet för att hästen som alldrig varit sjuk hos oss halt och har röntgenförändringar :confused:!!! Vi har redan investerat pengarna i en del i en ny häst och har ingen ekonomisk möjlighet att ta tillbaka hästen. Vår stall är överfullt nu när 2011 fölen vants av och förutom det så skulle det heller inte kännas så kul att få hem en trasig häst när vi faktiskt sålt en frisk. Köparen hotar med att koppla in advokat om vi inte betalar tillbaka pengarna. Någon med erfarenhet av liknande? Vad kan vi göra?

Sv: Missnöjd hästköpare-vad göra?

Är ni näringsidkare? (låter så med uppfödning etc).

I så fall är ert ansvar långtgående, och har hästen röntgenförändringar som inte bevisligen uppkommit i köparens vård tror jag ni gör bäst i att komma överens med köparen.

Men kontakta en advokat för rådgivning.

Är ni näringsidkare? (låter så med uppfödning etc).

I så fall är ert ansvar långtgående, och har hästen röntgenförändringar som inte bevisligen uppkommit i köparens vård tror jag ni gör bäst i att komma överens med köparen.

Men kontakta en advokat för rådgivning.

Men har inte köparen ansvar att uppfylla undersökningsplikten innan köpet för att kunna häva det? Och innefattar inte det vanlig röntgen? Trodde snarare att om man som köpare inte uppfyllt detta har svårt att återlämna pga röntgenförändringar.

Skillnad om röntgenfynd hittas i tex nacke, som inte innefattar en vanlig röntgen. Eller om ägaren ljugit om hästens ev skador/röntgenförändringar. Det är så jag uppfattat det som.

Annars borde vem som helst kunna strunta i att röntga hästen vid köp och sen komma och vilja länmna tillbaka i efterhand.

Om säljaren är näringsidkare är lagen betydligt strängare. Konsumentköplagen säger att fel som visar sig inom 6 månader från köp är säljarens ansvar, om inte annat kan påvisas.

Det finns inget tvingande att röntga, det beror på omständigheterna, är hästen billig och ung så lär det inte anses som nödvändigt.

Vad är det för röntgen förändringar vi pratar om här? Det är inte direkt onormalt att röntga hästen i samband med köp, hade en säljare nekat mig det och jag ändå villa ha hästen så är det ett alternativ att röntga hästen på "hemvägen".

Om ni bör/ ska ta tillbaks hästen beror på omständigheterna kring hästköpet och inte på om ni har plats eller råd. Är det fel på hästen ( och felet inte uppstått efter köp) så har köparen rätt att reklamera

Säljaren sålde en ohalt häst, vilket bekräftades vid veterinärbesiktning. Den är ju besiktad U.A, och jag antar att böjprov är gjorda, så den kan ju inte ha varit halt vid försäljningstillfället. Den är nu halt efter några veckor hos nya ägaren. Detta innebär att det ligger på köparen att bevisa att hältan fanns när hon köpte hästen för att kunna få ersättning/kunna häva köpet.

Sedan vad röntgen visade och vad det har för samband med hältan, är väl kanske en annan femma?

Nej så enkelt är det inte, det beror som sagt mycket på om det är konsumentköplagen eller köplagen som är tillämplig samt vad röntgenbilden visar. Konsumentköplagen ger köparen stora rättigheter att reklamera och det säljaren som ska bevisa att varan är felfri. Finns det pålagringar där på en så pass ung häst är varan definitivt inte felfri. Pålagringar kommer inte till över en natt direkt så är de inte mycket ringa lär de ha funnits vid köp också.

Hälta och felet behöver inte ha med varandra att göra. Felet har ju troligen (om det inte är olyckshändelse, stupat i hagen t ex) funnits vid riskens övergång, således ansvarar säljaren för felet.

köpet gick genom en förmedlare = konsumentköplagen. Förmedlaren och säljaren blir gemensamt ansvariga. Förmedlaren har sedan regressrätt gentemot säljaren. Förmedlaren kan då kräva åter från säljaren vad han fått utge till köparen i form av skadestånd eller liknande.

Beträffande fall det är fel på hästen så anses den felaktig om den är i sämre skick än köparen "med hänsyn till hästens pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta". Mycket hänger på vad förmedlaren/säljaren även sagt om en häst. Om de säger att den går 1.20 hoppning och den säljs till tävling i hoppning, men sen inte håller annat än för dressyr e.t.c.

Då säljaren ofta får stå för stora kostnader om denne förlorar mål mot köparen så rekommenderade en advokat jag var på kurs (om hästaffärer) att säljaren omgående ska ta hem hästen undertiden det utreds och avgörs vem som har rätt/fel.

Om det är ett par veckor sedan försäljningen så blir det svårt att bevisa att den var fri från röntgenförändringar då. Förändringarna fanns med stor sannorlikhet redan då. Hur rätten tolkar undersökningsplikten vid just detta köpet är svårt att veta med det verkar som man ganska ofta läser om att säljaren förlorar...

Vi har lärt oss massor på ett par dagar genom att läsa rättsfall och fråga kunniga personer. Hästen är nu på väg hem. Den är tydligen i sämre skick än någon av oss, säljare, förmedlare, köpare trott och förutom att vi högst troligt skulle förlora i rätten så vill vi inte få rykte om oss att vara svåra i affärer eftersom vi har fler unghästar på gång. Köparen har företag men det har ingen betydlese då de genom röntgen och hältkontroll visat att felet fanns när de köpte honom. (Det sassa27 skriver gäller även köplagen). Förmedlaren är schysst och betalar tillbaka provisionen. Tråkigt men sånt är livet. Bra ändå att hästen blev halt så snart annars hade det blivit mer kostnader ändå. Tack för era svar nu får vi reda ut det här med vårt försäkringsbolag.

Det är aldrig roligt när hästaffären inte går som planerat - oavsett vilken sida man står på.

Jag tror ni gör helt rätt med alla fakta invägda i bedömningen.

Hoppas att ni haft hästen försäkrad i ett och samma bolag sedan den föddes, då kan det gå att få något på försäkringen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på det här med hästköp (mellan privatpersoner) som hävs. Vill gärna läsa om era erfarenheter kring detta... Både från köparens...
Svar
1
· Visningar
1 156
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 085
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 549
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 447
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar