Hejsan.
För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är aggressivt och det var problem med honom så man fick ha hjälm på sig när man tog in och ut ur hagen för att han ställde sig och slog med framben och även om han fick chansen sparkade han med bakbenen, detta är en av orsakerna till varför jag sa upp avtalet,
Det här har jag full insyn i som du vet. Denna häst står i mitt stall sedan 1,5 år tillbaka. Jag tar ut och in hästen med ett grimskaft runt halsen. Inga problem. Ingen har någonsin haft hjälm på sig när hästen ska ledas. Det finns ingen som helst anledning till det. Som sagt. Ett grimskaft runt halsen funkar bra.
andra var att i avtalet stod att ägaren skulle stå för stallhyra om hästen inte flyttades så jag tyckte det lät bra för att komma lite billigare undan..
Vilket stämmer. Ägaren har betalat stallhyran hela tiden och gör så fortfarande.
Ägaren sa till mig att hon hade gjort ett snitt per månad på ca 2000kr som skulle vara för allt som gällde hästan, foder hö spån försäkring hovis.
Detta snitt stämmer också. Det är som jag talat om tidigare för dig, uträknat på ett helt år. Vinterskoningar är dyrare än sommar skoningar. På sommaren behövs inget strö eftersom hästarna går ute då. Under betesperioden äter de heller inget foder vilket minskar kostnaden ännu mer. Vissa månader är kostnaden högre och vissa månader lägre. Summan är ett snitt på ett helt år.
När jag köpte första hynken med mineraler så fick jag reda på att jag inte bara köpte till "min" häst utan till alla hästar i stallet, köpte en säck soja och de va samma sak där.
När ja fråga om detta så blev det irriterat läge och dom förklarade att jag skulle köpa 2 av 5 säckar för att jämna ut de hela, jag hade ett avtal på 3 månader till att börja med, jag skulle betala foder till alla hästar 2 månader i sträck, detta är något jag tyckte va konstigt så började kolla runt och detta system är de INGEN som hört talas om tidigare.?
Du skulle inte köpa foder eller mineraler till någon annans häst. Enbart till din egeg. Det foder som alla hästar i stallet äter, som i vårt fall, mineraler, soja och betfor har vi enkelt gjort så att vi köper den del som vår häst äter. Eftersom denna häst vi pratar om äter 2/5 delar av den totala mängden soja blir det enklast att ägaren/fodervärden till den hästen köper 2 av 5 säckar. Jag själv köper också 2 av 5 säckar och den tredje hästägaren köper 1 av 5 eftersom hennes häst äter en femtedel av den totala mängden soja. Det innebär i praktiken att när du köpt soja en gång så dröjer det flera månader innan du köper igen eftersom vi andra köper då. Är du med?
Ägaren började redan tidigt prata med mig om att hon hade ekonomiska problem och de var därför som hon behövde en fodervärd, detta kan ja förstå.
men hon pratade väldigt ofta om att skicka honom på slakt om ja inte tog honom och när jag första gången talade om för henne att jag inte kunde ha honom kvar sa hon att hon skulle skicka honom på slakt,
Ägarens ekonomi är ju anledningen till att hon lånade ut honom på foder. Att hästen skulle gå till slakt är inget jag som stallägare hört alls.
jag fick väldigt dåligt samvete och fortsatte fast jag själv fick flytta på räkningar m,m (det hade redan efter 20 dagar kostat mig 2000kr) när hon ringde mig ang höleverans så fick jag veta att det skulle kosta mig 1700kr till den månaden och även samma summa näst kommande månad för hö, detta frågasatte jag och fick svaret att det var till alla hästar i stallet, men att de va samma system där att jag betalade 2 av 5leveranser? och att när de va fler hästar i stallet kom hö leveranserna tätare så det blev dyrare då.
Här är det många rena felaktigheter. Ägaren lånade pengar i sin tur för att kunna betala det du inte betalade.
När det gäller höleveranserna har du helt fel. Vi gör inte så som du skriver.
När det kommer hö betalar varje hästägare hö för vad dennes häst/hästar äter vid varje höleverans. Alla hästar har uträknade foderstater och det är därför enkelt att räkna ut vad varje hästägare ska betala. Höleveranserna kommer inte en gång i månaden heller. Priset på hö är detsamma. Hur ofta det kommer beror så klart på hur mycket hö som går åt (beroende på antalet hästar i stallet) men hökostnaden påverkas ju inte av det. Samma kgpris hela tiden och varje hästägare betalar bara för sin del alltså.
när jag den 14 januari beslöt att verkligen säga upp detta med hästen för att min ekonomi kraschade totalt så fortsatte hon att diskutera med mig om både slakt och att hon skulle dra in advokat m,m...
Du har ju inte varit ute hos hästen sedan december så att ägaren pratade om kontraktsbrott är ju inte så konstigt. Kontraktet du skrivit på är väldigt tydligt och detaljerat.
Hon hjälpte mig med mockning för att jag inte hade mer pengar än att jag tog mig till jobbet.. när jag den 25 skulle komma ut till stallet fick jag(trist nog) fel på min bil så den inte startade, jag bad henne ta honom en dag till för att det hade kört ihop sig totalt men då blev hon arg, jag skulle minsann fixa de själv för att hon hade tagit honom tidigare, hon skulle bort och allt va det var (människan bor 10m från både stall och hage)
Ägaren hade föreläsningar hela dagen. Hon skulle inte bort. Men när hon tagit hand om en häst som du hade ansvar för i en månad och inte fått tillbaka sina pengar som hon lånat ihop till dig, då är det inte konstigt att hon blir arg. Tvärtom fullt förståeligt.
När jag åter igen sa att det absolut inte gick (fick inte tag i någon bil att låna)
Så tyckte hon att jag va en djurplågare, i kontraktet stod det att hon kunde säga upp avtalet med omedelbar verkan om hästen for illa, jag påpekade detta för henne men fick tillbaka ett spydigt svar att det var upp till henne och det tänkte hon minsann inte göra.
Jag har läst hela er sms-konversation. Du har varit väldigt otrevlig och spydig mot ägaren, som i sin tur svarat dig på ett sympatiskt sätt. Hela historien är väldigt otrevlig och jag kan inte förstå varför man tar på sig ett ansvar och sen bara struntar i det. Det är levande varelser det handlar om. Då borde man ta sitt ansvar. Jag har full förståelse för att saker och ting kan hända så att man trots allt inte kan genomföra det utlovade, men då är det bättre att säga som det är. Vara ärlig. Inte låna pengar som inte lämnas tillbaka som utlovat och absolut inte komma med falska anklagelser och skjuta över skulden på ägaren i ett desperat försök att undkomma sitt ansvar och erkänna att man gjort fel. Alla gör fel ibland. Alla kan råka ut för saker som ställer till det, men man måste erkänna. Ärlighet varar längst. Att ge sig på någon annan istället blir bara patetiskt.
Det blev diskution via sms och en massa krångel och jag bad henne flertalet gånger att vi kunde lägga ner allt för de va väldigt mycket i kontraktet som va jätte luddigt, tex fick ja ingen utförlig foderstat med i kontraktet, stod inget om vad det skulle kosta m,m
Kontraktet har jag läst. Det är som sagt väldigt detaljerat och tydligt. Finns inga oklarheter. Genomsnittskostnaden har du ju också blivit informerad om. Det går ju inte att skriva in i ett kontrakt att det kostar en exakt summa att ha häst. Foderpriser, hovslagarpriser och liknande kan ändras. Utrustning kan gå sönder, hästen kan skada sig osv. Man kan aldrig veta den exakta summan, men ett genomsnitt på vad hästen kostat ägaren senaste året fick du och det är ju en bra fingervisning.
enne 2639kr nästkommande måndag, jag sa till henne att jag skulle försöka fixa det så fVi kom till slut överrens om att jag skulle betala hort ja kunde, hon hotade med kronofogden och annat..
Att lägga obetalda skulder hos kronofogden är inget konstigt. Så gör nog de flesta. Ni hade ju kommit överens om många saker när det gäller pengarna, men det hände aldrig något. Till slut tröttnar man.
jag lyckades inte skrapa fram pengarna till henne och fick ett brev från kronofogden där hon krävde mig nu på 4222kr??? kan hon verkligen göra så?
Det är nog kronofogden som lagt på ränta på pengarna om summan inte stämmer.
det sista smset jag fick av henne löd såhär:"Nu har vi en summa, finns den inte på mitt konto på måndag går ärendet vidare till kronofogden samma dag. Då bli summan den jag räknat på. Gör som du vill, men stör mig inte mer. Tack & hej! Mvh"
Vad bra. Rakt och tydligt.
Det känns verkligen som jag blivit lurad, skulle vara jätte glad om jag kunde få svar på hur jag ska gå till väga, jag betalar henne gärna det som vi kom överrens om men tänker inte betala förens vi fått kronofogden informerad om hur allt ligger till.
Kronofogden har ju alla papper. Ägaren känner sig såklart lurad av dig. Skulden ligger ju hos KF och betalar du den skulden så är ju saken ur värden. Läropengar.